Voorstellen en Raid
- V300 register
- Verbannen
Alweer 16 jaar woonachtig in het zuiden van Spanje en heb en Daf 55 Marathon gekocht in NL als vader & zoon project.
Samen uit NL 2685 km. naar het zuiden getuft.
Dit jaar samen de Spain Classic Raid gedaan; Met Dafne 2500 km. onverharde caminos kriskras door Spanje van Barcelona naar Sevilla.
145 inschrijvers, 93 aan gekomen in Sevilla, wij 49ste.
In 2017 weer.
Dan echter met een Daf 77 variomatic, oeps; Volvo 340 cvt. (B14 4E)
De auto is al aangeschaft. Komende winter aanpassen en dan testen op de locale caminos in de bergen hier.
Doordat we hier al een tijdje wonen en een aantal raids gedaan hebben, hebben we een redelijk idee van wat we willen, Kennen alleen de 340 nog niet.
- wat hoger op de wielen voor max. grondsspeling
- GT velgen of ATS 'classic'
- carterplaat
- brug over veerpoten voor en achter
- iets meer trekkracht indien mogelijk
- max. reductie cvt bij lage toerentallen, evt schakelaar
- MINDER ONDERSTUUR!!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
www.auto-sprint.com/2016/10/25/ii-spain-...id-el-dakar-espanol/
www.autohebdosport.es/off-road/raids/el-...participantes/29263/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Heel succes en plezier met de 340! Toch weer een stukje luxer dan de 55.
Voor meer power zou je een 1.7 340 of een 360 moeten hebben (hoewel er ook tweeliters in 340s worden gebouwd, zie oa het project van Bram op deze site: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=9731 ).
Dat zal de Vario echter minder prettig gaan vinden, denk ik... maar laat ik dat vooral over aan de riemspecialisten om daar iets zinnigs over te zeggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Aan de andere kant, naar mijn mening is een 1.4 vario snel genoeg, met een handgeschakelde 1.7 zul je ze echt niet bijhouden en de stoplichtsprint tot 80km/h tegen een 360 durf ik ook wel aan met mijn vario. Een mooie truc die je met de vario kunt uithalen is de ''caravanschakelaar'' die elders op die forum staat beschreven. Als je deze inbouwt krijg je zonder aanhanger een erg sportief ''schakelende'' variomatic.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De 340 is inderdaad een compleet nieuwe generatie autotechniek. Eigenlijk anderhalf zelfs omdat de 66 er nog tussen zit.
Het is vooral de veerweg* welke een ENORM verschil is op onverhard.
De 1.7 ben ik niet zo gecharmeerd van, en de 2 liter is geen echte Daf meer
Nee, serieus, een 343 met B19 is om te driftsmullen hier in de bergen doch voor de raid is de variomatic echt ideaal.
Heb een dergellijke 343 serieus overwogen maar zoveel trekkracht is gewoon helemaal geen wens. Het gaat nl. om standaard productie-autos en de wielophanging daarvan staat niet toe dat je met 120 een gat in de piste meepakt. Dit nog even afgezien dat dergelijke snelheden wettelijk problemen gaan opleveren.
Met de 55 gingen we al vlot 80 en dat is hard ZAT.
De flessehals van de 55 was de snelheid, nauwkeuriger het gebrek eraan, over de allerslechtse paden met geulen en gaten. We moesten telkens teveel jagen om de verloren tijd wat te compenseren. DAT willen we adresseren, niet de pure snelheid.
De Cleon motor heeft daarbij een enorm voordeel van alle onderdelen hier overal op voorraad.
Ik wil maar een klein beetje meer pep en dan vooral in het middengebied.
K&N luchtfilter-inzet, vrijere dempers in uitlaat, carb aanpassen, draadjes BDP sensor omdraaien en dan denk ik dat 2 mms van de kop vlakken niet eens nodig is.
Vingers gekruisd dat ik 14 inch GT wielen vindt. Dat geeft met hoge sectie M&S gelijk meer bodemvrijheid.
10 mm. spoorverbreder - en hogere bandenspanning voor vermindert het onderstuur hopelijk wat.
* aan de voorzijde wil ik wellicht een schijf onder de veren leggen opdat de veervoorspanning een piezel hoger is en de auro net wat hoger uit de veren staat. Al is het maar 2 cm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;243083 schreef : IEen mooie truc die je met de vario kunt uithalen is de ''caravanschakelaar'' die elders op die forum staat beschreven. Als je deze inbouwt krijg je zonder aanhanger een erg sportief ''schakelende'' variomatic.
Mooie en simpele tussenstand inderdaad.
Ga ik zeker doen :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Phew wat een ervaring was dat.
Blijkbaar niet alleen voor mij; gisterenavond al een sponsor voor volgend jaar :w00t:
Dat behoeft wat perspectief wellicht. Hie in het zuiden en dan nog het binnenland van het zuiden gebeurt alles euhhhhmmm, wat later. Tien uur is half elf en 'ja' is vakerr eigenlijk 'ik wil geen nee zeggen, maar mooi niet' dan dat het gebeurt.
Niets is zeker tot het daadwerkelijk begonnen is.
Sponsors voor iets worden pas drie weken voor een evenement wakker.
Ik viel dus zowat van mijn stoel.
Maar goed, dit weekeinde ben ik op pad aan de kust en zoonlief heeft werk; kliminstructeur in de bergen. Hij is ten eerste een erg goede leraar en ten tweede is hij vloeiend in vier talen. Als veertienjarige heeft hij daardoor regelmatig weekeinden werk. Niet gek in een land met >30% jeugdwerkeloosheid
Hij werkt voor ... de 340 :y:
Vraag: Lees over een reservoir voor 'vacuum' op de EMVK. Is er een diagram van?
De hardware; stukje pijp lijmen tot reservoir, slangetjes, verbindingen en klepjes, is geen punt, maar ik begrijp niet goed hoe/waar het in het systeem zit.
Vast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De terugslagklep heeft impact op de manier waarop de EMVK werkt. Normaliter is het terugschakelvacuum een open 3/2 ventiel tussen inlaatspruitstuk, luchtfilter en terugschakelzijde. (niet bekrachtigd = verbinding tussen luchtfilter en terugschakelzijde, bekrachtigd = verbinding tussen inlaatspruitstuk en terugschakelzijde)
De opschakelzijde heeft tussen het inlaatspruitstuk en het 3/2 ventiel nog een terugslagklep en een vacuumbegrenzer zitten.
Het gebrek aan terugslagklep zorgt er bij volgas geven voor dat de terugschakelzijde weliswaar ingeschakeld wordt, maar omdat er geen vacuum in het inlaatspruitstuk heerst (de gasklep staat vol open, duh) heb je ook geen vacuum om de vario in lage overbrenging te houden.
Door een terugslagklep te plaatsen met aan de kant van de EMVK een vacuumbuffer, heb je hierdoor een merkbare verhoging van het toerental bij volgas accelereren t.o.v. de standaard configuratie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het principe is me helder. Lijkt me ook ERG simpel in te voorzien.
'Alleen' nog onder de motorkap kijken in welke leiding het buffervat met klep moet.
Jcm de caravanschakelaar een behoorlijk sportiever opstelling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.