Gelood?
- V300 register
- Verbannen
-
Wie kan mij met zekerheid zeggen dat ook de B14.2 liever op gelood rijdt?antiekeradio;10112 schreef : de oude 1400's lusten geen euro 95, zonder loodvervanger.
dus B14.0, B14.1 en mogelijk ook B14.2
B14.3 en B14.4 zijn LPG voorbereid dus ook geschikt voor loodvrije benzine.
En:
Welke motor ligt er in een (originele

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
ik zoek nog een kaboutertje die al dit soort nuttige, maar stoffige weetjes op een bruikbare manier wil samenvatten/bij elkaar zoeken.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Dat een 14.2 liever gelood lust, of bedoel je hetzelfde Paul? Als ik het instructieboekje nog heb, staat het daar in waarschijnlijk?antiekeradio;56756 schreef : kun je nazoeken op chassisnummer
- V300 register
- Verbannen
-
toevallig alleen van de versie 1980, maar daar ben jij precies mooi mee:
www.volvo300club.nl/downloads/download.p...ook%20%281980%29.pdf
- V300 register
- Verbannen
-
"Minimum octane rating RON 96"
maar; dit is dus een boekje uit 1980. Loodvrije benzine is een ontwikkeling die daarna pas gekomen is.
Ik weet dat er een overzicht van Volvo is waarin duidelijk staat aangegeven welke motortypes kunnen omgaan met LPG
- zonder probleem
- met aanpassing ontstekingstijdstip
- niet
Gr. Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
In het '80 boekje staan drie types die erin kunnen zitten: B14.1E, B14.1S, B14.2S. Dus dat zal ik nog even moeten opzoeken onder de motorkap. Maarrr, dat betekent wel dat iig de B14.2S ook minimaal RON 96 nodig heeft.
Over de loodvervanger: ik ga hetzelfde doen, mijn pa heeft een aantal van die flesjes loodvervanger uit Zweden gehaald, omdat ie graag hetzelfde spul wil gebruiken als dat er altijd in is gegaan. Is dat eigenlijk een legitiem argument? Werd bij aankoop wel gesuggereerd.
Dus: nog tips over merken, of is het allemaal ??n pot nat?
Je hoeft maar heel iets te gebruiken dacht ik, maar hoeveel precies...geen idee eigenlijk. Mijn pa doet ook maar wat.
Ik heb dit (voor de oudjes) altijd een vrij onbesproken issue gevonden, ondanks de vele (onterecht) ongeruste geluiden van de 340-rijders hier op het forum. Dus vandaar de vele vragen.
In Heerde kun je trouwens nog wel ergens gelood tanken (superbenzine met loodvervanger), maar dat zal een stuk duurder zijn en gewoon teveel van het 'goede'.
- V300 register
- Verbannen
-
www.hall-miba.se/Products/Product.aspx?id=10630
Voor 30 euro twee flesjes uit Zweden, dat valt toch mee. Leuk mailcontact ook gehad met een medewerker. Hij was meer dan bereid die flesjes op te sturen...heel soepel verlopen.
edit: volgens mij staat er ook bij dat het geschikt is voor motoren met katalysator?!
Toch niet, "ej" = niet :+
- V300 register
- Verbannen
-