kachel: links warm,rechts koud??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 09:35 #628133 door V300 register
kachel: links warm,rechts koud?? is gemaakt door V300 register
Je rijd en de motor is al warm. Binnen is het fris, dus de kachel een -beetje- aan.
Maar dan iets vreemds: Naast me zit mijn dochter te smoren van de warmte, en bij mij blijft er koele of koude lucht uit komen :wtf2: en dat kan dus ook andersom zijn..:confused: dan zweet ik me suf en zit zij nog te bibberen.
Alleen wanneer ik de thermostaat-schuif verder in het rood duw komt er warmte uit L & R , maar dan is het binnen no-time bloedheet binnen :flame:

Wie weet: hoe die lucht stromen lopen via de kachel, en wat hier nou eigenlijk gebeurd. Ik wil het graag oplossen.
En waar gaat die lucht er eigenlijk de auto weer uit? Er zitten geen roosters achter bij de ramen, ik zie het niet.

Ik blijf het een erg grappige auto vinden..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 09:42 #735319 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic kachel: links warm,rechts koud??
vanaf de kachel heb je een setje flexibele buizen die naar de roostertjes links en rechts lopen, waarschijnlijk zit zo'n buis half los voor het gat vanaf de kachel waardoor alleen bij vol warme lucht de doorstroom goed is

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 11:00 #735324 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kachel: links warm,rechts koud??
Nou, dat dacht ik eerst ook. Met Erik heb ik al eens gekeken, hij trok echt vanalles los en weg om het goed te zien. Maar het hele spul zit goed op zijn plek.
Het vreemde is dat per rit het kan omwisselen, ene keer blijft links koud, andere keer rechts... erg vaag helaas.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 18:28 #735378 door V300 register
dat wil dus zeggen dat er iets verstopt zit lijkt me
door stukje of een blad of iets dergelijks

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 19:23 #735385 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic kachel: links warm,rechts koud??
Je kunt vrij gemakkelijk je kachelhuis eens loshalen. Het kan best zijn dat het interieurfilter, of wat daarvan over is, de 'luchtwegen' van de auto af en toe blokkeerd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 20:26 #735392 door V300 register

Doeke Dobma;73610 schreef : Je kunt vrij gemakkelijk je kachelhuis eens loshalen. Het kan best zijn dat het interieurfilter, of wat daarvan over is, de 'luchtwegen' van de auto af en toe blokkeerd.

aha... dat zou het kunnen zijn! Dan moet ik dus in de motor ruimte zijn? Niet op mijn rug liggen onder de klokkenwinkel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 20:53 #735401 door V300 register
nou, je kunt vanuit de motorruimte niets bereiken, want via het gat in het schutbord kom je als eerste de kachelradiator tegen...

dus moet via de onderkant van het dashboard...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 20:54 #735402 door Anjo van den Akker
jep:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 22:10 #735411 door V300 register
ok dan...:wtf2:
Anjo, kan het ook nog zijn dat de kachel zelf maar half warm word omdat er kanalen dicht zitten waar dat koelvloeistof doorheen moet stromen? Is het niet zoiets als een mini radiateur?
Want dan snap ik ook wel dat er half koude en dus half warme lucht binnen komt...of klets ik nu :hmmz: onzin? ... ik ken die dingen niet goed genoeg:nono:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 22:36 #735414 door Anjo van den Akker
wat k?n is dat de bevestiging van de buitenkabel tbv de kraanafsluiter los zit, hierdoor kan het gebeuren dat de afstelling van de kraanafsluiter niet klopt, en hierdoor de klep bij toeval het wel of niet doet.

het principe is heel simpel, 2 slangen een voedende en een retour gaan naar een radiateur in de kachel, afhankelijk van het feit dat de klep in een van deze 2 slangen bediend word bepaald of er warm koelwater door die radiateur gaat circuleren, een elektrisch fannetje blaast vervolgens op stand 1,2 of 3 de warme lucht van de radiateur af een stel slangen de auto in.

dus, wel warme lucht, maar niet overal. hele kachelcircuit is goed, oorzaak is een losse of verstopte slang of verstopte aansluiting bij kachel. en om dat op te lossen mag je lekker onder je dashboard kruipen.

geen warme lucht, wel geblaas van de fan, kan een geknikte/verstopte slang zijn vanaf de motor. of een verstopte kachelradiateur.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC