Gierend geluid na starten

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-01-2011 16:32 #630837 door Wouter Borsje
Gierend geluid na starten is gemaakt door Wouter Borsje
Sinds een maand valt het me op dat er regelmatig precies na het starten een soort van 'gierend' geluid te horen is.

Een maand geleden heb ik de V-snaar al wat strakker gezet (stond sowieso te slap), maar sindsdien gebeurt dit nog steeds.

Het geluid is maar heel even te horen (halve seconde schat ik), en nu gaat mijn vermoeden dus uit naar de startmotor, maar het zou misschien ook wel heel wat anders kunnen zijn.

Het is misschien vloeken in de kerk maar bij een auto die ik een aantal jaren geleden had (Nissan Primera) was er iets soortgelijks aan de hand (alleen een geluid direct na het starten), nadat de multiriem vervangen was.
Daar ging na twee weken de waterpomp stuk (had al 180.000 km aan ervaring, en het schijnt dat met vervangen van de riem aangeraden word meteen de pomp mee te nemen)

Hier was door een lek geraakte kering kvs langs het lager gaan lopen en uiteindelijk al het vet eruit "gespoeld"

Ik kan na een korte inspectie geen KVS lek ontdekken bij de waterpomp(poelie)

Ow misschien ten overvloedde hoor maar toch; het gaat hier om een 340 met B14.4S motor uit 1988.

Alvast bedankt weer voor het meedenken!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2011 16:44 #859003 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gierend geluid na starten
het is bij het vervangen van de distributie beter om alles te vervangen wat de riem aandrijft dus ook waterpomp en spanrollen,dit om te voorkomen dat je na een maand weer de boel moet los halen voor bv een waterpomp.
en het geluid wat je beschrijft kan iid goed de startmotor zijn, wat ruimte op een bronzen busje of bendix kan dat al veroorzaken

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 17:22 #859004 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Gierend geluid na starten
Deze auto is niet voorzien van een distributieriem maar van een distributieketting.

En de v-snaar drijft de waterpomp aan. Wouter is het niet toevallig een kapot lager in de waterpomp of dynamo

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 18:06 #859011 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Gierend geluid na starten
Is dat niet gewoon het rotorasje?
Had m'n 345 ook, na dit asje eens goed gesmeerd te hebben hoor ik het niet meer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2011 18:39 #859014 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gierend geluid na starten

elpee;164336 schreef : Deze auto is niet voorzien van een distributieriem maar van een distributieketting.

En de v-snaar drijft de waterpomp aan. Wouter is het niet toevallig een kapot lager in de waterpomp of dynamo

ja deu dat begrijp ik, was ter info, het ging om het geluidje toch?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-01-2011 18:40 #859015 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Gierend geluid na starten

elpee;164336 schreef : Wouter is het niet toevallig een kapot lager in de waterpomp of dynamo

Daar heb ik ook al even aan zitten denken Laurens, maar zou je die dan ook niet lichtjes moeten blijven horen?

Ik heb na het stellen van de v-snaar de motor even stationair laten lopen, juist om vast te stellen of er iets een geluid maakt dat niet goed is, heb toen niets vreemds opgemerkt.

Misschien eens vragen iemand anders te laten starten, om dan even te kunnen luisteren, hoewel hij het geluid maken niet altijd doet.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 19:53 #859031 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gierend geluid na starten
Wouter, gewoon heel simpel even de V-riem verwijderen en kijken of je dan wel of niet last hebt van het geluid.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-01-2011 20:45 #859051 door Wouter Borsje
Ja, dat sluit natuurlijk meteen het ??n en ander uit, ik zat toch al te denken aan een een nieuwe V-snaar uit voorzorg (ik weet niet hoelang deze er al op zit en het kost ook niet veel), dus dan kan ik dat meteen even uitproberen.

Bedankt voor de tip Anjo, was ik nog niet op gekomen.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 20:47 #859053 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Gierend geluid na starten
Een V-snaar kost zo rond de 10 euro.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-01-2011 11:32 #859073 door Wouter Borsje
Nou daarom, dat valt nog heel erg mee.

Ik las tijdens een zoekfunctie tocht ook nog iets over het smeren van bovenaf van het verdelerasje bij een piepend geluid, is de smering daar (net na koude motor starten) misschien soms net niet voldoende?

Ik kan me wel indenken dat zeker met het goed koude weer van afgelopen maand dat de motorolie weer net wat dikker is bij een koude start.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC