Dringent; Hoe koppeling vervangen??
- V300 register
- Verbannen
-
heb het nog nooit gedaan bij achterwielaangedreven auto dus.
het gaat over een volvo 340 van 86 een handgeschakelde 4bak.
zou het echt dringent willen weten want nergens in de buurt hebben ze boeken en kan geen week wachten..
mvg Jarich
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- startmotor losmaken,
- 4 boutjes van afdekplaat aan de onderkant en voorkant van het koppelingshuis losmaken
- 4 bouten (twee boven, twee zijkant) losmaken,
- de motor aan een ketting/touw vastmaken aan een dikke balk (oid.) over de motor heen, zodat de motor niet naar beneden hangt op de draagbalk.
- twee motorsteunen achterzijde losmaken,
- twee keer drie inbusbouten (maak ze eerst goed schoon en zorg voor een kwaliteits inbussleutel) van de motorsteunen losmaken (deze zitten onder de draagbalk van het subframe)
- inbusbouten van centrale aandrijfas aan twee zijden loshalen en de as er af schuiven,
- de toeter er afschuiven. Kan zijn dat je de motor nog iets moet laten zakken.
- koppelingsplaat en/of drukgroep vervangen.
- controleer of er sprake is van olielekkage en controleer je toplager en andere lagers,
- je kunt de hendel weer opnieuw afstellen met het moertje rechtsboven het koppelingshuis.
- V300 register
- Verbannen
-
ik heb hem eronder maar ik deed testrit alles werkte prima, maar toen wou richting huiswaarts keren en ik stop voor kruispunt wil trug vertrekken en hij vertrok en plots leek het of het uit versnelling schoot en kraakte erg hard en nu telkens als ik wil vertrekken schiet hij door dus weet iemand wat het kan zijn?
het is echt dringent dus hoop dat iemand me kan helpen!
kan het misschien zijn dat de koppeling omgedraaid zit of hoe zit ze juist heeft iemand er een foto van of moet het dikke gedeelde tege het vliegwiel of tegen de drukgroep?
het is echt o dringent dus hoop dat jullie me snel kunne verder helpen!
mvg Jarich
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;75757 schreef : Heb je geen vraagbaak? Lijkt me toch de minimale hulp die je moet hebben...
Nee heb geen vraagbaak, heb hier in de buurt gaan kijken maar is nergens1 tevinden ofwel bestellen en een week wachten.
ga vandaag nog eens alles nakijken normaal moet het juist zitten.
snap alleen niet hij werkte perfect en wou optrekken aan een kruispunt en het leek of alle tanden overeen schoten.. :confused:
toch bedankt voor de reacties!
en zo weet je teminste wat tedoen de hele dag.
Jarich
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als die bouten te los zitten krijg je dat de as over de spievertanding van koppelingshuis/versnellingsbak heen schiet..
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;75767 schreef : heb je na het terugplaatsen van de aandrijfas de inbusbouten die daar aan vastzitten goed aangedraaid?
als die bouten te los zitten krijg je dat de as over de spievertanding van koppelingshuis/versnellingsbak heen schiet..
Dit is inderdaad de meest logische verklaring.
Ik het ergste geval zou het nog kunnen dat de vertanding in de koppelingplaat over die van de as schiet. Dit lijkt me echter vrij sterk. Indien het euvel zich in elke versnelling voordat dan ligt het in ieder geval niet aan de versnellingsbak.
Om die euvel (wat omschreven wordt door Anjo) op te lossen zou ik eerst de vertanding controleren of deze nog goed is. Zo ja, inbusbouten goed aandraaien, zo nee, dan zou ik alvast maar naar een ander staartstuk zoeken en andere aandrijfas aangezien die nogal wat geleden hebben.
Ik heb eventueel nog een staartstuk liggen.....
Je zou die dan eventueel samen met de verlaagset op kunnen komen halen van het weekend.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Heb je het de koppelingshevel wel goed afgesteld? ontkoppeld ie wel voldoende?