Pingelen motor bij flink gas bijgeven

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2005 21:15 #624916 door V300 register
Pingelen motor bij flink gas bijgeven is gemaakt door V300 register
Vandaag met mijn Nieuwe Volvo 340 DL,B14.4E motor, vario, bouwjaar 1986 een eeste lange rit gamaakt naar Antwerpen en terug. Het motortje liep perfect en liep soepel 100 - 120 km. Maar wat mij wel opviel is dat de kleppen van de motor pingelde als ik eens extra gas moest geven bij redelijk hoge snelheden. Bijvoorbeeld bij het uitkomen van een tunnel. Door op de helling naar boven gas bij te geven om op snelheid te blijven pingelde de kleppen van de motor. Bij rustig rijden, dus rustig gas geven was er niets aan de hand. De auto rijd op euro loodvrij Ron 95.

Wat moet ik denken/vinden van het af en toe pingelen van de kleppen??

* Is dat normaal?
* Is het erg / schadelijk?
* Moeten de kleppen soms afgesteld worden?? ( heb geen idee wanneer dat voor het laatst is gebeurd).
* Moet de motor aangepast worden om beter op euro loodvrij te rijden? Andere ontstekingstijd??

Je ziet het ik weet nog niet veel van motoren en Volvo 340's maar wil wel graag leren vandaar dat ik graag meer informatie over dit pingelen wil hebben?

Hans

N.B. Ben ondertussen wel V3C lid maar weet mijn god niet hoe ik dat in mijn profiel moet veranderen zodat er niet elke keer "Geregistreerde gast en geen V3C lid" staat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2005 21:28 #647031 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Pingelen motor bij flink gas bijgeven
kleppen stellen kan natuurlijk nooit kwaad. het is een punt waar de 1400 motor makkelijk in is, maar het moet wel regelmatig gebeuren.

meestal zijn te ruime kleppen te merken aan overdreven tikken bij stationair en lage toerentallen.

als het echt een hoog helder (fietsbel) geluid is bij veel gasgeven, moet je oppassen. waarschijnlijk is er dan iets mis met de ontsteking. bijvoorbeeld, verkeerde ontstekingsunit (=verkeerde curve)

groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2005 10:16 #647032 door V300 register
De motor klinkt en loopt goed bij stationair en bij lage toerentellen. Of het een hoog (fietsbel) geluid is?? Ik twijfel maar het lijkt er wel op maar het is niet heel erg luid want je moet goed naar de motor luisteren.
Het komt alleen op als je 80-110km rijd en je flink gas bijgeeft, dan hoor je het, zoals bijvoorbeeld weer omhoog klimmen vanuit een tunnel en dan diep het gas pedaal in te trappen om op snelheid te blijven. Ik denk dat ik het beste als eerste eens de kleppen ga nakijken of stellen. Maar bij Rustig rijden en rustig gas geven, hoor ik geen pingelen. Ik kan mogelijk ook eens experimenteren door er benzine in te doen met een hoger octaan gehalte Ron 98 inplaats van Ron 95 en dan luistern of het dan ook gebeurt.

Ik zou het leuk vinden als een V3C lid die in de buurt van het Westland (ik woon in Naaldwijk), Delft, Den Haag of Rotterdam woont mij daarbij kan helpen. Dan kom ik bijvoorbeeld naar je toe. Ik heb ondertussen van dit forum wel een schema van hoe dit moet, maar vindt het prettig om dat samen met iemand te doen die dat al eens eerder gedaan heeft.

Met verkeerde ontsteking / ontstekingsunit bedoel je daarmee dat de ontsteking verkeerd is afgesteld ? En dat je het onstekingstijdstip op het juiste aantal graden moet stellen met behulp van een stroboscoop.

Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2005 14:01 #647033 door V300 register
Ik ga/laat bij deze auto de kleppen stellen. Maar wat kan je doen om deze auto VOLVO 340 DL,1986, B14.4E motor, vario beter op ongelode benzine te laten rijden, dus geen pingelen bij hoge toeren (snel rijden) en dan flink gas bij geven. Ik las in de vraagbaak dat het niet mogelijk is om de onsteking aan te passen b.v. iets te vervroegen of verlaten. Ik dacht eerst mogelijk kan ik de ontsteking iets aanpassen, zodat hij helemaal niet meer pingeld bij hoge toeren en dan flink gas bijgeven. Of is mijn redenatie verkeerd en is er toch meer voor nodig om dit B14.4E motortje uit 1986 volledig probleemloss op euro loodvrij (ron 95) te laten lopen ?

OP INERNET VOND IK DEZE THEORIE OVER HET VERSCHIL 95 EN 98

De zuiger in een cylinder word bewogen door het creeren van druk dmv van verbranding.

Voor een optimale vermogens overdracht wil je dat je maximale druk opbouw hebt, net nadat de zuiger het bovenste dooie punt is gepasseerd (maximale compressie).

Het om het mengsel te verbranden en maximale opbouw te bereiken is een bepaalde tijd nodig. Om maximale druk opbouw op dat bovenstepunt te hebben zal het mengsel eerder moeten ontsteken. Omdat 98 langzamer brandt dan 95 zal deze dus eerder ontstoken moeten worden.

Bereikt hij die maximale druk opbouw te vroeg word de zuiger als het ware een beetje geremd. Zolang dit verschil niet te groot is dan kan het geen kwaad (kloppen/pingelen), je verliest alleen vermogen. Gebeurt dit veel te voeg kan het hel zooitje stukslaan.

Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2005 17:36 #647034 door V300 register
98 ontsteekt later dan 95.

het brandt echter SNELLER!!

(voor bovenstaand verhaal is de ontsteektijd van belang. niet de brandduur)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2005 18:26 #647035 door V300 register
Maar is het zo dat omdat een Volvo 340 met B14 motor een electronische ontsteking heeft van het merk Renax dat je onsteektijd niet kan instellen. Dus staat de ontsteektijd vast? En kan je alleen maar zorgen dat de motor goed werkt werkt door te zorgen dat o.a. de kleppen en de carburateur goed afgesteld staan?

Dus dat verhaal wat ik van internet heb gehaald klopt dus voor een deel niet. En dan bedoel ik de zin "Omdat 98 langzamer brandt dan 95 zal deze dus eerder ontstoken moeten worden."
En moet dat precies andersom zijn zoals je schreef: "98 ontsteekt later dan 95. het brandt echter SNELLER!!" ?

Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2005 20:12 #647036 door V300 register
tijd om eens iemand te laten meerijden om vast te stellen of het inderdaad pingelen is wat je hoort.

controleer anders stekker C van de ontstekingsunit (Van boven gezien, de rechtse)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2005 21:15 #647037 door V300 register
Goed idee Wouter.

Ik ga als eerste Woensdag de kleppen stellen. En daarna ga ik kijken of het onder de beschreven omstandigheden nog optreed. En anders kijk ik of ik iemand in de buurt van het Westland (dus Delft, Den Haag, Rotterdam) kan vinden die even meerijd en luistert.
Maar ik moet ook zeggen dat het op normale ritten naar mijn werk, = locaal verkeer, maximaal 80km/uur, ik er nooit last van heb gehad. Alleen dus bij extra planken op de snelweg. Ik zal stekker C van de ontstekingsunit. Ik heb een losbladige werkplaats handleiding en daarmee moet ik er wel uit kunnen komen. Ik stel misschien nogal veel vragen, dat komt dat ik graag meer van de techniek betreft de Volvo 300 serie wil weten. Wouter je bedoelt de C van dit plaatje.

Nog bedankt voor de antwoorden.

Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2005 21:22 #647038 door V300 register
precies ja!

in het plaatje niet aangesloten, maar in veel types moeten 2 vd 3 pinnetjes aan massa liggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2005 09:31 #647039 door V300 register
Even een gedachten sprong. Pas vanaf 87 zijn de volvo 340's afgesteld op euro loodvrij, RON 95. In 86 was dat er nog niet. Mijn volvo 340 DL, B14.4E motor, vario, 1986 moet volgens het instructie boekje op loodhoudende benzine rijden, RON 96. De kleppen en de motor hebben in ieder geval geen problemen met euro loodvrij.

Aangezien je het ontstekingstijdstip niet kan aanpassen en deze bepaald wordt door de electronische ontstekingsunit van het merk RENIX. Als ik nu een onstekingsunit van een VOLVO 340 uit 1987 erin zet heb ik dan kans dat de onsteking net iets vroeger of later is, dus juiste ontstekingstijdstip voor euro loodvrij? Is dat een mogelijkheid om uit te proberen?

Hans

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC