verschillen in radiateur?

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2013 19:48 #632788 door Erick Janssen (GAST)
verschillen in radiateur? is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Nadat ik een koppakking daarna een complete motor heb verwisseld was het de beurt aan de radiateur van mijn auto te vervangen door een ander, ik bleef maar om de dag wat koelvloeistof bijvullen en bleek de radiateur aan de voorkant te lekken omdat de onderkant continu nat bleef

Eerst de radiateur uit de oude auto van mijn vrouw gehaald en schoon gespoeld en daarna die uit mijn auto gehaald. Wat bleek de radiateur uit mijn auto was dikker dan die van uit de oude auto van mijn vrouw.

Mijn auto is van 1986 en schijnbaar een overgangsmodel tussen de MK II en MK III, zijn er twee modellen radiateur voor de 1400 motor of heb ik een radiateur van een 1700 in mijn auto gehad? :wtf2:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2013 20:45 #933559 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verschillen in radiateur?
Klopt, een mkII radiateur is smaller dan een mkIII. 1.7 heeft ook een dikke. De mkII heeft inderdaad w?l een dunne radiateur.

Als je een dunne nodig hebt, ik heb er nog 2 liggen, die wil ik best ruilen tegen een dikke.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2013 22:51 #933563 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic verschillen in radiateur?

General Custom;219231 schreef : Klopt, een mkII radiateur is smaller dan een mkIII. 1.7 heeft ook een dikke. De mkII heeft inderdaad w?l een dunne radiateur.

Als je een dunne nodig hebt, ik heb er nog 2 liggen, die wil ik best ruilen tegen een dikke.

de dunne kwam uit een MK III en wat ik gezien heb hebben alle MK III"s die ik achterom heb staan allemaal een dunne radiateur dus is de dikke er eentje van een MK II of van een 1700?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2013 23:00 #933567 door V300 register
Volgens mij hebben ze die radiateurs random er in gegooid :+

Ik heb op sloperijen alleen maar auto's gezien met dikke radiateur, 1700's en 1400's. Enkel een mkII 1400 had een dunne.

Toen mijn radiateur kapot was, van de 1700, was iedereen er van overtuigd dat daar een dunne in hoorde te zitten... Juist ja, er zat een dikke in :S

En nu kom jij vertellen dat al jou slopers een dunne hebben. Volgens mij is mister Volvo uit Born zelf ook een beetje de draad kwijt :snif:

Conclusie, drop er maar iets in wat je leuk vindt? Blijft raar, dat radiateurverhaal...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2013 23:07 #933568 door V300 register
De 340's met B14- en B172-motor hebben ergens in de latere jaren een dunnere radiateur gekregen. De aansluitingen voor de koelslangen etc zijn identiek dus zo lang je ook die rubberen blokken aan de onderzijde overzet moet het passen (breedte en hoogte is ook gelijk).

De auto's die je nu op de sloop tegenkomt kunnen al eens een andere radiateur hebben gehad (niet ondenkbaar bij leeftijden van gemiddeld 25 jaar) dus dat zegt niet zoveel meer.

Enige verschil is dat er iets minder koelvloeistof in het systeem gaat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2013 23:10 #933571 door V300 register
Weet je ook wanneer latere jaren is misschien Niels? Zou wel eens handig kunnen zijn om te weten. Mijn 88'er heeft in elk geval nog een dikke.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2013 23:11 #933572 door V300 register
Nee, dat weet ik niet.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2013 23:12 #933573 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic verschillen in radiateur?
Dat zou ik ook wel willen weten wan de eerste 340 van mijn vrouw eentje uit 1986 ook een dunne radiateur had.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2013 23:32 #933578 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic verschillen in radiateur?
het komt wel eens voor, maar alleen bij de 1.4's t is voornamelijk een kostenverhaal. de meeste 88?rs en later hebben "gewoon" de dikkere versie.

overigens heeft een mk2 met de andere frontplaat (en ook de oudere modellen met 1.4) een beduidend kleinere radiateur die in de motorruimte gemonteerd is; de mk3 met je raad het al het nieuwe front heeft de radiateur bovenop de voorbalk

hier nog een quote uit een ander topic, niet zo lang geleden:

AvdAkker;211991 schreef : ja, omdat die dunne een euro of 20 goedkoper zijn als de dikke en ook passen.
toch is het zo dat bij de overgang naar de brede radiateurs voor de 340 de 1.4 en 360 een radiateur kregen met dezelfde afmetingen en de 1.7 een dunnere; in die lange koelslangen zit al zoveel water.

kijk maar eens in vadis of een willekeurig onderdelenprogramma (partsbase) bij auto's van >MY86
1.4 > 546x343x33 messing/koper
1.7 > 550x366x17 messing/koper
2.0 > 546x343x33 messing/koper (wel ander onderdeelnummer ivm thermoswitchaansluiting)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2013 23:46 #933579 door V300 register
Maar dat van de 1.7 klopt volgens mij dan weer niet... In mijn auto zit een dikke, en ik heb 2 slopers gezien met een dikke, beide 1.7. Zou toch wel h??l toevallig zijn als die allemaal een dikke versie hebben gekregen :wtf2:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC