Hoge startstroom ventilator

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2008 11:45 #626892 door Frank de Boer
Hoge startstroom ventilator is gemaakt door Frank de Boer
Ik heb nu 2 elektrische ventilatoren op m'n 360 gebouwd. Ik schakel er 1 via een thermische schakelaar en 1 via een schakelaar bij m'n dashboard.

Nu had ik alles goed aangesloten, via relais en dikke stroomdraden. Maar nu wilde ik ze afzekeren. Maar zelf bij 30 ampere sloegen de zekeringen er gelijk uit. Daarna heb ik even gemeten wat de startstroom is. Dit blijkt rond de 65 ampere zijn (voor 1 ventilator). Als ze eenmaal goed draaien (binnen paar seconden) trekt die rond de 16 ampere.

Weet iemand of hier een oplossing voor is want ik wil ze wel graag afgezekerd hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2008 12:52 #694657 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Hoge startstroom ventilator
Oeps 65Ampere. Kan je accu dat wel aan??. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar is een bepaald relais of weerstand misschien een oplossing??, waardoor er niet gelijk in 1 keer een piek ontstaat....??

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2008 16:10 #694692 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Hoge startstroom ventilator
Ja dat had ik ook wel in gedachten maar weet dus niet wat voor relais ik dan moet hebben.

Of m'n accu het aankan. Tijdens starten trekt de startmotor wel meer als 100 of 150 ampere. Het is ook maar heel even. Accu kan het makkelijk aan.

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2008 18:33 #694837 door Frank de Boer
Ik heb nu ergens gelezen dat er automatische zekeringen zijn. Deze kunnen tijdens een korte periode overbelast worden.

Weet iemand of ik deze hiervoor kan gebruiken of is dit gelul?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2008 18:53 #694844 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoge startstroom ventilator
Er zijn inderdaad tragere smeltzekeringen.
Bij deze zit om de "gloeidraad" een medium, dat de draad weer afkoelt. Wanneer eindelijk dat medium ook bij de smelttemperatuur van de draad komt dan smelt hij door.
Zo heb je de de glazen zekeringen die we allemaal kennen welke snel doorsmelten, en ook de glazen zekeringen met daarin een zandachtige substantie; dat zijn de trage zekeringen.

Jij hebt als het goed is steekzekeringen nodig. Daar heb ik geen verstand van, daarom is dit ook een vrij nutteloze post.

De fan trekt inderdaad best veel stroom. Ik reken altijd alles om naar vermogen (Watts), dat vergelijkt makkelijker. Jou fan zou dan 16A X 12V = 192 Watt zijn, da's best veel. En dat met een piek van 65A X 12V = 780Watt. Een beetje vergelijkbaar met zo'n stroom-freet-kacheltje die je weleens thuis hebt staan.

Deed je ventilator het v??r je de elektrische ramen erop aansloot? Bleef toen de zekering wel heel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2008 18:56 #694846 door V300 register
je kunt een zwevende zekeringhouder gebruiken, en daarin de trage glaszekeringen monteren. volgens mij zijn die er in 20A.

maar weet je zeker dat deze fans nog wel goed zijn? ik vind dit eigenlijk best een belachelijk hoge stroom voor een fannetje :)

• Frank de Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 17:59 #694948 door Frank de Boer
Ik heb 2 ventilator erbij gebouwd. Zijn dus geen originele. Ik zal eens kijken wat er op de ventilatoren zelf staat. Wat de wattage is. Ze komen van een fiat marea af. Bij de sloop gehaald. Als ze draaien hoor je helemaal geen raar geluid. Nergens speling of iets dergelijks.

Als deze 2 goed werken dan haal ik de originele met viscokoppeling eraf. Scheelt weer vermogen en deze zijn beter regelbaar.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 22:46 #695033 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Hoge startstroom ventilator

antiekeradio;44089 schreef : ......volgens mij zijn die er in 20A.....

En daar red je het nog niet mee

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2008 14:44 #695048 door V300 register

Eyeball360;43876 schreef : Als ze eenmaal goed draaien (binnen paar seconden) trekt die rond de 16 ampere.

Antiekeradio schreef : Je hebt ze (die trage glaszekeringen) ook in 20A.

2 Fast 4 U;44279 schreef : En daar red je het nog niet mee

jawel, want deze kunnen een korte tijd overbelast worden. bij het aanlopen van de ventilator zal de zekering nog niet direct knappen.

gezien de schakeling moet je ze toch individueel afzekeren (1 plusdraad loopt vanuit accu naar de radiator, de andere richting dashboard. ze moeten beide gezekerd zijn voor ze verder dan 50 cm van de accu af zijn.

dus 20A traag per fan zou moeten werken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2008 14:45 #695049 door V300 register
ps het kan ook zijn dat ze er in 25A zijn, dat is nog iets beter. wel moet je de draad diameter in de gaten houden (maximaal 4A per vierkante mm draaddoorsnede)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC