- Berichten: 9
Toerentallen 14.4e
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2007 22:17 #625785
door Doeke Dobma (GAST)
Toerentallen 14.4e is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Ik heb er dus een toerenteller van een 360 in. Leuk, werkt goed. Maar de motor van de 360 is toch enigzins anders dan van een 340 1400:cool:
De toerentaller staat bij 5500 tpm in het rode gebied. Dat geldt voor een 360, lijkt me. Hoe zit het met een 340, wat zijn de toerentallen daarbij? Ik heb hem al wel es tot de 5000tpm gedreven, dan hoor ik zo'n fluitend geluid dat het lijkt alsof er een dikke turbo in zit:D
Dus, wat is het max. toelaatbare toerental (bijv. bij flink doortrekken vanaf verkeerslicht) voor een 340 met B14.4E motor?
De toerentaller staat bij 5500 tpm in het rode gebied. Dat geldt voor een 360, lijkt me. Hoe zit het met een 340, wat zijn de toerentallen daarbij? Ik heb hem al wel es tot de 5000tpm gedreven, dan hoor ik zo'n fluitend geluid dat het lijkt alsof er een dikke turbo in zit:D
Dus, wat is het max. toelaatbare toerental (bijv. bij flink doortrekken vanaf verkeerslicht) voor een 340 met B14.4E motor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-04-2007 22:26 #663045
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerentallen 14.4e
Goeie vraag! Is er ook ergens een schemaatje ofzo waarin staat bij hoeveel toeren een 340 met vario hoe hard moet rijden? Ben wel benieuwd of dat bij mij een beetje normaal is...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-04-2007 23:44 #663055
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerentallen 14.4e
Harry, er is op het forum wel wat te vinden over toerentallen van een vario. Dat 'varieert' ook weer per wagen, maar mijn auto maakt bij 50 km/u 2000 toeren, bij 80 km/u 3000 toeren en bij 120 km/u 4500 toeren. Ik heb wel eens 160 km/u op de teller gereden en dan staat de toerenteller fors in het rode gebied.
Mijn 360 maakt echt veel minder toeren: bij 50 km/u 1200 toeren, bij 80 km/u 2000 toeren en bij 120 km/u 3000 toeren.
Overigens heeft de Smith toerenteller geen rood gebied.
Mijn 360 maakt echt veel minder toeren: bij 50 km/u 1200 toeren, bij 80 km/u 2000 toeren en bij 120 km/u 3000 toeren.
Overigens heeft de Smith toerenteller geen rood gebied.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2007 13:29 #663080
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerentallen 14.4e
Jaaaaa, ik wil een Smith!!!
:D:D
Dus.....
Maar bedankt voor je reactie, ik ga es ff zoeken

Dus.....
Maar bedankt voor je reactie, ik ga es ff zoeken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2007 14:06 #663090
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerentallen 14.4e
volgens mij maakt dat niet uit, wordt allemaal elektronisch geregeld?
ik heb laatst nog 165 over de maas en waal weg geknald, stond net boven het rode gebied.
en harry als je vdo systeem hebt, wil je geen smith
ik heb laatst nog 165 over de maas en waal weg geknald, stond net boven het rode gebied.
en harry als je vdo systeem hebt, wil je geen smith

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2007 14:43 #663096
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerentallen 14.4e
Was ook een geintje, het geeft alleen een fijn gevoel als je geen rood gebied hebt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-04-2007 00:16 #663125
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerentallen 14.4e
ghehe, ja ach iedereen met een digitale voet zal wel eens in dat gebied komen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-04-2007 00:59 #663130
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerentallen 14.4e
tot het rode gebied is toch het maximale continu toerental:rolleyes:
het rode gebied is voor kortstondig,dus afentoe ff 6500 aantikken moet toch kunnen:D
het rode gebied is voor kortstondig,dus afentoe ff 6500 aantikken moet toch kunnen:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 9
09-04-2007 09:22 #663132
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Toerentallen 14.4e
Maar kunnen jullie het verschil aangeven, tussen het maximale continue toerentalvan een 2 liter motor zoals in de 360 of de 1400 zoals in de 340?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-04-2007 00:58 #663187
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toerentallen 14.4e
officieel is voor de 1400 een 'redline' aangegeven van 5500 rpm.
dit is dus precies hetzelfde als de 2 liter.
de 1700 heeft een iets hogere redline, en de dieselmotor komt volgas in zn vrij al niet eens boven de 4200 toeren uit.
toch hebben ze allemaal dezelfde toerenteller...
in de praktijk blijkt dat als het blok niet direct stuk loopt, ook een langduriger aanhouden van dat toerental mogelijk is.
er zijn verhalen bekend van motoren die ritten met meer dan 6500 toeren op de snelweg gewoon overleven.
een en ander is wel afhankelijk van de 'balans' van de motor. standaard renault productieblokken zijn niet nauwkeurig gebalanceerd en uitgewogen. als je een exemplaar met wat onbalans in de krukas of gewichtsverschil in de zuigers/drijfstangen treft, is het mogelijk dat het boven 5500 inderdaad penibel wordt bij langduriger doorhalen.
er zijn overigens ook ontstekingsmodules met een ingebouwde toerenbegrenzer. zover ik weet begrenzen die op een veel hogere waarde, iets van 6500 ofzo.
dit is dus precies hetzelfde als de 2 liter.
de 1700 heeft een iets hogere redline, en de dieselmotor komt volgas in zn vrij al niet eens boven de 4200 toeren uit.
toch hebben ze allemaal dezelfde toerenteller...
in de praktijk blijkt dat als het blok niet direct stuk loopt, ook een langduriger aanhouden van dat toerental mogelijk is.
er zijn verhalen bekend van motoren die ritten met meer dan 6500 toeren op de snelweg gewoon overleven.
een en ander is wel afhankelijk van de 'balans' van de motor. standaard renault productieblokken zijn niet nauwkeurig gebalanceerd en uitgewogen. als je een exemplaar met wat onbalans in de krukas of gewichtsverschil in de zuigers/drijfstangen treft, is het mogelijk dat het boven 5500 inderdaad penibel wordt bij langduriger doorhalen.
er zijn overigens ook ontstekingsmodules met een ingebouwde toerenbegrenzer. zover ik weet begrenzen die op een veel hogere waarde, iets van 6500 ofzo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets