Gierend geluid na starten
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Een maand geleden heb ik de V-snaar al wat strakker gezet (stond sowieso te slap), maar sindsdien gebeurt dit nog steeds.
Het geluid is maar heel even te horen (halve seconde schat ik), en nu gaat mijn vermoeden dus uit naar de startmotor, maar het zou misschien ook wel heel wat anders kunnen zijn.
Het is misschien vloeken in de kerk maar bij een auto die ik een aantal jaren geleden had (Nissan Primera) was er iets soortgelijks aan de hand (alleen een geluid direct na het starten), nadat de multiriem vervangen was.
Daar ging na twee weken de waterpomp stuk (had al 180.000 km aan ervaring, en het schijnt dat met vervangen van de riem aangeraden word meteen de pomp mee te nemen)
Hier was door een lek geraakte kering kvs langs het lager gaan lopen en uiteindelijk al het vet eruit "gespoeld"
Ik kan na een korte inspectie geen KVS lek ontdekken bij de waterpomp(poelie)
Ow misschien ten overvloedde hoor maar toch; het gaat hier om een 340 met B14.4S motor uit 1988.
Alvast bedankt weer voor het meedenken!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
en het geluid wat je beschrijft kan iid goed de startmotor zijn, wat ruimte op een bronzen busje of bendix kan dat al veroorzaken
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
En de v-snaar drijft de waterpomp aan. Wouter is het niet toevallig een kapot lager in de waterpomp of dynamo
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Had m'n 345 ook, na dit asje eens goed gesmeerd te hebben hoor ik het niet meer.
- V300 register
- Verbannen
-
elpee;164336 schreef : Deze auto is niet voorzien van een distributieriem maar van een distributieketting.
En de v-snaar drijft de waterpomp aan. Wouter is het niet toevallig een kapot lager in de waterpomp of dynamo
ja deu dat begrijp ik, was ter info, het ging om het geluidje toch?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
elpee;164336 schreef : Wouter is het niet toevallig een kapot lager in de waterpomp of dynamo
Daar heb ik ook al even aan zitten denken Laurens, maar zou je die dan ook niet lichtjes moeten blijven horen?
Ik heb na het stellen van de v-snaar de motor even stationair laten lopen, juist om vast te stellen of er iets een geluid maakt dat niet goed is, heb toen niets vreemds opgemerkt.
Misschien eens vragen iemand anders te laten starten, om dan even te kunnen luisteren, hoewel hij het geluid maken niet altijd doet.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Bedankt voor de tip Anjo, was ik nog niet op gekomen.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Ik las tijdens een zoekfunctie tocht ook nog iets over het smeren van bovenaf van het verdelerasje bij een piepend geluid, is de smering daar (net na koude motor starten) misschien soms net niet voldoende?
Ik kan me wel indenken dat zeker met het goed koude weer van afgelopen maand dat de motorolie weer net wat dikker is bij een koude start.