LPG ouderwetse verdamper naar G2?!

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 10:28 #628134 door V300 register
LPG ouderwetse verdamper naar G2?! is gemaakt door V300 register
Als het allemaal een beetje meezit staat er morgen een Volvo met LPG bij mij op de oprit, eindelijk:yeah:

Er zit een ouderwetse verdamper LPG installatie in. Nu vroeg ik me af wat er ongeveer bij zou komen kijken om dit naar dampasinjectie (G2 als ik het goed begrijp) om te laten bouwen, geen G3!
Wat zou zoiets ongeveer kosten? Kan toch niet zo heel duur zijn aangezien de tank, leidingen etc etc al in de auto zitten. Iemand een idee?
Weet iemand tot hoeveel PK/KW's die verdampers verkrijgbaar zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 11:41 #735332 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!
Heb je wat meer informatie over welke Volvo morgen bij jou op de oprit staat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 13:18 #735347 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!
Ohja natuurlijk vergeten bij te vermelde dat hij multipoint injectie heeft en ook G3 geen probleem zou zijn wat betreft de electronica. Maar G2 is wat goedkoper en schijnt toch niet zo storingsgevoelig te zijn.

Met wat geluk staat er morgen een 1990 240 station op de oprit, zit momenteel gewoon normale G1 verdamper in maar mocht ombouw naar G2 wat betreft kosten te doen zijn is dat absoluut iets dat ik graag wil laten doen.

Dat het wat betreft de electronica kan weet ik. De gastank is gelijk neem ik aan, de leidingen en dergelijke kunnen toch ook gewoon blijven zitten. Er zal een ander verdamper nodig zijn die de lambdafeedback van de ecu kan benutten, zal dus ook wel een extra regelkastje bijkomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 13:33 #735352 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!
Bel een gasboer op, denk dat weinig 300 rijders met dit soort installaties in aanraking komen:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 14:19 #735359 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!
je kunt vrij eenvoudig een ?ambda regeling op je G0 installatie zetten.

G1 is al iets geavanceerder dan 'de ouderwetse verdamper'


de ?ambda regeling bestaat uit een sonde, een kastje, en een regelklep die in de slang tussen verdamper en mengstuk geplaatst wordt.

De verdamper wordt ingesteld op "pig rich" ofwel vette modus; de regelklep knijpt de gasdoorvoer dan iets af, zodat de lambda waarde goed gehouden wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 15:12 #735364 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!

Pistonpen paultje;73576 schreef : Bel een gasboer op, denk dat weinig 300 rijders met dit soort installaties in aanraking komen:+



Was ik eigenlijk ook van plan, eerst maar zorgen dat die wagen er komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2008 12:10 #735453 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!
Dus met zo,n lamba-regeling rijd je zuiniger?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2008 12:48 #735460 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!

Erik;73679 schreef : Dus met zo,n lamba-regeling rijd je zuiniger?


In principe wel. Hoe meer regelingen (sensoren + regelaars dus) erop zitten, hoe fijner je de boel af kunt regelen.
Een nieuw G3-systeem is bijna vergelijkbaar met het rijden op benzine. Geen merkbare vermogensdip, geen geschokker, hetzelfde verbruik als dat op benzine, volledige verbranding (goed voor het milieu) en dan ook nog subsidie (welke wordt verrekend met de wegenbelasting).

Ik zou haast gas gaan rijden, maar nee: gas is om op te koken! En diesel is om de kachel op te stoken.




:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2008 12:57 #735462 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!
Er zijn verschillende soorten gas. Het gas uit slochteren is om op te koken. Op het gas wat bij de raffinage vrij komt (restproduct) kun je nog heerlijk en milieuvriendelijk rijden.

Het is goed om te weten dat het de auto effici?nter maakt. Al die regelsystemen. In hoeverre is het reeel/betaalbaar om onze auto's mee uit te rusten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2008 13:13 #735463 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG ouderwetse verdamper naar G2?!
Een lambda regeling erop bouwen is een relatief eenvoudige klus. Grootste punt is nog de Lambda sonde in je uitlaat te bouwen (gat boren + moer erop of iets dergelijks. Auto's met kat zijn vaak al voorbereid overigens)

Maar dampgasinjectie en dat soort ongein is een stuk meer werk.

@ Buis: Doorgaans rijd een auto op gas soepeler als op benzine. Schokken endergelijke is niet zo zeer van toepassing. De vermogensdip komt eigenlijk er op neer dat hij echt boven in toeren pas terug loopt. Met normaal rijden heb je daar helemaal geen last van dus. En zelfs moderne LPG installaties kunnen dat niet volledig voorkomen: LPG heeft een lagere ontbrandingswaarde, het kan gewoon simpelweg niet zo snel ontbranden als benzine, en dat heb je boven in toeren wel nodig...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD