Batterij lampje gaat branden.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

17-12-2009 22:34                #629804
        door V300 register

Batterij lampje gaat branden. is gemaakt door V300 register            

Hallo V3C liefhebbers en techneuten,
Ik heb een 360 staan die wacht op restauratie. Omdat ik een beetje bang ben dat alles zou gaan vast zitten laat ik af en toe de motor eens draaien. Ondanks het koude weer vandaag starte die zonder problemen. Maar terwijl de motor loopt kon ik zien dat het batterijlampje in het dashboard de neiging had om te branden. Dit flikkerde een beetje en brandde soms feller of minder. Dit was me nog nooit eerder opgevallen. In het instructieboekje lees ik dat de spanning van de dynamoriem dan gecontroleerd moet worden. Kan er eventueel ook iets anders aan de hand zijn of heeft het misschien gewoon met het koude weer te maken? Of omdat de motor juist zo weinig draait? Het was nu ongeveer 2 maanden geleden dat hij nog gedraaid heeft.
    Ik heb een 360 staan die wacht op restauratie. Omdat ik een beetje bang ben dat alles zou gaan vast zitten laat ik af en toe de motor eens draaien. Ondanks het koude weer vandaag starte die zonder problemen. Maar terwijl de motor loopt kon ik zien dat het batterijlampje in het dashboard de neiging had om te branden. Dit flikkerde een beetje en brandde soms feller of minder. Dit was me nog nooit eerder opgevallen. In het instructieboekje lees ik dat de spanning van de dynamoriem dan gecontroleerd moet worden. Kan er eventueel ook iets anders aan de hand zijn of heeft het misschien gewoon met het koude weer te maken? Of omdat de motor juist zo weinig draait? Het was nu ongeveer 2 maanden geleden dat hij nog gedraaid heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

17-12-2009 22:49                #809837
        door V300 register

Beantwoord door V300 register in topic Batterij lampje gaat branden.            

Sowieso kan je accu zwak worden van stil laten staan. Als je dat wilt voorkomen moet je hem aan een druppellader leggen. Dat scheelt gezeik achteraf.
Je v-riem (dynamo + waterpompriem) kan inderdaad ook van spanning af gaan door de jaren heen. Dat hoor je meestal door de slippende/piepende toon bij het starten. Je kunt het ook eenvoudig checken want als je de kap open zet zie je ze aan de voorkant van de motor zitten. Daar moet een beetje speling opzitten maar ze moeten niet helemaal loshangen.
De motor niet laten draaien is in principe niet slecht. Er zijn andere dingen waar je meer voor moet uitkijken (vastzittende remmen, slechter wordende benzine, uitdrogende rubbers en banden).
Enneuh, showroomtopic! 

Je v-riem (dynamo + waterpompriem) kan inderdaad ook van spanning af gaan door de jaren heen. Dat hoor je meestal door de slippende/piepende toon bij het starten. Je kunt het ook eenvoudig checken want als je de kap open zet zie je ze aan de voorkant van de motor zitten. Daar moet een beetje speling opzitten maar ze moeten niet helemaal loshangen.
De motor niet laten draaien is in principe niet slecht. Er zijn andere dingen waar je meer voor moet uitkijken (vastzittende remmen, slechter wordende benzine, uitdrogende rubbers en banden).
Enneuh, showroomtopic!

- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

17-12-2009 23:08                #809838
        door V300 register

Een druppellader heb ik er zowiezo aan hangen. En de remmen die laat ik dan ook eens werken. Er zit wel een batterij in die in feite te licht is van 44ah terwijl dat normaal 55ah moet zijn...Jos alvast bedankt voor de feedback. Ivm de benzine vanaf wanneer zou die slecht kunnen worden? Ik had de tank helemaal vol gedaan om condensvorming te voorkomen. Maar die bezine zit er nu dus al een tijdje in.    
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

18-12-2009 00:20                #809843
        door V300 register

Een paar maanden moet je niet bang van worden. Dan praat je meer over jaren.
Er zijn vast mensen die hier nauwkeuriger antwoord op kunnen geven.
Ik heb mijn auto trouwens in stalling staan met een bodempje benzine. Die vul ik dadelijk wel af als ik terug kom met nieuw spul.
    Er zijn vast mensen die hier nauwkeuriger antwoord op kunnen geven.
Ik heb mijn auto trouwens in stalling staan met een bodempje benzine. Die vul ik dadelijk wel af als ik terug kom met nieuw spul.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

18-12-2009 12:07                #809850
        door 16673-dummy

Beantwoord door 16673-dummy in topic Batterij lampje gaat branden.            

Mijn 345 heeft een paar kilometer gereden met benzine van een jaar of tien oud.
Er zit dan een hoop zooi in. Ook ik laat de auto in de stalling staan met vrij weinig benzine.
Verder zou je eens kunnen meten wat de stroom over de accupolen in rust is en wat de stroom over de polen is als de motor draait en er een aantal vebruikers aanstaan (verlichting, verwarming, radio e.d.).
Daar moet een significant verschil in zitten.
Je meet dan overigens de werking van de dynamo.
Edit: het is trouwens beter om af en toe eens een rondje te rijden met de auto. Alleen stationair laten draaien is een grotere "belasting" voor de motor dan als je er mee gaat rijden. Je gebruikt dan ook meer onderdelen (wielophanging, stuurinrichting, remmen etc.).
Daarom moet je een auto ook nooit stationair laten warmdraaien. Starten en direct wegrijden is hoe dan ook het beste.
    Er zit dan een hoop zooi in. Ook ik laat de auto in de stalling staan met vrij weinig benzine.
Verder zou je eens kunnen meten wat de stroom over de accupolen in rust is en wat de stroom over de polen is als de motor draait en er een aantal vebruikers aanstaan (verlichting, verwarming, radio e.d.).
Daar moet een significant verschil in zitten.
Je meet dan overigens de werking van de dynamo.
Edit: het is trouwens beter om af en toe eens een rondje te rijden met de auto. Alleen stationair laten draaien is een grotere "belasting" voor de motor dan als je er mee gaat rijden. Je gebruikt dan ook meer onderdelen (wielophanging, stuurinrichting, remmen etc.).
Daarom moet je een auto ook nooit stationair laten warmdraaien. Starten en direct wegrijden is hoe dan ook het beste.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

18-12-2009 13:47                #809852
        door V300 register

Je kan beter idd niet je motor af en toe laten draaien. Accu loskoppelen etc etc. En als je weer gaat rijden olie, filters etc alles verversen/vernieuwen.    
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

18-12-2009 15:55                #809858
        door Erick Janssen (GAST)

Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Batterij lampje gaat branden.            

Het branden van je accu / batterij lamp betekend dat er geen of te weinig oplaad stroom naar de accu gaat. Dit kan komen door ??n of meerdere kapotte gelijkrichtdiodes, de V-snaar die te los is, niet goed werkende spanningsregelaar of, en ik denk dat het wel dit is, dat de koolborstels of vuil of versleten zijn.    
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

18-12-2009 16:46                #809860
        door 16673-dummy

Beantwoord door 16673-dummy in topic Batterij lampje gaat branden.            

Inderdaad. ?f af en toe warmrijden, of af en toe wat olie op de zuigers gooien (geleerd van de TC, ere wie ere toekomt) en er verder niets mee doen.
Ik zou alleen wel wat aan die volle tank doen.
    Ik zou alleen wel wat aan die volle tank doen.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

18-12-2009 20:28                #809872
        door V300 register

Rijden is momenteel helaas niet echt mogelijk want de auto ligt half uit elkaar omdat ik alle roest probeer op te sporen. Wat Erick opmerkte over de spanningsregelaar of kapotte diodes daar zit wat in. Het is een tijdje geleden dat de lichten nog brandden maar wat ik daarvan herinner is dat ze nogal zwak (een beetje gelig) licht gaven en dat was ook de enige opmerking die op het laatste keuringsrapport stond. Die spanningsregelaar waar zou ik die kunnen vinden of hoe ziet die eruit?    
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

18-12-2009 20:37                #809874
        door V300 register

Spanningsregelaar zit achterop de dynamo, zwart kastje.    
        Moderators: Mark Smeets