Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.
Nabespreking Las- en plaatwerk Cursus 14-11-2010
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2010 17:37 #630740
door V300 register
Nabespreking Las- en plaatwerk Cursus 14-11-2010 is gemaakt door V300 register
Zo, dat was vroeg... 6:30 de wekker en het ochtendritueel gestart. SNel de spullen in de wagen na het ontbijt en op pad. De foto die was rondgestuurd was nuttig. Tomtom zou je geheel de verkeerde kant op sturen. Garmin was iets minder foutgevoelig, maar de laatste afslag zou ik links moeten ipv rechts. Vast omdat Greet nummer 14 als laatste kent en niet 15. (iets zegt me dat 14 links ligt
) Gelukkig gaf een blik naar rechts ook al een goede indicatie.
Maar ala, op tijd en binnen was het droog. Binnen bleek er zelfs verse koffie te zijn, geen automaten werk. Snel een blik op de agenda geworpen en gezien dat het eerste half uur voor de ontvangst was. Koffie achterover en met de camera het terrein op, teveel leuks om te laten schieten. Veel leuk spul waaronder een grote DAF, een 55 estate en een Simca 1301.
Genoeg buiten gespeeld, binnen naar de les. Eerst de theorie.
Daarna de praktijk. Randjes verzet buigen en gaatjes schieten. Dat kan met een tang... en een lucht'ding'.
Die staat nu vast bij veel mensen op de verlanglijst. Hier in elk geval wel.
Na het voorbereiden was het tijd voor de demonstratie lassen.
Daarna was er pauze voor de lunch... en dus ook even buiten de wagens fotograferen.
Maar wat zien we daar... een 5 deurs RAI?
Yup, een echte. De eigenaar heeft 'm nu net 2 weken. (Ik hoor bij het laten zien al vanaf de overkant van de talef 'als ie 'm ooit kwijt wil.
)
Maar ala, tijd om zelf aan de slag te gaan. Naast plaatjes lassen, die vakkundig door ANjo waren voorbereid was er ook een wagen waar uitgebreid op geoefend mocht worden.
Jean-Luc was zo vriendelijk om zijn wagen daar alvast neer te zetten zodat een ieder een flink stuk kon inlassen in de wagen. Het ging niet geheel perfect, maar ach, al doende leert men.
Nah, da's gemeen... dit was de oefenwagen voor het 'spotten', uitdeuken met behulp van een leuk onsubtiel stukje gereedschap.
Eerst sla je een deuk in de wagen, daarna haal je de lak van de deuk af, zodat je daarna het apparaat met een kleine las vast zet en met het gewicht langs de stang de deuk eruit slaat.
Nu zal je wel denken, is zielig, maar dat valt wel mee. Vroegah werd er gewoon een gat in de wagen geboord, om met een haak het staal de juiste kant op te krijgen, Dit is een stuk minder roestgevoelig.
Als laatste kregen we nog een demo 'lijmen'. Het hoeft niet perse gelast te worden, Lijmen kan ook.
Lijmen heeft alleen 3 nadelen. Zo'n tube lijm kost 35 euro en is beperkt bruikbaar, je moet 10 minuten de te lijmen vlakken op elkaar drukken en het is niet toegestaan voor de apk. Voordeel is wel dat je deze methode kan gebruiken om gaten van b.v. een verwijderde antenne af te werken.
Ik heb nog wat vragen gesteld te m.b.t het uitdeuken (en zelf proberen) en advies gevraagd te hebben over de aanpak van een roestende deurstijl van de 740 (ja, ik weet, vervangen kan, ik heb ze, maar ik wil leren op iets dat ik kan vervangen) en het maken van de onderste lip van de voorspoiler van een 340. (Nog bedankt voor het restje van de voorspoiler van Jean-Luc's wagen, die gaan we als voorbeeld gebruiken) Daarna was het 15:00 en tijd om af te ronden.
Al met al een geslaagde dag. Ik kan niet wachten op de volgende las en plaatwerk cursus.
Oh, voor ik het vergeet (lees edit), alle foto's staan, as usual, online . (incl de bewogen, onschrepe,...)

Maar ala, op tijd en binnen was het droog. Binnen bleek er zelfs verse koffie te zijn, geen automaten werk. Snel een blik op de agenda geworpen en gezien dat het eerste half uur voor de ontvangst was. Koffie achterover en met de camera het terrein op, teveel leuks om te laten schieten. Veel leuk spul waaronder een grote DAF, een 55 estate en een Simca 1301.
Genoeg buiten gespeeld, binnen naar de les. Eerst de theorie.
Daarna de praktijk. Randjes verzet buigen en gaatjes schieten. Dat kan met een tang... en een lucht'ding'.
Die staat nu vast bij veel mensen op de verlanglijst. Hier in elk geval wel.
Na het voorbereiden was het tijd voor de demonstratie lassen.
Daarna was er pauze voor de lunch... en dus ook even buiten de wagens fotograferen.
Maar wat zien we daar... een 5 deurs RAI?
Yup, een echte. De eigenaar heeft 'm nu net 2 weken. (Ik hoor bij het laten zien al vanaf de overkant van de talef 'als ie 'm ooit kwijt wil.

