LPG ouderwetse verdamper naar G2?!
- V300 register
- Verbannen
-
Er zit een ouderwetse verdamper LPG installatie in. Nu vroeg ik me af wat er ongeveer bij zou komen kijken om dit naar dampasinjectie (G2 als ik het goed begrijp) om te laten bouwen, geen G3!
Wat zou zoiets ongeveer kosten? Kan toch niet zo heel duur zijn aangezien de tank, leidingen etc etc al in de auto zitten. Iemand een idee?
Weet iemand tot hoeveel PK/KW's die verdampers verkrijgbaar zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Met wat geluk staat er morgen een 1990 240 station op de oprit, zit momenteel gewoon normale G1 verdamper in maar mocht ombouw naar G2 wat betreft kosten te doen zijn is dat absoluut iets dat ik graag wil laten doen.
Dat het wat betreft de electronica kan weet ik. De gastank is gelijk neem ik aan, de leidingen en dergelijke kunnen toch ook gewoon blijven zitten. Er zal een ander verdamper nodig zijn die de lambdafeedback van de ecu kan benutten, zal dus ook wel een extra regelkastje bijkomen.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
G1 is al iets geavanceerder dan 'de ouderwetse verdamper'
de ?ambda regeling bestaat uit een sonde, een kastje, en een regelklep die in de slang tussen verdamper en mengstuk geplaatst wordt.
De verdamper wordt ingesteld op "pig rich" ofwel vette modus; de regelklep knijpt de gasdoorvoer dan iets af, zodat de lambda waarde goed gehouden wordt.
- V300 register
- Verbannen
-
Pistonpen paultje;73576 schreef : Bel een gasboer op, denk dat weinig 300 rijders met dit soort installaties in aanraking komen:+
Was ik eigenlijk ook van plan, eerst maar zorgen dat die wagen er komt.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;73679 schreef : Dus met zo,n lamba-regeling rijd je zuiniger?
In principe wel. Hoe meer regelingen (sensoren + regelaars dus) erop zitten, hoe fijner je de boel af kunt regelen.
Een nieuw G3-systeem is bijna vergelijkbaar met het rijden op benzine. Geen merkbare vermogensdip, geen geschokker, hetzelfde verbruik als dat op benzine, volledige verbranding (goed voor het milieu) en dan ook nog subsidie (welke wordt verrekend met de wegenbelasting).
Ik zou haast gas gaan rijden, maar nee: gas is om op te koken! En diesel is om de kachel op te stoken.
:+
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Het is goed om te weten dat het de auto effici?nter maakt. Al die regelsystemen. In hoeverre is het reeel/betaalbaar om onze auto's mee uit te rusten?
- V300 register
- Verbannen
-
Maar dampgasinjectie en dat soort ongein is een stuk meer werk.
@ Buis: Doorgaans rijd een auto op gas soepeler als op benzine. Schokken endergelijke is niet zo zeer van toepassing. De vermogensdip komt eigenlijk er op neer dat hij echt boven in toeren pas terug loopt. Met normaal rijden heb je daar helemaal geen last van dus. En zelfs moderne LPG installaties kunnen dat niet volledig voorkomen: LPG heeft een lagere ontbrandingswaarde, het kan gewoon simpelweg niet zo snel ontbranden als benzine, en dat heb je boven in toeren wel nodig...