ook voor roestpreventie en laswerk
Ramen vervangen
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2011 10:31 #631387
door Erick Janssen (GAST)
Ramen vervangen is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Ik wil graag de getinte ruiten van een ander '87 340 in mijn auto plaatsen en heb hierover een paar vragen:
Hoe kan ik een voorruit eruit halen zonder dat de gelaagde ruit kapot gaat en zonder de rubber kapot te snijden?
De achter raam van de 3/5 deurs zitten die geplakt of in rubber en hoe krijg ik die dan in beide gevallen eruit.
De ramen in de portieren voor en achter.
Of heeft iemand een werkplaats handboek waar dat er allemaal in staat, dat zou helemaal prachtig zijn.
Hoe kan ik een voorruit eruit halen zonder dat de gelaagde ruit kapot gaat en zonder de rubber kapot te snijden?
De achter raam van de 3/5 deurs zitten die geplakt of in rubber en hoe krijg ik die dan in beide gevallen eruit.
De ramen in de portieren voor en achter.
Of heeft iemand een werkplaats handboek waar dat er allemaal in staat, dat zou helemaal prachtig zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-08-2011 11:17 #882969
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ramen vervangen
In de portieren is het eenvoudigst: bekleding van de deur, raam omlaag doen, en dan kun je via 2 ronde gaten in de deur de 2 moertjes losmaken met een ratel, waarmee het raam vast zit aan de schuiver. Vervolgens het raam van de boutjes afhalen, kwart kantelen en handmatig omhoog uit de deur halen.
'87 heeft gelijmde achterruit, ik heb geen ervaring hoe die loskomt, voorruit is een kwestie van het rubber eruit drukken van de binnenkant, maar volgens mij zit hier meer achter want toen ik het probeerde kwam er een barst in de ruit
'87 heeft gelijmde achterruit, ik heb geen ervaring hoe die loskomt, voorruit is een kwestie van het rubber eruit drukken van de binnenkant, maar volgens mij zit hier meer achter want toen ik het probeerde kwam er een barst in de ruit

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-08-2011 11:54 #882972
door V300 register
Dit voorruitrubber zit aan de binnenzijde geborgd met een stuk of 10 gezette
plaatjes/beugeltjes en schroefjes. Om die te bereiken, moet je het dashboard
naar voren halen.
plaatjes/beugeltjes en schroefjes. Om die te bereiken, moet je het dashboard
naar voren halen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2011 13:27 #882973
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ramen vervangen
Zeker weten dat je dit wilt doen Erik? De achterruitjes loshalen is een rotklus!
Voorruit eruit; al het plastic om de rubber heen (aan de binnenkant van de auto) weghalen. Even de binnenspiegel van het voetje afschuiven, is ook makkelijk. Vervolgens de klemmetjes van het ruitrubber (bij het dashboard) losschroeven. Daarna wip je met een schroevendraaier bovenaan de ruit, aan de binnenzijde, het rubber naar buiten. Laat deze schroevendraaier zo zitten. Pak een tweede en wip 10 cm verder (richting middenboven van de ruit) ook het rubber naar buiten. Ga zo nog even verder en werk, als je de bovenrand los hebt, naar beneden. Op een gegeven moment hoor je een zucht of zachte plof en dan is de spanning eraf, dan kun je de ruit er zo schuin naar boven (buiten) uit pakken. Met twee man is dit handiger/sneller.
Op deze manier heb ik de voorruit van mijn 345, waar al twee barstjes en een sterretje in zitten, er heel uit gekregen (samen met mijn vader). Geduld is hierbij wel belangrijk!
Monteren; in omgekeerde volgorde
Zet eerst de ruit schuin van boven weer in de sponning en laat hem naar beneden zakken. Neem een sterk koord, leg dit door het ruitrubber heen, en dan trek je zo het rubber weer op zijn plek. De ruit zit dan weer vast. Dit lijkt makkelijker dan het is! Niet vergeten om achteraf met 3M ruitrubberkit (da's speciale kit, die lijmt niet maar dicht wel af zodat je geen lekkage krijgt) beide kanten van het rubber helemaal af te kitten (rubber een stukje liften, kitspuit eronder en dan maar rondom volplempen). Beide kanten = zowel tussen rubber en ruit als tussen rubber en carrosserie.
De tip voor de voorportieren is al gegeven, de achterportieren gaan als volgt;
Werk eerst de binnenkant helemaal los. Deurpanelen, afdekkapjes etc.
Haal dan het raammechanisme los en verwijder dit (kun je het gelijk goed gangbaar maken). Boor dan bovenaan de popnagel van het spijltje uit. Schroef nu onderaan het spijltje los. Draai de schroef die iets verder naar boven zit, vast een slagje los (maar nog niet helemaal). Nu kun je het spijltje wat kantelen, zodat je de (beweegbare) ruit kunt kantelen en daarna kunt uitnemen. Dan haal je het spijltje uit de deur, en vervolgens kun je met veel WD40 en heeeel veeeel geduld het vaste ruitje met rubber en al richting de voorkant van de auto schuiven zodat je die uiteindelijk ook kunt uitnemen. Let op want dit ruitje kan vastzitten, met hoofdletter V.
Mocht je de sierstrips aan de buitenkant rond de ramen ook loshalen, zet deze dan weer terug VOOR je de ruiten er weer in zet! Dat scheelt een hoop gevloek, gemier etc.
Succes.
Voorruit eruit; al het plastic om de rubber heen (aan de binnenkant van de auto) weghalen. Even de binnenspiegel van het voetje afschuiven, is ook makkelijk. Vervolgens de klemmetjes van het ruitrubber (bij het dashboard) losschroeven. Daarna wip je met een schroevendraaier bovenaan de ruit, aan de binnenzijde, het rubber naar buiten. Laat deze schroevendraaier zo zitten. Pak een tweede en wip 10 cm verder (richting middenboven van de ruit) ook het rubber naar buiten. Ga zo nog even verder en werk, als je de bovenrand los hebt, naar beneden. Op een gegeven moment hoor je een zucht of zachte plof en dan is de spanning eraf, dan kun je de ruit er zo schuin naar boven (buiten) uit pakken. Met twee man is dit handiger/sneller.
Op deze manier heb ik de voorruit van mijn 345, waar al twee barstjes en een sterretje in zitten, er heel uit gekregen (samen met mijn vader). Geduld is hierbij wel belangrijk!
Monteren; in omgekeerde volgorde

Zet eerst de ruit schuin van boven weer in de sponning en laat hem naar beneden zakken. Neem een sterk koord, leg dit door het ruitrubber heen, en dan trek je zo het rubber weer op zijn plek. De ruit zit dan weer vast. Dit lijkt makkelijker dan het is! Niet vergeten om achteraf met 3M ruitrubberkit (da's speciale kit, die lijmt niet maar dicht wel af zodat je geen lekkage krijgt) beide kanten van het rubber helemaal af te kitten (rubber een stukje liften, kitspuit eronder en dan maar rondom volplempen). Beide kanten = zowel tussen rubber en ruit als tussen rubber en carrosserie.
De tip voor de voorportieren is al gegeven, de achterportieren gaan als volgt;
Werk eerst de binnenkant helemaal los. Deurpanelen, afdekkapjes etc.
Haal dan het raammechanisme los en verwijder dit (kun je het gelijk goed gangbaar maken). Boor dan bovenaan de popnagel van het spijltje uit. Schroef nu onderaan het spijltje los. Draai de schroef die iets verder naar boven zit, vast een slagje los (maar nog niet helemaal). Nu kun je het spijltje wat kantelen, zodat je de (beweegbare) ruit kunt kantelen en daarna kunt uitnemen. Dan haal je het spijltje uit de deur, en vervolgens kun je met veel WD40 en heeeel veeeel geduld het vaste ruitje met rubber en al richting de voorkant van de auto schuiven zodat je die uiteindelijk ook kunt uitnemen. Let op want dit ruitje kan vastzitten, met hoofdletter V.
Mocht je de sierstrips aan de buitenkant rond de ramen ook loshalen, zet deze dan weer terug VOOR je de ruiten er weer in zet! Dat scheelt een hoop gevloek, gemier etc.
Succes.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2011 16:29 #882985
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Ramen vervangen
:y: Bedankt voor de tips, dan zal ik alles eens uitproberen aan de auto waar ik de ruiten van ga gebruiken :yesyes:.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2011 16:42 #882986
:confused: Hoe zit het eigenlijk met de pees die in de voorraam rubber zit moet ik die eruit halen voor dat ik de nieuwe raan er weer inzet??
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-08-2011 21:58 #883009
door V300 register
Niinnjaa-edit!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2011 22:09 #883010
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ramen vervangen
ik haal hem er zelf wel uit als er een inzit (je hebt bij sommige 3's ook massieve voorraamrubbers, met de pees eruit krijg je de voorruit er 10x makkelijker uit.
wel v??r het monteren van de ruit de pees/sierlijst weer netjes terugdoen..
wel v??r het monteren van de ruit de pees/sierlijst weer netjes terugdoen..
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2011 23:02 #883016
Ok, dan haal ik 'm van te voren eruit :y:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-08-2011 23:59 #883019
door V300 register
ai, sorry ik lees met m'n domme kop weer over dingen heen!
Moderators: Mark Smeets