Koude start

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2005 14:06 #624067 door Thomas de Wit (GAST)
Koude start is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Bij het koud starten gebeurd er soms het volgende:

1. Hij slaat aan zoals normaal, in het begin wat ruw maar hij regelt het gauw bij en gaat netjes verhoogd lopen (+- 1000 toeren).
2. Of het duurt ever voordat hij aanslaat. Dit gaat dan redelijk moeilijk en als ik lang genoeg start springt hij eindelijk matig aan en gaat eerst beroerd pruttelen voordat hij normaal gaat bijregelen.

Ik weet niet precies waar het aan kan liggen maar ik verdenk de koude start injector. Het is normaal (en logisch) dat die bij een koude start een scheut extra brandstof inspuit zodat de motor lekker 'aangeslingerd' wordt. Ik heb het idee dat dit dus niet gebeurd bij het 2e voorbeeld. Die injector is heel moeilijk te bereiken dus ik kan er niet bij om het even schoon te maken o.i.d.

Wie kent dit uit ervaring en/of weet de oorzaak/oplossing?

P.s. ter aanvulling: Ontsteking is in orde en alles nieuw, computer is al eens gereset geweest, benzinefilter is ook vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-09-2005 21:47 #636021 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koude start
De werking van de hulpluchtregelaar al gechecked?
Deze moet openstaan bij koude motor. Het is een bypass over de gasklep, zodat er meer lucht aangezogen wordt als de koudestart injector verstuift. Als de hulpluchtregelaar niet werkt kan het mengsel te rijk zijn.

Als ik een koudstart doe, is er geen verhoogd toerental en loopt de motor op 3 cilinders. Tot op vandaag nog geen oplossing gevonden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-09-2005 23:04 #636022 door V300 register
Ik wel. Als hij dit doet (hardnekkig op 3 cilinders lopen) laat ik hem ca. 45 seconden tot 1 minuut op 2000 toeren draaien. Het lijkt op een injector die wat moeilijk wakker wordt. Na die behandeling is hij overtuigd en doen alle vier de potjes weer mee. Het komt vaker voor in de koude maanden. Als het mengsel te rijk zou zijn, is het wel erg toevallig dat er steeds maar een bougie nat slaat, en de andere drie het gewoon doen. Want op twee cilinders loopt het niet rond, op drie wel. Daarom denk ik aan de injector. Niet te gauw gaan sleutelen, 360's hebben een heel hoog zelfherstellend vermogen...

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2005 23:08 #636023 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Koude start
Maar dan is het probleem alleen voor die ene keer opgelost denk ik?
Toch maar sleutelen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2005 00:05 #636024 door V300 register
Tussen luchtfilter en voorfront zit die klep in behuizing die open en dicht gaat. Toen ik mijn gewone luchtfilter nog had zat ik daar ook mee te knoeien. Heb hem met een schroef open gezet zodat hij open blijft. Maar zit er nu met open luchtfilter niet meer op.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2005 00:24 #636025 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Koude start
Ik heb de hulpluchtregelaar als eens gechecked volgens de vraagbaak. Deze leek goed te zijn. Ik ben ook van mening dat het aan een injector ligt. Bij een 360 zoek ik het meestal niet in de richting van de LMM of de besturing ervan.

Mijn ervaring is dat de auto in de koude maanden beter start dan in de zomer. Maar het rare is dat de auto, onafhankelijk van hoe lang hij stil staat, soms weer wel en soms weer niet op deze manier aanslaat.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2005 20:18 #636026 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Koude start
Maar ik krijg het idee dat alle 360's dit hebben. De B200 is wel een redelijk 'ruwe' motor die stationair altijd een beetje anders loopt. Maar dat vreemd starten en niet aan willen slaan is toch vreemd. Hij doet het niet wanneer je hem start op dezelfde dag wanneer je er al mee gereden hebt. Dan is het misschien zoals Ron al zegt dat de injectoren al 'wakker' zijn.

Hoe kun je injectoren controleren op juiste werking?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2005 20:37 #636027 door V300 register
injectors ultrasoon reinigen. baadt het niet, dan schaadt het niet. IK heb een trilbad ter beschikking. waarschijnlijk scheelt het nog met soepel stationair lopen ook.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2005 23:33 #636028 door V300 register
Ik heb mijn injectoren al ultrasoon gereinigd. Ook heb ik het verstuivingsbeeld en de verstuifde hoeveelheid gecontroleerd. Alles was in orde. Na een koud start draait de motor nog steeds op 3 cilinders.
Als ik de motor, net zoals Ron, even op 2000 tr/min houd, draait ie zoals het moet.
Het probleem is daarmee nog niet opgelost.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2005 00:06 #636029 door V300 register
misschien is het een goed idee om dan de elektrische aansturing van de injectors te monitoren bij een koudstart.

wie weet wat het voor info oplevert...

eventueel heb ik een scoop te leen (als je er mee om kunt gaan)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC