ook voor roestpreventie en laswerk
Deur bestuurderskant verzakt - scharnier versleten
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-12-2011 15:49 #631668
door V300 register
Deur bestuurderskant verzakt - scharnier versleten is gemaakt door V300 register
Hoi,
Aan de bestuurderskant van mijn 340 is de deur verzakt doordat een deel van het bovenste scharnier weggesleten/weggeroest is (zie foto). Volgens mij is het de pen die helemaal door is, maar ik ben niet handig genoeg met auto's om dat zo in te schatten.
Mijn vraag is vooral, wat kan er aan gebeuren om het te repareren? Als het alleen de pen is, dan lijkt vervangen met niet heel erg lastig. Hoewel ik wel gelezen heb dat het een hele klus is om zo'n pen er uit te krijgen.
En als de bussen niet meer helemaal goed zijn, zijn die dan te vervangen? Zitten ze vast aan de carrosserie delen of zijn ze bijvoorbeeld geschroefd? Kan ik een heel scharnier ergens vandaan halen of moeten er dan stukken gelast worden?
Ik hoop dat iemand antwoorden heeft op deze vragen, dan kan ik ermee aan de slag
Bij voorbaat dank!!
Aan de bestuurderskant van mijn 340 is de deur verzakt doordat een deel van het bovenste scharnier weggesleten/weggeroest is (zie foto). Volgens mij is het de pen die helemaal door is, maar ik ben niet handig genoeg met auto's om dat zo in te schatten.
Mijn vraag is vooral, wat kan er aan gebeuren om het te repareren? Als het alleen de pen is, dan lijkt vervangen met niet heel erg lastig. Hoewel ik wel gelezen heb dat het een hele klus is om zo'n pen er uit te krijgen.
En als de bussen niet meer helemaal goed zijn, zijn die dan te vervangen? Zitten ze vast aan de carrosserie delen of zijn ze bijvoorbeeld geschroefd? Kan ik een heel scharnier ergens vandaan halen of moeten er dan stukken gelast worden?
Ik hoop dat iemand antwoorden heeft op deze vragen, dan kan ik ermee aan de slag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-12-2011 16:29 #894450
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Deur bestuurderskant verzakt - scharnier versleten
Die scharnierpennen raken versleten en het lijkt erop dat die bij jou is afgebroken. Je kan ze nog per 10 stuks bij de dealer bestellen. Ik had laatst twee setjes voor 27 euro, zeg ik uit mijn hoofd. Je hebt ook speciaal gereedschap nodig om zo'n pen er uit te wippen. Dat ga ik toevallig morgen doen, dus ik kan je dan meer laten weten. Eventueel mag je van mij wel zo'n pen als je er snel 1 nodig hebt. Per deur zitten er trouwens 2, dus voor een sedan heb je er 8 nodig om ze voor alle deuren te vervangen. Hou je er nog 2 voor reserve over.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-12-2011 16:42 #894451
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Deur bestuurderskant verzakt - scharnier versleten
Hoi Luc,
Dank voor je antwoord, precies wat ik wilde horen. Mag ik even brutaal zijn en voorstellen om morgen even langs te komen als je er toch mee bezig gaat? Ik kan de deur nu niet goed gebruiken, dit is mijn enige auto en ik ben er erg van afhankelijk. Nijmegen is voor mij een klein uurtje rijden en ik heb het er graag voor over, het is toch vakantie
Voor de toekomst zou het bestellen van zo'n setje inderdaad geen slecht idee zijn. Ik heb dan wel geen sedan, maar wel een vijfdeurs dus die pennen komen wel van pas.
Laat maar weten of het past, zo niet dan niet natuurlijk. In ieder geval bedankt nogmaals voor je antwoord!
Dank voor je antwoord, precies wat ik wilde horen. Mag ik even brutaal zijn en voorstellen om morgen even langs te komen als je er toch mee bezig gaat? Ik kan de deur nu niet goed gebruiken, dit is mijn enige auto en ik ben er erg van afhankelijk. Nijmegen is voor mij een klein uurtje rijden en ik heb het er graag voor over, het is toch vakantie

Laat maar weten of het past, zo niet dan niet natuurlijk. In ieder geval bedankt nogmaals voor je antwoord!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-12-2011 22:59 #894493
door V300 register
ohhh dit is echt heel ernstig. dit moet al lang geleden begonnen zijn, de meeste 300's hebben wel 'iets' ingesleten scharnieren maar dat merk je ook aan het niet fijn sluiten van de deuren, tochten, etc.
zou de deur helemaal niet meer gebruiken voordat je dit opgelost hebt; het ziet er naar mijn idee naar uit alsof de deur er ieder moment uit kan pleuren.
zou de deur helemaal niet meer gebruiken voordat je dit opgelost hebt; het ziet er naar mijn idee naar uit alsof de deur er ieder moment uit kan pleuren.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-12-2011 23:33 #894504
door V300 register
Kan morgen wel opgelost worden met de help vrom zom vrends.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2011 00:32 #894620
door V300 register
Met hulp van Jean-Luc en Erik is het gelukt vandaag de scharnierpennen te vervangen: thx! Bovenste pen was idd helemaal door, de onderste niet maar die kregen we er met geen mogelijkheid op een normale manier uit. Daarom maar geforceerd en gebroken. Vervolgens nog een eeuwigheid bezig geweest met het verwijderen van de (restanten van) de pen in het bovenste scharnier. Een flinke regenbui leek weinig goeds te voorspellen maar daarna lukte het ineens wel om alles eruit te krijgen. Eenmaal leeg zaten de nieuwe scharnieren er zo in en was alles weer prima.
Ik heb vandaag weer een hoop geleerd zullen we maar zeggen. Geen idee of topics hier gesloten worden, maar zo ja, dan kan dat bij deze
Ik heb vandaag weer een hoop geleerd zullen we maar zeggen. Geen idee of topics hier gesloten worden, maar zo ja, dan kan dat bij deze

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2011 10:34 #894628
door V300 register
doen we niet aan, waarom zou je dat willen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2011 13:34 #894641
door V300 register
De gifbeker moest wel helemaal leeg! Hoeveel pech kun je hebben met zo'n klusje.... ook het speciale gereedschap van Erik kaduuk. Maar het is dus wel gelukt! Gelukkig maar.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2011 14:37 #894648
door V300 register
Ik laat altijd eerst een paar dgn van te voren een paar keer kruipolie/ wd 40 erin lopen, dan gaat het vaak beter . En inderdaad het speciaal gereedschap orgineel vovlo is niet echt bestendig tegen vast zittende pennen. Wij hebben zelf een stukje gereedschap gemaakt. Maar is idd soms lastig, vooral als de pen gebroken is. Deze wil dan wel eens over elkaar heen schuiven. Maar het was gelukt zag ik.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-01-2012 16:58 #894677
door V300 register
@Antiekeradio: Op sommige fora zijn admins daar nogal happig op, weet ook niet waarom. Maar vanwege netiquette leek het me netjes te vragen

Moderators: Mark Smeets