Klokkenwinkel perikelen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 12:13 #624563 door V300 register
Klokkenwinkel perikelen is gemaakt door V300 register
Zooo, na afgelopen woensdag een mooie complete klokkenwinkel van Jelle te hebben gekocht, bleek het helaas van het nieuwe type te zijn (ronde ledjes)... dit kwam door een misverstandje, o.a. rond de econometer. Jelle zei, net als Wouter overigens, dat de econometer "pookje met ledje" voor de oude klokken was... dus vanochtend toch weer eens even mijn klok uit elkaar gepeuterd, econometertje gepakt, gepast...

Nou ja, bekijk de foto's maar eens...

(oeps, wat overbelicht...)
en nog eentje:

En deze pook past dus wel op het nieuwe type!

Nu dus even een paar dingen:

-Hoe zit dat nou met al die meters??? Ik snap er nu geen bal meer van!

-Toen ik toch ff mijn meter uit elkaar had liggen, heb ik gelijk even de snelheidsmeter opengepeuterd omte kijken of ik de kilometerstand kon veranderen (1 ton omhoog/omlaag). Dit ging dus, maar kan dit ook bij het nieuwe type? Jelles klokkenwinkel staat namelijk een ton hoger dan die van mij, en als dit nou niet al te veel problemen oplevert ga ik een ander tellerkabeltje op mijn auto zetten en gebruik ik lekker Jelles klok (alle metertjes *kwijl* ) ik kan dit helaas niet zelf checken, ik heb hier nu alleen maar mijn oude klokkenpartij...

(Bericht gewijzigd door setsunakaede op 27 februari 2004)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 12:22 #637516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klokkenwinkel perikelen
Wat zit er trouwens een coole bouwlamp op de benzinemeter...bij mij zit daar een LEDje...ook op de watertemp zit een ander gloeilampje of niet?
Mooi!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 12:31 #637517 door V300 register
das het oude type dash... jij hebt dus waarschijnlijk een auto van na 1985 (of zo), die heeft idd ledjes ipv. rechthoekige lampjes.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 16:01 #637518 door V300 register
past die schakel indicator ('pook-geval') nou wel of niet op het afgebeelde dashboard???

zou zomaar kunnen dat de 4 instrumenten op de hoeken op allebei de types passen namelijk...

maar je hebt toch liever een econometer dan zon dom schakel lampje neem ik aan???

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 16:13 #637519 door V300 register
Wouter,

Als je op de foto kijkt, zie je dat de indicator ongeveer 2 cm boven de rest van de klokken uitsteekt... hij past dus niet helaas, anders had ik hem al wel eerder ingebouwd. Hetzelfde geldt overigens ook voor de echte econometer en de buitentemperatuurmeter (tenminste, die uit het dash van Jelle, de enige complete die ik in handen heb gehad). Het lijkt op het oog te passen, maar ga je de boel overzetten dan past het toch net niet. Overigens is ook de vorm van de meterplaatjes anders: het nieuwe dash heeft veel rechtere plaatjes dan het oude voor zover ik heb kunnen zien... (dit is overigens alleen te zien als de dash uit elkaar wordt geschroefd).

Misschien kan iemand eens echt goed de verschillen uitzoeken? Ik ga ook zo nog wel wat zoekwerk verrichten voor zover ik dat kan hier, en misschien is er iemand die ff uit kan puzzelen of de kilometerstand van het nieuwe type dash (ronde leds) net zo makkelijk is te veranderen als in het oude dash. (het gaat alleen om het "ton" cijfertje, dus de meest linkse van het stel)

Oh en Wouter, tuurlijk econometer is leuk, maar geen reden om het "pookje" niet ergens anders in te bouwen... maar dat later, eerst maar eens de grootste inbouwproblemen opgelost hebben.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 18:34 #637520 door V300 register
Okee, ik ben wat verder:
extra metertjes voor het oude dash (smiths):
-Econometer (echt metertje) nr. 284705-1
-buitentemperatuurmeter nr. 284706-9

Extra metertjes voor het nieuwe dash (VDO):
-econometer (echt metertje) nr. 3287703-7
-schakelindicator ("pookje) nr. 3287701-1
-buitentemperatuurmeter nr. 3287702-9

Samengevat: het OUDE type dash had alleen optie tot een econometer echt type, het NIEUWE type dash heeft plaats voor een metertje OF een schakelindicator (ze kunnen nou eenmaal niet tegelijk op de zelfde plaats zitten :P ). Deze metertjes zijn NIET uitwisselbaar met die van het oudere type, de nummers komen ook niet in de verste verten overeen.

Wat dat toch allemaal voor onduidelijkheid kan zorgen zeg... gelukkig hebben we ook nog zoiets als een onderdelenboek on line. Pfff...

Blijft nog de vraag of met een beetje gepruts de kilometerstand een ton achteruit gezet kan worden...

Dan nog een laatste vraag: is met het dashboard ook de kabelboom veranderd, of zijn de stekkers gewoon hetzelfde kwa pinout?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 19:45 #637521 door V300 register
Als ik het goed begrijp is de schakelindicator niet mogelijk geweest in het oude dash ??? Volgens mij heeft Thijs het oude dash met schakelindicator. Of lees ik weer de helft??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 20:58 #637522 door V300 register
nee, je leest het goed. Volgens het onderdelenboek op het ledenmenu heeft er in het oude dash nooit zo'n indicator gezeten (of ik heb er vreselijk hard overheen gekeken)

[edit] ik heb nog ff gekeken, ik heb er niet overheen gekeken. Geen indicator dus in het oude type, volgens het onderdelenboek dan...
Je kan trouwens op de tekeningen van datzelfde boek (groep 30) ook heel mooi zien dat de instrumenten verschillende vormen hebben, en dus ook niet passen op dashboards van het andere type. Ze zijn dus NIET uitwisselbaar!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 22:08 #637523 door V300 register
dat uitwisselbaar wist ik idd al, maar ik zal Thijs eens vragen. Die heeft een 360 gls special oude type met oud dashboard en schakelindicator........

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2004 22:28 #637524 door V300 register
maak er een foto van! Ik ben nu wel benieuwd. Misschien is er hier ergens een oud-volvo/daf engineer of kent iemand zo iemand, ofzo, die hier uitsluitsel over kan geven hoe het nou precies zit rond die extra metertjes? Of kunnen jullie (steven en Thijs) dat niet es ff nazoeken? Jullie werken toch bij een volvo-garage???

(en nu weet ik nog steeds niet of die kabelboom nou verder hetzelfde is, en of dat nieuwe type teller net zo gemakkelijk een ton terug te draaien is als de oude, daarbij kon het bij mij door het wijzertje er af te peuteren, dan de wijzerplaat er af, en dan als je het wieltje van de "ton" een beetje opzij houdt met een nagel dan kan je hem verzetten)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC