geen vonk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2008 17:54 #627125 door V300 register
geen vonk is gemaakt door V300 register
Ik heb een volvo 340 variomatic ('88) van de sloop gehaald die niet wil starten. Ik krijg maar geen vonk uit de bobine. Er ontbreekt wel een onderdeel dat lijkt op een luchtklep en bevond zich vlakbij de zekeringkast. Er hangen 4 stekkertjes en een aantal slangetjes te bungelen.
Kan het zijn dat dit onderdeel de bobine onderbreekt of zoiets dergelijks? Op de bobine meet ik wel 12volt op de blauwe draad (linkse stekker). Tevens heb ik de bobine al vervangen dus daar moet het niet aan liggen. Hopelijk kan iemand mij vertellen hoet het verhaal in elkaar steekt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2008 18:29 #701571 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic geen vonk
Een 3-serie van '88 heeft geen bobine, maar een elektronische ontsteking, een Renix.
Dit ziet er uit als een trafo met luchtbalgje, maar zo te horen is dat niet het ontbrekende onderdeel. Mijn eerste gok daarnaar is dat het de EMVK is, die heb je toch echt ook nodig als je hem aan de praat wil gaan krijgen. zonder dat ding zuigt de motor valse lucht en schakelt de vario niet op.

Waar woon je ergens?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2008 18:43 #701573 door V300 register
Er zit inderdaad de door jou beschreven "Renix" op. Dit is inderdaad niet het ontbrekende onderdeel. Ervanuitgaande dat de EMVK ontbreekt, klopt het dan dat ik geen vonk krijg van de Renix?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 19:29 #701575 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic geen vonk
Misschien is het handig als je een foto van de motor maakt en die hier plaatst. Het zou maar zo kunnen zijn dat er n?g iets mis is/ontbreekt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2008 19:59 #701583 door V300 register
99% de EMVK die ontbreekt; dat is een gewild sloop onderdeel.
heeft geen relatie met de ontsteking, maar de dikke slang geeft wel valse lucht als die niet gemonteerd is. die moet je dus zowieso afdoppen, of alvast een andere EMVK op zetten.

de ontsteking die niet vonkt, kan aan 2 dingen liggen: 1 de ontstekingsunit of bobine, 2 de sensor op het vliegwielhuis.

nummer 2 kun je loshalen en schoonmaken. hij zit via een draad aan de middelste stekker van de ontstekingsunit.

als je sensor optisch OK is (niet gebroken en magnetisch tipje niet aangeladen met staalvijlsel, draadje OK)
kun je de spoel van de RENIX afhalen, en de elektrische contacten tussen de spoel en de unit zelf schoonmaken.

Als deze schoon zijn, kun je de volgende testprocedure hanteren.

- Een lampje aankoppelen tussen de 2 contacten.

- stekkers aangesloten

- motor laten draaien op startmotor

lampje knippert; spoel terugmonteren. vonk = alles OK geen vonk = spoel van een andere unit gaan scoren

lampje knippert NIET; sensor uitwisselen met 'zeker weten OK' exemplaar.
als ie dan NOG niet knippert; complete RENIX uitwisselen voor ??n met hetzelfde vetgedrukte nummer (op de sticker).
het kan best even zoeken zijn naar het goede nummer, maar doe dat echt want een unit met een fout nummer, gaat de motor NIET goed mee lopen.

succes!!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2008 20:13 #701587 door V300 register
Alvast bedankt voor de nuttige tips, ik ga ermee aan de slag.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 21:16 #701591 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic geen vonk
trafo geen bobine of bobine geen trafo

setsunakaede;48527 schreef : Een 3-serie van '88 heeft geen bobine, maar een elektronische ontsteking, een Renix.
Dit ziet er uit als een trafo met luchtbalgje,

:S en wat dacht je dan dat die trafo dan was als het geen bobine is :f :halo: :crazy1:

Controleer of de bobine kabel en bougie kabels goed zijn

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2008 00:14 #701603 door V300 register
Ik dacht dat dat niet bobine genoemd werd, en dat het ook principieel anders werkt, maar ik kan het uiteraard ook mis hebben ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2008 01:19 #701605 door V300 register
je kunt in principe op de contacten van de renix unit (als je dat trafo deel eraf haalt) gewoon een ouderwetse bobine aansluiten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2008 17:09 #701739 door V300 register
Probleem is inmiddels verholpen. Ik heb steeds gebruik gemaakt van een acculader met "start"-functie om de auto te starten. Alles (elektrisch) aan de auto werkte gewoon maar het probleem zat dus wel in de accu. Na het plaatsen van een andere accu was het hele probleem opgelost. Ik heb een EMVK gevonden van een volvo 343, volgens mij is deze hetzelfde als van een 340, klopt dat?
Bedankt voor jullie tips, en nog veel succes met deze site.

P.S. i.v.m. deelname aan cross wordt de volvo zover mogelijk gestript, mocht er iemand onderdelen nodig hebben, laat even weten op dit forum. Anders gooi ik het op de stort.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC