Kapotte waterpomp

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-07-2014 20:15 #633371 door V300 register
Kapotte waterpomp is gemaakt door V300 register
Vandaag door de ANWB van de A12 geplukt na een warm loper door een defecte waterpomp. Uiteindelijk netjes thuis gebracht. Het is dat de locale onderdelenzaak geen pomp op voorraad had, anders hadden ze hem direct gemonteerd. Altijd leuk om te zien hoe positief ze reageren op deze oude auto's.

Er werd mij echter aangeraden een aantal slangen preventief te vervangen. Ze zijn nog niet lek, maar inderdaad erg oud.

Het gaat om de grote slang van de radiator naar de pomp en de thermostaat, en de twee slangen naar het koelblok van de carb. Zijn deze not te krijgen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-07-2014 21:56 #949454 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte waterpomp
Robbert Jan Veraa van Born Built Beauties kan die wel leveren.
Misschien kun je beter de hele set kopen en alles vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2014 22:00 #949458 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte waterpomp
Vraag over montage pomp en pakking

Ik heb even geinformeerd. De gehele set is ?150,-. Niet veel, maar moet nu even wat schipperen op het moment, dus zal eerst even nakijken welke slangen echt kritisch zijn op het moment.

Verder nog even de vraag of er nog tips zijn voor de montage van de nieuwe pomp? Ik heb zelf de vlakken van de stalen plaat en de cilinderkop gereinigd en licht opgeschuurd met een blokje en fijn waterproof schuurpapier.

Is voor de nieuwe montage de bijgeleverde pakking voldoende, of is het beter om hier ook nog extra vloeibare pakking bij te gebruiken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-08-2014 09:39 #949465 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte waterpomp
Daar verschillen de meningen behoorlijk over. Grofweg heeft vloeibare pakking een groot voordeel en een groot nadeel. Het voordeel is dat je een betere afdichting hebt dan met enkel papieren of kartonnen pakking, het nadeel is dat vervangen meer werk en gedoe kost dan enkel een papieren pakking.

Zelf zou ik voor een waterpomp wel vloeibare pakking gebruiken (maar met mate uiteraard), omdat je niet verwacht dat die snel nog los moet. Als het gaat om een kleppendeksel of zo zou ik de vloeibare pakking weglaten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2014 15:29 #949493 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte waterpomp
Ok, helder, maar een oude papieren pakking heeft mij ook bijna drie kwartier gekost om helemaal van beide vlakken te krabben. Dit met behulp van een glaskrabber waarmee je normaal gesproken eventuele verf van ramen verwijderd na het schilderen.

Morgen krijg ik het onderdeel binnen en zal ik tevens een rupsje vloeibare pakking aanbrengen in combinatie met de bijgeleverde kartonnen pakking.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2014 15:49 #949517 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte waterpomp
Nou, de nieuwe pomp zit er op. De auto rijdt weer probleemloos.

De boutjes voor montage zaten er niet bij, en de oude bouten waren krom en een aantal zelfs afgebroken. Gelukkig bestaan er nog ijzerwinkels waar je bouten los kunt kopen. Na wat inkorten en slijpen zit alles nu netjes gemonteerd.

Een tweede probleem was dat de nieuwe stalen plaat bleek gewoon krom!? Dusdanig dat ik deze simpelweg niet kon gebruiken. Heb de oude dus goed schoon gemaakt en teruggeplaatst. Ga hier nog wel even mee terug natuurlijk.

Morgen komen ook de nieuwe slangen binnen. Alles wordt vervangen behalve de onderste radiatorslang. Deze is simpelweg gewoon nog goed. De rest eigenlijk echt niet meer. Het kost wat, maar dan is het ook gewoon weer goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-08-2014 17:24 #949522 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Kapotte waterpomp
Mooi dat het gelukt is Daan, en inderdaad dan meteen maar helemaal goed doen.

Het enige waar een 1400 behoorlijk gevoelig voor is; warmlopen, dus dan is voorkomen helemaal beter dan genezen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2014 10:01 #949536 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte waterpomp
Precies, en als we weer eens naar Frankrijk rijden voor een vakantie, dan wil je geen gedoe met slangen die ook nog eens moeilijk te leveren zijn via de normale kanalen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-08-2014 12:22 #949539 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Kapotte waterpomp
Misschien is het in dat opzicht ook wel verstandig om de slang van het kvs vaatje naar de radiateur (en vice versa :)) te vervangen, dit is immers een slang die ook onderdeel uitmaakt van het hele systeem en dus ook dezelfde druk moet verwerken.

Dat is daarmee ook meteen een 'note to myself' , want ook ik heb alle slangen vervangen behalve die.

Het betreft een rechte slang, die zijn in de handel verkrijgbaar al zal je dan ook een beetje moeten zoeken, binnendiameter is 15mm en ca 50cm lang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2014 14:20 #949544 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Kapotte waterpomp

daanheijn;230811 schreef : De boutjes voor montage zaten er niet bij, en de oude bouten waren krom en een aantal zelfs afgebroken.


Die had je ook bij Born Built Beauties kunnen bestellen.

daanheijn;230811 schreef : Een tweede probleem was dat de nieuwe stalen plaat bleek gewoon krom!? Dusdanig dat ik deze simpelweg niet kon gebruiken. Heb de oude dus goed schoon gemaakt en teruggeplaatst. Ga hier nog wel even mee terug natuurlijk.


Gewoon terugsturen zou ik zeggen, waar had je die vandaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD