Accu dood of motor dood
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2007 19:20 #626317
door V300 register
Accu dood of motor dood is gemaakt door V300 register
Onlangs is er iets vreemds gebeurd waardoor de buurtvolvo niet meer rijdt.
Buren hadden hem geleend en waren na aankomt in de auto blijven praten. Contact aan en blower aan ivm de warmte. Daarna bleek de auto niet meer te starten.
Ik dat de accu was leeggelopen. Bij het trachten te starten met kabels werden de kabels gloeiend heet, maar verder gebeurde bijna niets.
Ik dacht dat de accu dood was en heb hem omgeruild met een geladen accu die ik van een bevriende garage even mocht lenen.
Helaas, weer niets.
Soms lijkt de startmotor wel te werken maar krijgt hij de motor niet in beweging, dan hoor je luid getik.
Soms lijkt de motor wel te willen starten, maar komt het zaakje gewoon niet in beweging en blijft het toch erg stil.
Kennen jullie dit?
Is dit een varioprobleem of een 'gewoon' motor probleem?
Buren hadden hem geleend en waren na aankomt in de auto blijven praten. Contact aan en blower aan ivm de warmte. Daarna bleek de auto niet meer te starten.
Ik dat de accu was leeggelopen. Bij het trachten te starten met kabels werden de kabels gloeiend heet, maar verder gebeurde bijna niets.
Ik dacht dat de accu dood was en heb hem omgeruild met een geladen accu die ik van een bevriende garage even mocht lenen.
Helaas, weer niets.
Soms lijkt de startmotor wel te werken maar krijgt hij de motor niet in beweging, dan hoor je luid getik.
Soms lijkt de motor wel te willen starten, maar komt het zaakje gewoon niet in beweging en blijft het toch erg stil.
Kennen jullie dit?
Is dit een varioprobleem of een 'gewoon' motor probleem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2007 19:34 #679178
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Accu dood of motor dood
Misschien een keer toe aan een nieuwe startmotor? Symptomen (kunnen) daarvan zijn dat ie soms niet, en dan weer wel aan wil slaan. Een paar keer de sleutel omdraaien, of even een tik tegen de startmotor aan wil daarbij wel helpen.
Doet ie het daarna nog niet, dan is het wat anders
Oja, check van tevoren even de simpelste dingen zoals relais en zekeringen
Doet ie het daarna nog niet, dan is het wat anders

Oja, check van tevoren even de simpelste dingen zoals relais en zekeringen

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2007 20:19 #679186
door V300 register
Even met een hamer een klap op de startmotor geven.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2007 23:41 #679211
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Accu dood of motor dood
Kijk voor de zekerheid ff of zowel + als massa nog stevig vastzitten ook bij de accu de plus.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-08-2007 23:48 #679212
door V300 register
En vergeet niet de accupolen eens een keer grondig te reinigen........
Veel startkabels zijn simpelweg te dun om een motor over te starten.
Sluit daarom eerst de startkabels aan. Laat de hulpauto op zo'n 2000rpm draaien en wacht eerst eens een minuutje of 5. Op deze manier kan je "lege" accu op zijn gemak een opladen. Daarna proberen te starten.
Wanneer je de accuklemmen op de accu zet moet je er eens op letten of hij veel vonkt. Vonkt hij veel dan is dat een teken dat er veel stroom loopt. Wanneer er veel stroom loopt dan is dat een teken dat:
- of de accu ver leeg is
- of er ergens een grote verbruiker in het spel is
Wanneer de accuklemmen (bijna) wanneer je deze op de accu zet dan:
- is de accu dood
- of is de accu vol, dan kan het probleem hem bij de startmotor zitten
Je zei in je post dat er iets hard begon te tikken. Dit geluid komt hoogstwaarschijnlijk van het startmotorrelais. Wanneer dit relais gaat tikken kan het volgende aan de hand zijn:
- accu is te ver leeg
- startmotor vraagt heel veel stroom (kortsluiting)
Heb je al geprobeerd de auto aan te duwen? Probeer dit eens met een paar man. Zet contact aan, breng de auto op gang, zet hem in zijn 2, en laat de koppeling opkomen (zonodig choke gebruiken). Wanneer hij nu wel loopt ligt het in ieder geval niet aan de motor.
Dan zul je de oorzaak van het probleem waarschijnlijk in de startmotor, accu of startcircuit moeten gaan zoeken.
Veel startkabels zijn simpelweg te dun om een motor over te starten.
Sluit daarom eerst de startkabels aan. Laat de hulpauto op zo'n 2000rpm draaien en wacht eerst eens een minuutje of 5. Op deze manier kan je "lege" accu op zijn gemak een opladen. Daarna proberen te starten.
Wanneer je de accuklemmen op de accu zet moet je er eens op letten of hij veel vonkt. Vonkt hij veel dan is dat een teken dat er veel stroom loopt. Wanneer er veel stroom loopt dan is dat een teken dat:
- of de accu ver leeg is
- of er ergens een grote verbruiker in het spel is
Wanneer de accuklemmen (bijna) wanneer je deze op de accu zet dan:
- is de accu dood
- of is de accu vol, dan kan het probleem hem bij de startmotor zitten
Je zei in je post dat er iets hard begon te tikken. Dit geluid komt hoogstwaarschijnlijk van het startmotorrelais. Wanneer dit relais gaat tikken kan het volgende aan de hand zijn:
- accu is te ver leeg
- startmotor vraagt heel veel stroom (kortsluiting)
Heb je al geprobeerd de auto aan te duwen? Probeer dit eens met een paar man. Zet contact aan, breng de auto op gang, zet hem in zijn 2, en laat de koppeling opkomen (zonodig choke gebruiken). Wanneer hij nu wel loopt ligt het in ieder geval niet aan de motor.
Dan zul je de oorzaak van het probleem waarschijnlijk in de startmotor, accu of startcircuit moeten gaan zoeken.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2007 00:02 #679214
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Accu dood of motor dood
ff oftopic: weer een mug in mijn slaapkamer.....zoem, zoem, zoem
Dat wordt dadelijk of Erik op muggenjacht of met de ventilator aanslapen.
Dat wordt dadelijk of Erik op muggenjacht of met de ventilator aanslapen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2007 10:30 #679231
door V300 register
Zoiets dacht ik pas ook dat de moter stuk was, dat denk je dan van de schrik. Maar zo,n moter die begeeft het normaal gesproken niet zomaar. Veel en veel voor de hand ligender is de startmoter. (tenzij de moter zelf zonder olie zit, dan is dat de boosdoener)
Ook moeten de kabels van de startmoter goed vastzitten. Ik heb de min van de startmoter waar die aanvast zit zeg maar een keer goed moeten schoonmaken, was pik zwart geworden en toen deed die het na heel lang starten. Na het schoonmaken van de min aansluiting op de startmoter deed die het in 1 keer...
Hooguit anderhalf uur werk zo,n motertje vervangen!
Ook moeten de kabels van de startmoter goed vastzitten. Ik heb de min van de startmoter waar die aanvast zit zeg maar een keer goed moeten schoonmaken, was pik zwart geworden en toen deed die het na heel lang starten. Na het schoonmaken van de min aansluiting op de startmoter deed die het in 1 keer...
Hooguit anderhalf uur werk zo,n motertje vervangen!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2007 18:36 #679285
door V300 register
Hoi Bas. Hier ga je misschien iets aan hebben:
home.kabelfoon.nl/~keet/anky.html
Het gaat over de startmotor.
Misschien gaat ik een baan krijgen in Utrecht. In de Gansstraat.
Ben ik snel te plekke!
Het gaat over de startmotor.
Misschien gaat ik een baan krijgen in Utrecht. In de Gansstraat.
Ben ik snel te plekke!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2007 22:34 #679327
door V300 register
Startmotor vervangen? 40 mins werk.... voor van die trillende kneusjes zoals ik

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-08-2007 23:45 #679585
door V300 register
Ik heb natuurlijk eerst de makkelijke weg bewandeld en de startmotor een tik gegeven. Dat heeft helaas niet geholpen.
Hij staat een beetje lastig langs de straat, dus we gaan hem eerst naar een ander plekje slepen. Kunnen we gelijk zien of hij daarmee wel aan de praat komt. Ik kreeg het aanbod hem later in de week te laten slepen door een BMW 728. Ik heb niets met BMW, maar een keer kennismaken leek me niet verkeerd.
He Frans, leuk als je die baan krijgt. Dan ben je inderdaad dicht in de buurt!
Hij staat een beetje lastig langs de straat, dus we gaan hem eerst naar een ander plekje slepen. Kunnen we gelijk zien of hij daarmee wel aan de praat komt. Ik kreeg het aanbod hem later in de week te laten slepen door een BMW 728. Ik heb niets met BMW, maar een keer kennismaken leek me niet verkeerd.
He Frans, leuk als je die baan krijgt. Dan ben je inderdaad dicht in de buurt!
Moderators: Mark Smeets