Oliedruk en Temperatuurlampje bij stationair
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2013 00:45 #632668
door V300 register
Oliedruk en Temperatuurlampje bij stationair is gemaakt door V300 register
Toen ik vannacht thuis kwam hoorde ik een klap (alsof de koppeling wat bruusk loskomt) toen ik bijna stilstond voor het eerste stoplicht.
Het temperatuurlampje ging knipperen en het oliedruklampje brand.
De auto rijdt gewoon normaal en ik ben toch maar het kleine stuk naar huis gereden. Bij stationair toerental brand thuis het olielampje ook en knippert het temperatuurlampje.
Ik heb in de regen geconstateerd dat er niets met de koelvloeistof aan de hand is en er zit olie aan de onderkant van de peilstok, was nog niet allemaal terug in het carter denk ik. Vanaf de voorkant gezien ziet het carter er droog uit.
Zou het kunnen zijn dat bij het ontkoppelen de achterste krukaskeerring het begeven heeft? Hangt olie die daar lekt niet aan de carterpan?
Zou dit ook een electrisch probleem kunnen zijn of hoort deze combinatie? Volgens de meter is de motor namelijk niet te warm.
Het is moeilijk te zien op de foto maar het oliedruk lampje brand en het temperatuurlampje knippert.
Het temperatuurlampje ging knipperen en het oliedruklampje brand.
De auto rijdt gewoon normaal en ik ben toch maar het kleine stuk naar huis gereden. Bij stationair toerental brand thuis het olielampje ook en knippert het temperatuurlampje.
Ik heb in de regen geconstateerd dat er niets met de koelvloeistof aan de hand is en er zit olie aan de onderkant van de peilstok, was nog niet allemaal terug in het carter denk ik. Vanaf de voorkant gezien ziet het carter er droog uit.
Zou het kunnen zijn dat bij het ontkoppelen de achterste krukaskeerring het begeven heeft? Hangt olie die daar lekt niet aan de carterpan?
Zou dit ook een electrisch probleem kunnen zijn of hoort deze combinatie? Volgens de meter is de motor namelijk niet te warm.
Het is moeilijk te zien op de foto maar het oliedruk lampje brand en het temperatuurlampje knippert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2013 07:56 #931225
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oliedruk en Temperatuurlampje bij stationair
Vanochtend geen lekkage kunnen ontdekken en het oliepeil is iets boven de helft tussen min-max.
Ik rij hem zo voorzichtig naar het parkeerterrein en ga met een andere auto naar m'n werk.
Ik rij hem zo voorzichtig naar het parkeerterrein en ga met een andere auto naar m'n werk.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2013 23:56 #931283
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oliedruk en Temperatuurlampje bij stationair
Ik heb met een vorige auto eens gehad dat het olielampje knipperde wanneer ik bijvoorbeeld van de snelweg af kwam.
Dit had te maken met een slechte circulatie van de olie door een verstopt oliefilter of een kapotte oliedruksensor, oliepeil en pomp waren op orde.
Na vervangen van het oliefilter, oliedruksensor en verversen van de olie was het probleem ook voorgoed opgelost.
Mocht het een verstopt filter of een defecte druksensor zijn verklaart dat alleen de klap en het brandende temperatuurlampje nog niet.
Dit had te maken met een slechte circulatie van de olie door een verstopt oliefilter of een kapotte oliedruksensor, oliepeil en pomp waren op orde.
Na vervangen van het oliefilter, oliedruksensor en verversen van de olie was het probleem ook voorgoed opgelost.
Mocht het een verstopt filter of een defecte druksensor zijn verklaart dat alleen de klap en het brandende temperatuurlampje nog niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-05-2013 10:00 #931362
door V300 register
Heb je niet gewoon slecht contact op de stekkertjes?
Die klap kan ik niet plaatsen...een backfire geweest misschien?
Die klap kan ik niet plaatsen...een backfire geweest misschien?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-05-2013 10:36 #931363
door V300 register
Ik heb soms iets soortgelijks: handrem en acculampje branden dan beide zwak en benzine en temperatuurmeter vallen uit, soms ook toerenteller. Ergens een elektrisch probleem; zal te maken hebben met 't regenachtige weer.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-05-2013 13:58 #931367
door V300 register
Elektrisch probleem lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk; een massaprobleem of iets met de tellerunit. Vocht in de zekeringenkast(/binnenzijde achter dashboard) wellicht?
Een ?chte oorzaak waardoor je oliedruk en motortemperatuur ineens respectievelijk bottom-low en skyhigh zijn zie ik niet (vooral ook omdat het wijzertje zelf niet maximaal aangeeft). Behalve een ?cht defecte kop of blok, maar dat zou je moeten zien aan de olie en koelvloeistof.
Een ?chte oorzaak waardoor je oliedruk en motortemperatuur ineens respectievelijk bottom-low en skyhigh zijn zie ik niet (vooral ook omdat het wijzertje zelf niet maximaal aangeeft). Behalve een ?cht defecte kop of blok, maar dat zou je moeten zien aan de olie en koelvloeistof.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2013 22:38 #931393
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Oliedruk en Temperatuurlampje bij stationair
zo'n smith tellerset kan zowieso wel eens raar doen door de MFU, had van de week met de winner ook een knipperend temperatuurlampje toen ik na de kabelboomombouw het contact aan zette (motor koud), zodra de motor liep was het weg en niet meer terug gezien. de klap die je gehoord hebt zou best wel eens een elektrisch component achterop de tellerunit geweest kunnen zijn dat het begeven heeft, denk dat je het daar wel in moet gaan zoeken als de motor verder gewoon goed loopt.
je kunt evt controleren of de oliedrukschakelaar op de motor werkt met een multimeter (is iets makkelijker als een oliedrukmeter aansluiten al is dat wel een betere indicatie), dan weet je iig of de motor zoals normaal oliedruk opbouwt.
komt trouwens nog een technotipje aan over VDO tellerunits, als daar de temperatuur ?n brandstoftankmeter uitvallen is een klein componentje de schuldige:)
je kunt evt controleren of de oliedrukschakelaar op de motor werkt met een multimeter (is iets makkelijker als een oliedrukmeter aansluiten al is dat wel een betere indicatie), dan weet je iig of de motor zoals normaal oliedruk opbouwt.
komt trouwens nog een technotipje aan over VDO tellerunits, als daar de temperatuur ?n brandstoftankmeter uitvallen is een klein componentje de schuldige:)
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-05-2013 22:49 #931394
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Oliedruk en Temperatuurlampje bij stationair
Mag ik gokken? is het een zenerdiode? (voor de uitslag zie volgende Volvoice?)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-05-2013 11:42 #931400
door V300 register
Gelukkig zijn al die componentjes nog universeel te krijgen, vaak zelfs al voor een paar cent per stuk :yesyes: Even 2 minuten solderen, en het werkt weer

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-05-2013 13:46 #931411
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Oliedruk en Temperatuurlampje bij stationair
Dat blijft toch een mooi iets aan 'onze' auto's, je hoeft geen electronica wizard te zijn en/of al te veel tijd/geld/moeite investeren om het weer werkend te krijgen.
Moderators: Mark Smeets