Maar ala, tijd om zelf aan de slag te gaan. Naast plaatjes lassen, die vakkundig door ANjo waren voorbereid was er ook een wagen waar uitgebreid op geoefend mocht worden.
Jean-Luc was zo vriendelijk om zijn wagen daar alvast neer te zetten zodat een ieder een flink stuk kon inlassen in de wagen. Het ging niet geheel perfect, maar ach, al doende leert men.

Nah, da's gemeen... dit was de oefenwagen voor het 'spotten', uitdeuken met behulp van een leuk onsubtiel stukje gereedschap.
Eerst sla je een deuk in de wagen, daarna haal je de lak van de deuk af, zodat je daarna het apparaat met een kleine las vast zet en met het gewicht langs de stang de deuk eruit slaat.
Nu zal je wel denken, is zielig, maar dat valt wel mee. Vroegah werd er gewoon een gat in de wagen geboord, om met een haak het staal de juiste kant op te krijgen, Dit is een stuk minder roestgevoelig.
Als laatste kregen we nog een demo 'lijmen'. Het hoeft niet perse gelast te worden, Lijmen kan ook.
Lijmen heeft alleen 3 nadelen. Zo'n tube lijm kost 35 euro en is beperkt bruikbaar, je moet 10 minuten de te lijmen vlakken op elkaar drukken en het is niet toegestaan voor de apk. Voordeel is wel dat je deze methode kan gebruiken om gaten van b.v. een verwijderde antenne af te werken.
Ik heb nog wat vragen gesteld te m.b.t het uitdeuken (en zelf proberen) en advies gevraagd te hebben over de aanpak van een roestende deurstijl van de 740 (ja, ik weet, vervangen kan, ik heb ze, maar ik wil leren op iets dat ik kan vervangen) en het maken van de onderste lip van de voorspoiler van een 340. (Nog bedankt voor het restje van de voorspoiler van Jean-Luc's wagen, die gaan we als voorbeeld gebruiken) Daarna was het 15:00 en tijd om af te ronden.
Al met al een geslaagde dag. Ik kan niet wachten op de volgende las en plaatwerk cursus.
Oh, voor ik het vergeet (lees edit), alle foto's staan, as usual, online . (incl de bewogen, onschrepe,...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2010 18:10 #852860
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nabespreking Las- en plaatwerk Cursus 14-11-2010
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2010 18:15 #852861
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nabespreking Las- en plaatwerk Cursus 14-11-2010
"Spotteren" heet dat toch, dat uitdeuken?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2010 18:38 #852862
door V300 register
Inderdaad. Ik vind het wel tegenvallen dat er geen beige vlek op de auto-foto's staat :+
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2010 19:08 #852864
door V300 register
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2010 19:17 #852865
door V300 register
Ik vond dit filmpje, oldskool informatief.
[youtube]G7PAyp9LxWQ[/youtube]
[youtube]G7PAyp9LxWQ[/youtube]
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2010 19:37 #852867
door V300 register
:w00t:
huysmans;160483 schreef : De beige vlek is ook op de foto's gezet.
:w00t:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-11-2010 22:33 #852878
door V300 register
Complimenten voor een ontzettend leuke, gezellige en leerzame dag. Hoe vaak mag je ergens een deuk in rammen om die er vervolgens zelf weer uit te trekken? Ik had overigens nog nooit gelast en ik moet zeggen, het viel me niet tegen! Dat komt vast wel als je met een echte auto aan de gang gaat in plaats van keurig recht afgeknipte stukjes plaatstaal

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2010 23:59 #852890
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nabespreking Las- en plaatwerk Cursus 14-11-2010
zo'n pneumatische pons-verzet tang is inderdaad z'n gewicht ruimschoots in goud waard.
mooi dagje gehad vandaag, was zeker de moeite waard:)
en een hoop nieuwe gezichten gezien, dat is ook erg leuk!
mooi dagje gehad vandaag, was zeker de moeite waard:)
en een hoop nieuwe gezichten gezien, dat is ook erg leuk!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2010 07:51 #852892
door V300 register
Erg leuke dag gehad.
Heel leerzaam en ook een hoop wijzer geworden over schade herstel.
Ook een afspraak voor de 343 gemaakt om de roest aan te pakken.
Ben erg beniewd hoe dat gaat verlopen.
Heel leerzaam en ook een hoop wijzer geworden over schade herstel.
Ook een afspraak voor de 343 gemaakt om de roest aan te pakken.
Ben erg beniewd hoe dat gaat verlopen.
Moderators: Mark Smeets