Motor wordt koud op de snelweg
- V300 register
- Verbannen
-
Vandaag viel me iets op aan de 340 1.4, namelijk dat hij op de snelweg enorm afkoelt. Tot 90km/h perfect, de temperatuurmeter net wat over het midden, maar ga ik dan een tijdje 120 rijden, dan zakt het in tot een kwart tot een derde. Ook de verwarming wordt dan minder heet.
Eerste verdachte uitgesloten, de thermostaat. Deze is prima (net nieuw bovendien). Koud starten ook geen enkel probleem, binnen een paar 100 meter kan de choke er al af.
Specs:
1990 340 GL Special
Motor: B14.E
Automaat
Koelsysteem: dunne radiateur, verse koelvloeistof, verse thermostaat.
Weet iemand de oplossing? Of hebben andere B14-chauffeurs dit ook?
Alvst bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-

Daarom de vraag of dit herkenbaar is voor anderen. Zo ja, wintergrill, zo nee, dan is er misschien wat aan de hand...
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;221821 schreef : Eerste verdachte uitgesloten, de thermostaat. Deze is prima (net nieuw bovendien).
Misvatting. Nieuw kan ook snel stuk gaan, of stuk zijn als je hem monteert. Meten is weten, dus test of ie goed is.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;221829 schreef : Misvatting. Nieuw kan ook snel stuk gaan, of stuk zijn als je hem monteert. Meten is weten, dus test of ie goed is.
Dat kan ik sowieso een keer doen

Maar als een thermostaat kapot is, zou je dat toch ook moeten merken bij de koude start en beneden de 80km/h? Dat was bij de 1.7 te minste wel...
En een bijkomend vraagje, de b14 heeft zo'n gekke slang-thermostaat. Is de werking hiervan op een manier verschillend van een thermostaat in het blok?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;221835 schreef : Op jouw laatste vraag is een simpel antwoord: nee.
Dat is mooi

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
dus dan toch maar even de thermostaat nakijken en evt. een iets warmere erin (je hebt hem wel goed gemonteerd?)
- V300 register
- Verbannen
-
PS. hiervoor is zelf onder garantie een thermostaat vernieuwd. Deze verbeterde hier dan ook niets aan.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;221839 schreef : dus dan toch maar even de thermostaat nakijken en evt. een iets warmere erin (je hebt hem wel goed gemonteerd?)
Een warmere is misschien ook geen verkeerd idee.
Ik heb hem sowieso goed gemonteerd, hoe de oude zat (met het smalle stuk onder zeg maar).
Als hij verkeerdom zat, zou de motor ook eerder te warm worden door het niet openen van de thermostaat lijkt me?
vincentengel1990;221842 schreef : Bart, Ik herken jouw (probleem) voorkomen. Niet met de 300 maar met de Astra. Tijdens het normale rondje naar (werk/winkel) niets aan de hand. Mooi 80/90 graden. Zit ik echter een tijdje op de snelweg dat daalt de temp. Dit komt bij mijn auto door de waterpomp. Deze draai bij snelweg toerentallen gewoon weg net iets te hard. Voor de grap heb ik een keer afgelopen zomer - omdat ik het eigenlijk niet wilde geloven - op de snelweg in zijn 3 gereden. 5000rpm. 10 minuten lang op de cruise. Bij een buiten temp van 25 graden en de airco op 18. Zakte mijn motor temp tot onder de 70 graden. Raar maar waar. Meer toeren, meer koeling. en dat door een snellere stroming van kvs.
PS. hiervoor is zelf onder garantie een thermostaat vernieuwd. Deze verbeterde hier dan ook niets aan.
Dit klinkt op zich logisch Vincent. Het is een vario, dus die zit bij 120km/h al rond de 4.500 toeren.