Normale stand temperatuurmeter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2007 14:25 #626819 door V300 register
Normale stand temperatuurmeter is gemaakt door V300 register
Onlangs heb ik de aandrijfriemen van mijn 340 Variomatic laten vervangen bij de garage. De monteur had een stukje gereden om ze te testen en vroeg me of mijn thermostaat stuk was.
De temperatuurmeter komt vrij vlot voorbij het eerste streepje (helemaal links) en daar blijft ie dan stabiel staan. Totdat ik in de file of voor een rood stoplicht sta, dan loopt ie op tot halverwege, onder het lampje. Is dat normaal? Het is altijd al zo geweest sinds ik de auto heb. Verder werkt de verwarming ook en komt er vrij vlot warme lucht uit de blowers.

Graag jullie mening / advies.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2007 17:05 #693253 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Normale stand temperatuurmeter
Het duid er op dat je termostaat stuk is. De thermostaat blijft open staan en daardoor komt je koelwater niet op temperatuur. De thermostaat vervangen is een eenvoudig klusje en een nieuwe kost 9 euro. Dus daarvoor hoef je het niet te laten. Kappotte thermostaten blijven open staan. De thermostaat zit in de bovenste radiateur slang vlak bij de waterpomp. Dus de middelste dikke slang van de waterpomp naar de radiateur.

Als je die los haald kan er wat koelvloeistof uitlopen. De thermostaat eruit trekken en de nieuwe er op dezelfde manier instoppen zoals de oude zat. Koelsysteem weer bijvullen en rijden :)
Succes.

Groetjes No?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2007 17:16 #693257 door V300 register
Wacht heel even... Als je de verwarming aanzet, komt er dan ?cht warme lucht (=verschroeiende hitte) uit de roosters? Zoja, thermostaat nicht kaputt (maar misschien de meter?), zonee, thermostaat w?l kaputt :yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2007 18:57 #693272 door V300 register
Dit is wel interessant voor mij: ik heb twee exact dezelfde auto's en bij de een staat de temperatuurmeter altijd in het midden en bij de ander op een kwart. Ik merk verder geen verschil in verwarming en het snel warm worden van de motor. Zou het kunnen dat de waarde van de sensor gewoon anders is? Of een andere afwijking in de klokken?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2007 21:34 #693329 door V300 register
Ja een waarde in de sensor zou heel goed kunnen. Ik had ook eens een keer een nieuwe sensor gemonteerd, die gaf een uitslag net boven het midden en mijn oude sensor precies op het midden. Er kan dus verschil in zitten...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2007 01:01 #693346 door V300 register
Bedankt voor de reacties zover.
En tja, wat is verschroeiende hitte? Persoonlijk vind ik het lekker warm, maar het is zeker wel te harden. Zijn er ook andere symptomen van een kapotte thermostaat of kan ik het hem op een of andere manier testen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2007 07:58 #693348 door V300 register
Je kunt de thermostaat er uit halen en dan van koud water in heet water dompelen of andersom.

De thermostaat moet dan groter of kleiner worden.

R

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2007 10:34 #693354 door V300 register
Bedankt, morgen ga ik die thermostaat eens aan een onderzoekje onderwerpen. Zijn er nog speciale dingen waar ik aan moet denken / op moet letten bij het verwijderen en monteren? Het gaat de eerste keer worden dat ik zelf aan een auto ga 'sleutelen', dus wish me luck. :f
En helaas heb ik geen garage dus zal het op straat moeten :no:

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2007 11:13 #693358 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Normale stand temperatuurmeter
Een goede bak erbij houden om de koelvloeistof uit die slang op te vangen!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2007 12:44 #693362 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Normale stand temperatuurmeter
Slang direct omhoog houden en een goede bak, Anders kun je ook eerst het expansievaatje leeghalen. Dat scheelt ook veel verlies van koelvloeistof. Het is natuurlijk een uitgelezen moment om het systeem door te spoelen en te verversen, als dat nog niet/nooit is gebeurd. Denk aan de mensen op de noordpool of de winter van 1963 en dan is het hier helemaal niet koud....

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC