Uitlaat Amazon deels vervangen of helemaal ? Handleiding of filmpje iemand ?

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-08-2024 21:19 #1046461 door Marco Wuyts
De achterste stukje buis van de uitlaat is losgekomen van de achterste bol-vormige demper : roest.  Er is al eens aan gelast dus ik wil liever niet nog eens een "oplap-beurt"

De keuzes :
- enkel achterste demper vervangen
- achterste en middendemper vervangen
- heel het setje van voor naar achter vervangen

De middendemper lijkt me niet meer helemaal recht te zijn en heeft een knikje.  Deze is niet lek en functioneert zoals het hoort.  Ik zou het echter raar vinden dat ze hem zo produceren; het lijkt wel iets geraakt te hebben tijdens het off-roaden. 
Ik ben terughoudend om de uitlaatpijp aan de motor los te maken omdat er m.i. niets zoveel ruimte is om aan te werken.  Ik heb geen brug dus moet ik het doen met oprijblokken.  Daarom overweeg ik om enkel de 2 dempers te vervangen nadat ik de wagen achteraan op blokken heb gezet.

vragen :
- is er ergens een instructiefilmpje of handleiding om de uitlaat te vervangen ? (niet op de Volvo academy)
- is het vervangen van het eerste stuk buis (tussen motor en middendemper) nuttig of niet (slibben die dingen dicht ofzo ?)
- is dit klusje te klaren zonder brug ?

Alvast bedankt iedereen !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2024 23:06 - 29-08-2024 23:25 #1046463 door Ed van der Zee
Wat voor uitlaat zit er onder ?. Als het een originele is kun je er een montageset bij kopen, vaak gaat het mis als niet alle ophangpunten goed en spanningsvrij worden gebruikt en dat is meestal een niet originele uitlaatset van een mindere kwaliteit, ik zal geen namen noemen. Kijk in het onderdelenboek daar staat precies wat je nodig hebt. Ik heb een 2 inch dikke set van RVS gekocht in Zweden voor de 1800S en deze ziet er prachtig uit en past ook goed. Is gemaakt op basis van de originele uitlaat die in de VS werd geleverd, met die twee rechte pijpjes. Hij is dus iets wijder en ik vind het er mooi onder zitten. Ze hebben die ook voor de Amazon.

 

Daar zit ook een montageset bij steunt precies daar waar het hoort, bij het monteren is het zaaks eerst op proef de uitlaat er losjes onder te zetten al met de rubbers er aan, dan met uitlaat pasta de dunnere einden in smeren en de klemmen iets aandraaien zodat je nog wat kunt draaien en dan valt hij goed in elkaar al je de dempers aanduwt of wat helpt met een rubber hamer. Goed checken dat hij nergens tegen aan komt en de dempers mooi recht hangen en dan aandraaien. Vervolgens de motor starten en controleren dat hij nergens lekt en pasta laten uitharden en kijken of de klemmen overal goed zitten. Ze moeten ongeveer in het midden van het dikkere deel zitten en niet te strak aandraaien. Zaak laten afkoelen en een laatste check, klaar. 

 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 29-08-2024 23:25 door Ed van der Zee. Reden: tekst aanvullen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn
  • Moderator
  • Moderator
Meer
29-08-2024 23:45 #1046465 door Stijn

De achterste stukje buis van de uitlaat is losgekomen van de achterste bol-vormige demper : roest.  Er is al eens aan gelast dus ik wil liever niet nog eens een "oplap-beurt"

De keuzes :
- enkel achterste demper vervangen
- achterste en middendemper vervangen
- heel het setje van voor naar achter vervangen

De middendemper lijkt me niet meer helemaal recht te zijn en heeft een knikje.  Deze is niet lek en functioneert zoals het hoort.  Ik zou het echter raar vinden dat ze hem zo produceren; het lijkt wel iets geraakt te hebben tijdens het off-roaden. 
Ik ben terughoudend om de uitlaatpijp aan de motor los te maken omdat er m.i. niets zoveel ruimte is om aan te werken.  Ik heb geen brug dus moet ik het doen met oprijblokken.  Daarom overweeg ik om enkel de 2 dempers te vervangen nadat ik de wagen achteraan op blokken heb gezet.

vragen :
- is er ergens een instructiefilmpje of handleiding om de uitlaat te vervangen ? (niet op de Volvo academy)
- is het vervangen van het eerste stuk buis (tussen motor en middendemper) nuttig of niet (slibben die dingen dicht ofzo ?)
- is dit klusje te klaren zonder brug ?

Alvast bedankt iedereen !
Hi Marco, balen van je uitlaat dan! Als de algehele staat niet zo best is en als je het geld hebt liggen, dan kan je best overwegen om alles in een keer te doen. Het is dan toch allemaal even oud. Aan de andere kant: if it ain't broken, don't fix it. Ik heb overigens zelf nu een Simons uitlaat, maar het principe is hetzelfde.

Ik heb mijn uitlaat al een aantal keren een beetje verhangen, omdat hij dan tegen iets aantikte tot mijn grote ergenis. Dat heb ik gewoon op bokken gedaan. Mijn originele uitlaat had ook een knik. Als je Googlet op nieuwe exemplaren dan zie je ook allerlei knikken. Misschien kan je het daarmee vergelijken!

De middendemper kan m.i. niet dicht 'slibben', maar hij kan natuurlijk wel intern verrot zijn. Dan dempt hij niet. Meestal hoor je hem dan rammelen als je de demper beweegt of er tegen slaat. Prik je er dan een gat in, dan weet je gelijk dat het tijd is voor een nieuwe ;-)

Ik denk dat je de middenpijp, middendemper en alles daarachter wel moet kunnen vervangen op bokken. Het moeilijkste is het loskrijgen van je oude uitlaat. Die kunnen best wel vastzitten. Het gedeelte over je achteras is ook een onbenullig gedeelte. Je 'downpipe' vervangen lukt denk ik niet zonder brug, omdat ik niet weet of je met de hoogte wegkomt door de knik van +/- 90 graden.

In ieder geval: als je oude los krijgt, dan moet het wel gewoon te doen zijn. Je kan in ieder geval de klemmen loshalen en eens kijken of er beweging in de losse delen zit. Als dat niet zo is, dan is het wel ingewikkeld zo krap onder de auto. 

Hoe ik het op een brug heb gedaan, zou ik het ook op de grond doen. Afhankelijk van wat je gaat vervangen, kan je in onderstaand stappenplan 'instappen'.
  1. Oude uitlaat loshalen natuurlijk;
  2. Dan zou ik eerst de knik over de achteras hangen. Dan heb je namelijk nog geen middendemper in de weg zitten;
  3. Dan de middenpijp en middendemper plaatsen en in elkaar schuiven, maar nog niet vastzetten (deze rubbers van de middenpijp zijn erg vervelend. Neem daar de tijd voor! Je moet waarschijnlijk met een lange schroevendraaier het rubber om de beugels krijgen. Dat heb ik vaker gedaan, zelfs zonder krik dus dat lukt jou zeker!;
  4. Dan de knik over de achteras over de middendemper schuiven;
  5. Dan de achterdemper plaatsen en ophangen (ook 2 rubbers, doe jezelf een lol en koop ook daar nieuwe exemplaren);
  6. Dan moet je even bij de middendemper kijken naar de uitlijning van de ophangrubbers. Die moeten recht boven de beugel hangen, anders breken ze snel (ask me how I know);
  7. Dan kan je de verbinding: downpipe en middenpijp aandraaien + middenpijp en middendemper;
  8. Vervolgens de auto op de grond plaatsen. Bij voorkeur even goed de auto laten inveren en luisteren of je geen getik van de uitlaat tegen de veerschotel van de achteras hoort. Die knik over de achteras kan je dan namelijk nog een klein beetje heen en weer schuiven en draaien. Hangt hij goed? Dan kan je de verbinding tussen de middendemper en de knik over de achteras vastdraaien. 
  9. De einddemper moet ook netjes boven het ophangpunt hangen dus ook daar schuif je e.e.a. in elkaar of uit elkaar + draai je het daarna vast.
  10. Klaar! Je hebt een nieuwe uitlaat.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Alles op eigen risico natuurlijk ;-)!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
31-08-2024 15:48 #1046492 door Marco Wuyts
Bedankt Ed & Stijn voor jullie antwoorden !

Ik heb de bokken gisteren aangekregen en vandaag voor de eerste keer gebruikt. (blauwe uiteraard :-) )
Aan de linkerkant ging het niet vlot om het achterste stuk van de uitlaat in de weg staat. 
 

Gelukkig zat deze los en heb ik hem gewoon weggehaald.


Eens ik de onderkant goed kon inspecteren zag ik ook de binnenste zijde van de uitlaat.  Daar zitten duidelijk enkele plooien in die er niet in moeten zitten.
 


De middenste rubbers zijn ook niet meer fris ...
 

De bouten zou je normaal gezien met een 1/2 sleuten moeten loskrijgen.  Door de roest zijn ze een fractie groter geworden.
Ik heb de wagen ook gestart en zak uitlaatgassen uit de buis komen net voor de middendemper en uit de plooien/scheurtjes.

De voorste buis van de motor naar de eerste demper is nog in prima staat en laten we hangen.  Daar ben ik wel blij om anders had ik een brug moeten gaat zoeken.

Actieplan :
1) uitlaatdemper + achterpijp bestellen; inclusief montagebeugels en verse rubbers.  Ik moet eens kijken of een complete kit (met de eerste buis die ik eigenlijk niet nodig heb) niet goedkoper is dan de stukken apart.
2) De auto op de bokken om alles te demonteren 
3) Dempers monteren samen met de rubbers en losjes laten
4) auto van de bokken halen nu de achterpijp nog wat uit de weg kan
5) alle vastzetten

Ik hem nog montagekit voor uitlaten om aan te brengen aan de verbindingen tussen de verschillende buizen om ze te sealen.

Wordt vervolgd ...
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-09-2024 19:52 #1046507 door Marco Wuyts
Vraagje aan mensen met ervaring : het lijkt me een klusje dat je wel alleen kan. 

Ik vermoed dat ik de downpipe wel even moet ondersteunen als ik de rest losdraai. Voor de rest lijkt me geen extra set handen nodig.  Of vergis ik mij ... ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Koen Sollie
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-09-2024 20:30 - 01-09-2024 20:32 #1046508 door Koen Sollie
Hallo Marco,
Mijn ervaring: het demonteren van de oude delen, vastgeroeste klemmen en beugels, is de grootste uitdaging. Monteren van een nieuwe set is prima alleen te doen. Zelf ben ik helemaal van de tyraps, mocht je 'extra handen' nodig hebben dan kunnen die meestal uitkomst bieden.
Succes!

Hartelijke groet,
Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Laatst bewerkt 01-09-2024 20:32 door Koen Sollie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anno Huidekoper (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2024 22:22 #1046519 door Anno Huidekoper (GAST)
Ik heb net complete uitlaat van mijn 945 vervangen. Met oprijdbokken, is goed te doen in je uppie te doen. 

Ik zou altijd alle delen gaan vervangen. Bij demontage heb je soms de haakse slijper nodig om wat tempo te maken. En een lek deel los maken van een ogenschijnlijk niet lekkend deel valt niet mee om dat zonder beschadiging te doen.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arjan Vijge
  • Senior lid
  • Senior lid
  • De Reis is de Bestemming
Meer
05-09-2024 20:52 #1046538 door Arjan Vijge
Mbt oprijbokken en veiligheid;
- geen assteunen nodig?
- geen wielblokken nodig?

voormalig lid V44 vereniging nr.G-2827
nu lid nr 16738
17-38-AV P122S verkocht
P131 1967 dagelijks gebruik B20 LPG
145 verkocht
240 D verkocht
440 verkocht
1800 S 1965 rijdend
1800 S 1967 volledige restauratie VOLVOtooid
262C 1980 rijdend

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2024 09:34 #1046544 door Niek de Boer
Ja,dat was ook mijn eerste indruk toen ik de foto zag! Ik zou er zo niet onder durven!

vriendelijke groet ,Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anno Huidekoper (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2024 09:36 #1046545 door Anno Huidekoper (GAST)
Er bestaan ook oprijd bokken die er veilig uitzien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD