Sportluchtfilter op 17
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-01-2005 14:29 #624668
door V300 register
Sportluchtfilter op 17 is gemaakt door V300 register
Hallo,
Mijn 1.4 blijkt dus een 1.7 te zijn. Mooi verhaal. Die extra PK's steek ik alvast in mijn zak. Alleen hier zit geen Weber carburateur op maar een Solex. Weet iemand misschien welke K&N sportluchtfilter ik moet gebruiken? Ik heb Efka in Zandvoort al gebeld maar die weten geen typenummer van de Solex carb.
Als iemand wat weet graag ff reaktie.
Jaap.
Mijn 1.4 blijkt dus een 1.7 te zijn. Mooi verhaal. Die extra PK's steek ik alvast in mijn zak. Alleen hier zit geen Weber carburateur op maar een Solex. Weet iemand misschien welke K&N sportluchtfilter ik moet gebruiken? Ik heb Efka in Zandvoort al gebeld maar die weten geen typenummer van de Solex carb.
Als iemand wat weet graag ff reaktie.
Jaap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-01-2005 17:35 #644045
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sportluchtfilter op 17
solex 28-34 CISAC Z10
misschien dat ze nu meer kunnen vertellen.
ik denk eigenlijk niet dat er een op de carburateur passend filter zal zijn, de aansluiting is heel specifiek. je kunt beter je pijlen richten op een sportief filter element (dus in plaats van het huidige papierfilter)
voordeel is dat je luchtvoorverwarming intact blijft, nadeel is dat het aanzuiggeluid door de constructie van het filterhuis redelijk goed gedempt wordt (dus minder indrukwekkende sound)
Overigens is een 1.7 carburateur een onding.
maar daar kom je wel achter als je verder leest op dit forum :-)
misschien dat ze nu meer kunnen vertellen.
ik denk eigenlijk niet dat er een op de carburateur passend filter zal zijn, de aansluiting is heel specifiek. je kunt beter je pijlen richten op een sportief filter element (dus in plaats van het huidige papierfilter)
voordeel is dat je luchtvoorverwarming intact blijft, nadeel is dat het aanzuiggeluid door de constructie van het filterhuis redelijk goed gedempt wordt (dus minder indrukwekkende sound)
Overigens is een 1.7 carburateur een onding.
maar daar kom je wel achter als je verder leest op dit forum :-)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-01-2005 22:04 #644046
door V300 register
Bedankt voor je reply.
Je bedoelt een vervangingsfilter? Eerst maar 's kijken of ze toch een open filter hebben.
Onding? Van buiten ziet ie er hetzelfde uit als een 1.4 of een 2.0.....en.. deze auto rijdt al 15 jaar zonder noemenswaardige problemen rond, dus leg uit...??
Nee joh, ik ga het wel ondervinden. Voor de prijs kan ik geen buil vallen, voorlopig rijdt het best.
Gr. Jaap
Je bedoelt een vervangingsfilter? Eerst maar 's kijken of ze toch een open filter hebben.
Onding? Van buiten ziet ie er hetzelfde uit als een 1.4 of een 2.0.....en.. deze auto rijdt al 15 jaar zonder noemenswaardige problemen rond, dus leg uit...??
Nee joh, ik ga het wel ondervinden. Voor de prijs kan ik geen buil vallen, voorlopig rijdt het best.
Gr. Jaap
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-01-2005 23:26 #644047
door V300 register
zolang het goed rijdt is geen enkele carburateur een onding. de problemen komen pas als je een storing op wil lossen.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
26-01-2005 14:51 #644048
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Sportluchtfilter op 17
Ik kwam van het merk 'Green' een vervangingsfilter tegen voor een B200. Het leek mij dat die dus gewoon in je huidige luchtfilterhuis komt. Geeft zon soort filter dezelfde eigenschappen als een open luchtfilter?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
26-01-2005 16:12 #644049
door V300 register
hiervoor geldt dus;
bij een B200 vind ik dat er nogal een lange pijp tussen de LMM en luchtfilterhuis zit; een conisch filter ipv de 'bocht' linksvoor in de auto lijkt me beter.
bij een B200 vind ik dat er nogal een lange pijp tussen de LMM en luchtfilterhuis zit; een conisch filter ipv de 'bocht' linksvoor in de auto lijkt me beter.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
26-01-2005 16:15 #644050
Oh ok het stond er al, niet goed gelezen....
Ik wil qua geluid ook niet veel veranderen, alleen dat de motor wat beter reageert. Misschien valt er wat in te korten met die pijp. Ik ga er nog wel eens over nadenken als ik iig geld heb voor een ander filter :-)
Ik wil qua geluid ook niet veel veranderen, alleen dat de motor wat beter reageert. Misschien valt er wat in te korten met die pijp. Ik ga er nog wel eens over nadenken als ik iig geld heb voor een ander filter :-)
- van Strik
- Nieuw lid
Minder
Meer
27-01-2005 11:55 #644051
door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic Sportluchtfilter op 17
Doordat je met een conisch filter warme lucht uit de motorruimte aanzuig in plaats van koude vooruit, heb je geen profijt van een conisch filter ten opzichte van een drop-in. Het vstandaard filter kan met een goede drop-in genoeg lucht flowen tot ongeveer 300 pk.
Winst is te behalen door het standaard filterhuis op een goede plek te laten aanzuigen, eventueel met ram-effect), en waarschijnlijk ook door de buis naar en na je LMM te verbeteren (gladder van binnen).
Maar dit is off-topic, want het geldt dus niet voor een B172, alleen voor een B200. Hoewel, misschien kan je een B200-filterhuis passend maken op een B172, maar ik denk, dat je daar meer hebt aan een echt open filter bovenop de carburateur, in plaats van de pannekoek.
(Bericht gewijzigd door wstrik op 27 januari 2005)
Winst is te behalen door het standaard filterhuis op een goede plek te laten aanzuigen, eventueel met ram-effect), en waarschijnlijk ook door de buis naar en na je LMM te verbeteren (gladder van binnen).
Maar dit is off-topic, want het geldt dus niet voor een B172, alleen voor een B200. Hoewel, misschien kan je een B200-filterhuis passend maken op een B172, maar ik denk, dat je daar meer hebt aan een echt open filter bovenop de carburateur, in plaats van de pannekoek.
(Bericht gewijzigd door wstrik op 27 januari 2005)
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
27-01-2005 12:50 #644052
Om even terug te komen op de vraag van Jaap, hier is een site waar je je model van je auto in kan vullen en zo kunt zien of er een filter is voor de 1,7 liter. En die is er!
www.gkb-import.nl/zoekmach/gkbindex.asp?gro ep=auto
Je krijgt bij hen de btw als koring geloof ik.
@ Willem
Een ram-effect is toch een buis van je filterhuis naar een plek waar hij altijd verse lucht kan aanzuigen? Ik was al eens van plan om zoiets te maken namelijk.
www.gkb-import.nl/zoekmach/gkbindex.asp?gro ep=auto
Je krijgt bij hen de btw als koring geloof ik.
@ Willem
Een ram-effect is toch een buis van je filterhuis naar een plek waar hij altijd verse lucht kan aanzuigen? Ik was al eens van plan om zoiets te maken namelijk.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-01-2005 14:13 #644053
door V300 register
met 'ram-effekt' wordt bedoeld dat de rijwind met een constructie zo wordt gebruikt dat het de lucht door het filter heen stuwt.
je maakt dus een soort 'windhapper'
tipje; niet buiten de contouren van de auto monteren dan kost het alleen maar luchtweerstand (en is de netto opbrengst negatief..)
Groetjes Wouter
je maakt dus een soort 'windhapper'
tipje; niet buiten de contouren van de auto monteren dan kost het alleen maar luchtweerstand (en is de netto opbrengst negatief..)
Groetjes Wouter
Moderators: Mark Smeets