testrit met problemen (variomatic)
- V300 register
- Verbannen
-
vandaag een testrit gemaakt met een 340 variomatic.
daarbij waren wat problemen vast te stellen, waarvoor ik in het haynes boek (dankzij de 400 pagina's ervan) nog geen duidelijke info vond.
de problemen:
bij het wegrijden (D) hoor ik een rinkelend/tinkelend geluid, in zijn totaliteit is de aandrijving luidruchtiger -met bijgeluiden- dan ik bij een rit bij een andere variomatic bemerkte.
verder: stel ik rijd ca. 50 op de vlakke weg, bij het accelereren houdt de auto sterk in en 'rukt' in de aandrijving.
uiteindelijk kom ik wel op een hogere snelheid, maar elk accelereren (of voorzichtig of met nadruk) geeft een rukkerigheid.
de motor lijkt toch wel goed te lopen, ik zou me kunnen voorstellen dat de carburateur vervuild is, of dat de 2e trap /acceleratiepomp niet goed werkt, maar ik denk meer aan specifieke variomaatproblemen.
omdat ik geen noemenswaardige rijervaring met dit type auto heb, vraag ik hier maar even.
ander probleem: bij het stilstaande en met draaiende motor bewegen van de selectiepook (tussen p, n, r en d) hoorde ik kraakgeluiden (als van tandwielen bij een normale versnellingsbak, wanneer de koppeling niet voldoende is ingetrapt).
het kan zijn dat ik de toets in de pookknop niet diep genoeg indrukte, of te snel de pook bewoog..
het was bij rustig bewegen ook mogelijk in stilte te selecteren.
een toegiftvraag: bij een normaal versnellingsbakte auto kun je de werking van de handrem/koppeling testen door deze aan te trekken en dan in de 2e versnelling weg te willen trekken. de motor wurgt af bij een goede remwerking (en een niet slippende koppeling).
ik probeerde dat bij de variomatic ook, en merkte dat daar de motor gewoon door blijft lopen: er rukte wel wat maar de motor sloeg niet af.
mogelijk hoort ie ook niet af te slaan...?!
dank voor enige bijlichting van de techneuten van het forum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
rinkelend/tikkend geluid en schokkerig rijgedrag kan van vario (mogelijk secundaire) of/en motor zijn, het is niet goed in ieder geval.roestjager;119799 schreef : bij het wegrijden (D) hoor ik een rinkelend/tinkelend geluid, in zijn totaliteit is de aandrijving luidruchtiger -met bijgeluiden- dan ik bij een rit bij een andere variomatic bemerkte.
verder: stel ik rijd ca. 50 op de vlakke weg, bij het accelereren houdt de auto sterk in en 'rukt' in de aandrijving.
uiteindelijk kom ik wel op een hogere snelheid, maar elk accelereren (of voorzichtig of met nadruk) geeft een rukkerigheid.
de motor lijkt toch wel goed te lopen, ik zou me kunnen voorstellen dat de carburateur vervuild is, of dat de 2e trap /acceleratiepomp niet goed werkt, maar ik denk meer aan specifieke variomaatproblemen.
omdat ik geen noemenswaardige rijervaring met dit type auto heb, vraag ik hier maar even.
kan idd aan de snelheid van het schakelen liggen maar kan ook wijzen op een vacuumprobleemroestjager;119799 schreef : ander probleem: bij het stilstaande en met draaiende motor bewegen van de selectiepook (tussen p, n, r en d) hoorde ik kraakgeluiden (als van tandwielen bij een normale versnellingsbak, wanneer de koppeling niet voldoende is ingetrapt).
het kan zijn dat ik de toets in de pookknop niet diep genoeg indrukte, of te snel de pook bewoog..
het was bij rustig bewegen ook mogelijk in stilte te selecteren.
zo'n test werkt bij de cvt idd niet doordat de centrifugaalkoppeling dan sneller de neiging krijgt om te slippen.roestjager;119799 schreef : een toegiftvraag: bij een normaal versnellingsbakte auto kun je de werking van de handrem/koppeling testen door deze aan te trekken en dan in de 2e versnelling weg te willen trekken. de motor wurgt af bij een goede remwerking (en een niet slippende koppeling).
ik probeerde dat bij de variomatic ook, en merkte dat daar de motor gewoon door blijft lopen: er rukte wel wat maar de motor sloeg niet af.
mogelijk hoort ie ook niet af te slaan...?!
- V300 register
- Verbannen
-
bedankt voor je antwoorden.AvdAkker;119829 schreef : rinkelend/tikkend geluid en schokkerig rijgedrag kan van vario (mogelijk secundaire) of/en motor zijn, het is niet goed in ieder geval.
het geluid was alsof er iets van metaal tegen metaal sloeg, maar ik had niet de indruk dat het vanuit de motorruimte kwam. ik kan me voorstellen dat er binnen de poelies van de vario delen zitten die bij het roteren ergens tegenaan kunnen slaan.
het schokkerige was een sterk inhouden, alsof de motor geen benzine kreeg.
maar gelijkmatig rijden deed ie wel goed. het inhouden was er alleen bij plotseling gas bijgeven.
als bij gas bijgeven de riemen zouden doorslippen zou de motor toch luider moeten worden bij gelijktijdig 'inhouden' van de rolbeweging van de auto?
t wagentje heeft een half jaartje (of zo) stilgestaan, maar de prijs is wel attractief.
het moet echter geen 'Groschengrab' worden, daar heb ik even geen behoefte aan..
(na prinsjesdag weten we allemaal waarom).
de andere punten zijn wel duidelijk (het niet afwurgen, de selectiepook).
hoe diagnosticeer je 'slippende riemen' of 'versleten riemen' aan de hand van het rijgedrag (dus zonder de riemen te demonteren)??
btw: kan iemand zeggen hoe breed een varioriem is op zijn breedste punt (dus de basis van de trapeze wanneer je hem door zou snijden?
btw2: in haynes is sprake van een 'shim' die bij de demontage van de riemen tussen de secundaire poeliehelften wordt gezet om deze op afstand te houden (en de riem dus slap te laten hangen).
iemand een idee hoe die shim er uit moet zien (hij moet goed blijven zitten tussen twee schuin uit elkaar lopende vlakken (de poelies) en deze niet beschadigen.
haynes beeldt wel een spantang af, maar niet de shim zelf.
bedankt alvast
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
riemen kun je al diagnoseren als je de variomatic kap loshaalt, de riemen zouden door een verkeerde schijfafstelling kunnen slippen of door een vettige substantie op de schijven.
inhouden zou ik wijten aan de carb, mogelijk idd een vervuilde 2e trap
- V300 register
- Verbannen
-
haynes heeft het over 1 inch (25 mm. dus).2 Fast 4 U;119838 schreef : die shim is een blokje hout of kunststof, de maten ben ik even kwijt, die je tussen de schijf helften zet als de schijven uit elkaar zijn gedrukt.
hout of hard rubber is dus het beste (ivm. beschadigingen), hout het gemakkelijkst zelf te maken (zaag+rasp)
bedankt!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
oh juist ja, het meest naar het centrum zittende deel van de poeliehelften is parallel aan elkaar en loopt niet schuin op elkaar toe.AvdAkker;119842 schreef : als je de secundaire schijven ver genoeg spant kun je op de "lege plek" naast de bevestigingsbout van de schijf zelf op een plat stuk een stukje staal kwijt zonder ook maar iets te beschadigen.
btw: is er ook iemand die zo'n spantang (dus de afgebeelde tang in haynes) die je gebruikt om de secundaire poeliehelften uit elkaar te forceren zelf gemaakt heeft??
(het ding is een beetje het idee van een lijmtang)
(je dikke broertje aan de onderzijde van de riem laten hangen zodat de poeliehelften zich uit elkaar bewegen kan natuurlijk ook, maar ik heb geen dik broertje (en het is te laat om mijn moeder er nog om te vragen.. :humor: )
- V300 register
- Verbannen
-
Je hoeft echt geen olifant aan die riemen te hangen om de riem tussen de poelies te trekken
Versleten/slippende riemen melden zich luidkeels bij lastwisseling.Gas geven of gas los en op de motor afremmen.Klinkt een beetje als n slippende v-snaar.
Trek voor dat je de riemen in de poelies wilt trekken,even de slangetjes van de primaire vario los,dat maakt het nog makkelijker.Let er wel op dat de slangetjes later weer op de juist pijp aansluit.
- V300 register
- Verbannen
-
hangt er misschien ook een beetje van af hoe je onder de auto ligt of staat..Bart Manders;119848 schreef : Dat valt best wel mee hoor.
Je hoeft echt geen olifant aan die riemen te hangen om de riem tussen de poelies te trekken
omdat ik put noch brug heb wordt het hier assteunen en onder de auto op de rug..
ik ben dan niet zo erg sterk (anders ook niet), dus het omlaag trekken kan tegenvallen.
is de aangehaalde klem dan de typische haynes overkill?
meen me zoiets te herinneren van piepende dafjes...(echte dafjes).Versleten/slippende riemen melden zich luidkeels bij lastwisseling.Gas geven of gas los en op de motor afremmen.Klinkt een beetje als n slippende v-snaar.
zo'n geluid was er tijdens de testrit niet dus.
was het niet zo dat die slangetjes/pijpjes een verschillende diameter hadden en daardoor 'gezekerd tegen verwisseling'?Trek voor dat je de riemen in de poelies wilt trekken,even de slangetjes van de primaire vario los,dat maakt het nog makkelijker.Let er wel op dat de slangetjes later weer op de juist pijp aansluit.