- Berichten: 17
Ontluchten remmen 144
- Jeroen de Vries
- Offline
- Nieuw lid
Ik heb een probleempje, ik heb alle remmerij van onze 144 uit 1973 gereviseerd, incl hoofdremcilinder , nu komt t probleem , normaal als je remvloeistof in tankje gooit , loopt deze automatisch naar klauw waar nippel van open staat , bij mij stroomt er niks ook niet direct uit de hoofdremcilinder, heb met wp handboek revisie gedaan , beide kleine gaatjes in t midden kan ik een draadje van 0.5 mm in stoppen , dus alles zou goed moeten zijn , ook bij paar x pompen gebeurt er niks ,
Iemand een wijze raad?
Mvg jeroen
Volvo 144 '73 en pv544 '62
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Theo Geurts
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 61
Kijk op het forum
Ontluchten remmen 144 en vergeet niet de schakelaar er uit te draaien
groet Theo
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen de Vries
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
tja wat ik erover kan vinden is niet echt wat bij mij t probleem is , komt gewoon geen druppel uit de hoofdremcilinder richting de leidingen , en heb afstellingen gedaan zoals in wp handboek , maar mss heb ik iets fout gedaan??? heb de veer die op de primaire cilinder zit helemaal ingedraaid , als ik lucht zet voorzichtig op de kleine gaatjes waar het potje opkomt voel ik wel wat bij de uitgangen blazen , maar goed ,zal toch wel iets niet zitten zoals te hoort
mvg jeroen
Volvo 144 '73 en pv544 '62
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Op gevaar af dat ik een open deur intrap, excuses dan!
Je moet hetzelfde doen als bij ontluchten. De ruwe manier is natuurlijk door het pedaal in te trappen terwijl iemand het nippel opendraait en weer dicht doet voordat je het pedaal omhoog laat komen. Nadeel: veel werk en het risico is dat je zo de rubbers van je hoofdremcilinder beschadigt.
Mooier is een ontluchtingssetje dat met perslucht en een extra fles werkt, bijvoorbeeld van Gunson.
Bovendien is er een vaste volgorde van nippels ontluchten....die staat in alle handboeken:
1. rechtsachter
2. rechtsvoor onderste nippel aan de binnenkant
3. idem nippel aan de buitenkant
4. linksvoor onderste nippel aan de binnenkant
5. idem nippel aan de buitenkant
6. linksachter
7. rechtsvoor bovenste nippel binnenkant
8. linksvoor bovenste nippel binnenkant
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 388
Je moet de hoofdremcilinder eerst ontluchten, klinkt gek maar dit is een trucje wat wel eens wil helpen.
Er zit een luchtbel in de hoofdremcilinder en die pomp je heen weer.
Je gaat als volgt tewerk: 1 draai een remleiding los
2 laat iemand de rem tot op de bodem intrappen en vasthouden.
3 hou je vinger op de opening en laat de rem weer los.
4 herhaal dit een paar keer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen de Vries
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Volvo 144 '73 en pv544 '62
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Duoreservoir vullen met remolie en eerst li achter nippel open, duurt heel ff maar dan stroomt er toch echt remolie uit.
Vervolgens met alle nippels herhaald en bij allemaal komt er remvloeistof als ik de nippel opendraai.
Volgens mij heb je de hoofdremcylinder niet goed in elkaar gezet, dwz de volgorde niet goed, dan zijn het afgesloten compartimentenw en komt er geen remvloeistof in de leidingen.
Dus even uitelkaar halen en het boek erbij, je hebt een Haynes voor de 142, anders even kijken bij documentatie voor de 140 op deze site
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen de Vries
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Boek lag erbij , vanmiddag alles weer losgehaald en nog een x gecontroleerd , alle cups zitten goed en het draadje 0.5 mm wil ook door t gaatje heen , als ik er beetje lucht opzet voel ik ook wel lucht bij de aansluiting van de remleiding langskomen , dus ik vermoed toch lucht in hoofdremcilinder, morgen maar even weer kijken en anders boel nog n X uit elkaar halen
Volvo 144 '73 en pv544 '62
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen de Vries
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Boek lag erbij , alles zit goed , met lucht in t gaatje vanaf boven voel ik bij de remleiding aansluiting wat lucht langs komen , dus morgen kijken of er lucht in hoofdremcilinder zit en anders nog maar n X eraf , mss dat dan toch de schroef op primaire zuiger niet helemaal aangedraaid moet worden oid
Volvo 144 '73 en pv544 '62
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Die moet er pas in als het binnenwerk met nieuwe rubbertjes erin zit, is een beveiligingspal die de bewegingen in de hoofdremcylinder limiteert.
heb je de rubbertjes met die rode grease ingesmeerd, dan gaat je remcilinder veel langer mee en zijn de eerste bewegingen gesmeerd.
Loopt de remolie van het reservoir, via de rubber dopjes in de hoofdremcylinder ?
Als alles goed zit, dan zou ik inderdaad met het rempedaal druk in het systeem duwen, dan moet alles op zijn plek kunnen schuiven, dan de nippel links achter opendraaien en even rustig wachten, als het reservoir gevuld is met remolie komt na enkele minuten de remolie eruit.
Maak ook de verklikker los, waar het signaal door wordt gegeven als er drukverschil op treedt, zit midden onder de bekrachtiger onder op het blokje, loopt een zwarte draad naar toe.
Zitten de achterremmen goed gemonteerd, dus met de ontluchtingsnippel aan de bovenkant, als je ze verkeerd om monteert kan je niet ontluchten.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.