- Berichten: 64
Geen remkracht op links achter
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-03-2012 13:39 #111907
door Stef Ekkes (GAST)
Geen remkracht op links achter is gemaakt door Stef Ekkes (GAST)
Geachte forum leden
Ik ben vorige week naar de APK geweest met mijn 144 uit 72 maar helaas is hij afgekeurd. Bij de remmen meting bleek dat het linker achterwiel nauwelijks remkracht had. Heeft iemand enig idee waar de oorzaak zou kunnen liggen? Ik denk zelf dat het mijn remklauw of remdrukregelaar zou kunnen zijn. Heeft er Iemand een idee hoe ik deze makkelijk kan controleren? Ik las ook ergens dat je de remdrukregelaar kan schoonmaken en terug plaatsen. Is dat verstandig?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Stef
Ik ben vorige week naar de APK geweest met mijn 144 uit 72 maar helaas is hij afgekeurd. Bij de remmen meting bleek dat het linker achterwiel nauwelijks remkracht had. Heeft iemand enig idee waar de oorzaak zou kunnen liggen? Ik denk zelf dat het mijn remklauw of remdrukregelaar zou kunnen zijn. Heeft er Iemand een idee hoe ik deze makkelijk kan controleren? Ik las ook ergens dat je de remdrukregelaar kan schoonmaken en terug plaatsen. Is dat verstandig?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Stef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1298
23-03-2012 13:52 #111908
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Geen remkracht op links achter
Verstopte remslang is ook een bekend euvel. Zal vooral zichtbaar zijn bij een remmentest op een platenbank (op een rollenbank zal een verstopte remslang niet zo snel door de mand vallen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 64
23-03-2012 15:09 #111911
door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic Geen remkracht op links achter
Het probleem is op een platen bank aan het licht gekomen. Ga maar de rem leiding loshalen en kijken of er wat uitkomt. Hoop dat het zo makkelijk is. Als het nou toch aan de remdrukregelaar ligt heeft iemand die al eens gereviseerd? Klopt het dat er geen originele meer te krijgen zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 101
23-03-2012 16:07 #111914
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Geen remkracht op links achter
Hallo Stef.
Uit eigen ervaring zal er zelden iets mis zijn met de remdrukregelaar.
Vastzitten van de remklauw is eerder het lek zijn van de binnenvoering van de slang tussen de remdrukregelaar en de remklauw.
Doordat er remolie tussen de binnen en buitenslang komt zal deze de doorvoer afsluiten.
Voor controle, haal beide remblokken uit de remklauw en kijk of de zuigers dan wel bewegen.
Hans
Uit eigen ervaring zal er zelden iets mis zijn met de remdrukregelaar.
Vastzitten van de remklauw is eerder het lek zijn van de binnenvoering van de slang tussen de remdrukregelaar en de remklauw.
Doordat er remolie tussen de binnen en buitenslang komt zal deze de doorvoer afsluiten.
Voor controle, haal beide remblokken uit de remklauw en kijk of de zuigers dan wel bewegen.
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 64
23-03-2012 16:46 #111917
door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic Geen remkracht op links achter
Ik ga de rem leiding morgen loshalen en ook maar meteen vervangen. Doe dan maar gelijk beide kanten. Bedankt voor de info en ik laat nog weten hoe het afloopt.
Gr stef
Gr stef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
23-03-2012 20:47 #111931
door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Geen remkracht op links achter
Ik heb 2 weken geleden de remdrukregelaars eens opengehad en schoongemaakt (zie topic "remklauwen reviseren"). Ik wilde mijn remblokken vervangen, toen ik ineens ontdekte dat mijn achterklauwen muurvast zaten. Toen ik vervolgens de remleidingen losnam bleek er totaal geen remvloeistof te gaan lopen. Ook de rubberen remslangen zaten potdicht en pas toen ik de leidingen vóór de remdrukregelaars losnam begon de remvloeistof weg te lopen.
Drukregelaars open gehad (je hebt een sleutel 30 en draaibank nodig om hem open te krijgen), zaten ook hartstikke vast (bruine ingedroogde remvloeistof). Maar gelukkig na schoonmaken helemaal fraai blank metaal zonder mottegaten. Rubbers erin waren nog prima van kwaliteit dus die heb ik gelaten. Tenslotte remslangen vervangen en de hele boel weer gemonteerd.. Remt nu weer super!
Ohja, en de grote veer in de regelaar staat fors aangespannen: springt er met kracht uit bij demonteren en met terugplaatsen is de werkbank geen overbodige luxe. Bovendien heb ik de boel eerst bij elkaar gedraaid met wat langere bouten, dan hoef je de boel niet onder super hoge spanning met de werkbank bij elkaar te duwen.
Drukregelaars open gehad (je hebt een sleutel 30 en draaibank nodig om hem open te krijgen), zaten ook hartstikke vast (bruine ingedroogde remvloeistof). Maar gelukkig na schoonmaken helemaal fraai blank metaal zonder mottegaten. Rubbers erin waren nog prima van kwaliteit dus die heb ik gelaten. Tenslotte remslangen vervangen en de hele boel weer gemonteerd.. Remt nu weer super!
Ohja, en de grote veer in de regelaar staat fors aangespannen: springt er met kracht uit bij demonteren en met terugplaatsen is de werkbank geen overbodige luxe. Bovendien heb ik de boel eerst bij elkaar gedraaid met wat langere bouten, dan hoef je de boel niet onder super hoge spanning met de werkbank bij elkaar te duwen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 64
24-03-2012 20:55 #111956
door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic Geen remkracht op links achter
Heb vandaag het linker achterwiel eraf gehad om te kijken wat het probleem is. Het eerste wat me opviel is dat de schijf beschadigd was en dat de blokken waren versleten. Schijf is aangevreten door roest omdat de klauw niet werkt. Gelijk ook meteen rechts gecontroleerd en daar waren de blokken helemaal weg. Ga alles maar vervangen en pak ook gelijk de flexibele remleidingen mee. Vervang ze met RVS versterkte leidingen. Die dingen gaan een stuk langer mee. Helaas kon ik nog niet controleren of er remolie in de leiding zat. Ontluchtings nippel heeft een afwijkende steek maat. Weet iemand welke maat ik nodig heb? Ik zag ook in het haynes manual een heel handig stukje gereedschap voor het onluchten van de leidingen. Ze noemen het daar "hollow tubular spanner" heeft iemand enig idee of die nog te krijgen zijn? Briljant stukje gereedschap. Het plan is nu om links en rechts de schijven en blokken te vervangen. De leidingen te vernieuwen en de stofplaten te stralen en spuiten. Morgen ga ik eerst nog even kijken hoe het handrem gedeelte eruit ziet voordat ik spullen ga bestellen.
Voor dat ik aan de reparatie begin zijn er nog tips of truc's? En als alles uit elkaar gaat zijn er nog dingen waar ik op moet letten. Hiermee bedoel ik dingen aan de achteras of in die regio die slijten en problemen kunnen geven. Makkelijkste om ze dan gelijk mee te pakken.
Stef
Voor dat ik aan de reparatie begin zijn er nog tips of truc's? En als alles uit elkaar gaat zijn er nog dingen waar ik op moet letten. Hiermee bedoel ik dingen aan de achteras of in die regio die slijten en problemen kunnen geven. Makkelijkste om ze dan gelijk mee te pakken.
Stef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
24-03-2012 22:17 #111960
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Geen remkracht op links achter
Ook goed kijken of de mantels van je handremkabel niet geschaafd is, kan je veel ellende geven in de winter.
Maat van de ontluchtingsnippels is over het algemeen 8-10mm of 1/4 inch.
Remmen ontluchting nippel gewoon open draaien, slangetje eraan lekker laten lopen en als je geen luchtbelletjes meer ziet weer dichtdraaien.
Let hierbij op je potje op je hoofdremcilinder moet altijd gevuld blijven en eerst rechts ontluchten en dan links (eerst de meest verre van de HR dus)
Maat van de ontluchtingsnippels is over het algemeen 8-10mm of 1/4 inch.
Remmen ontluchting nippel gewoon open draaien, slangetje eraan lekker laten lopen en als je geen luchtbelletjes meer ziet weer dichtdraaien.
Let hierbij op je potje op je hoofdremcilinder moet altijd gevuld blijven en eerst rechts ontluchten en dan links (eerst de meest verre van de HR dus)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 392
25-03-2012 10:58 #111964
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Geen remkracht op links achter
Als ik al deze verhalen lees dan begrijp ik niet dat men zo slordig met het onderhoud van de auto omgaat. Mijn advies is altijd de hele remmerij elke 10.000 km los te halen te controleren en te reinigen, dit is ook het voorschrift van de fabriek destijds, als je weinig rijdt dan is eens per jaar echt noodzakelijk. Zo blijf je veel problemen voor en het komt de veiligheid van je zelf en mede weggebruiker ten goede.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 64
25-03-2012 12:28 #111966
door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic Geen remkracht op links achter
Ben het met kees eens dat ik het had moeten controleren. De auto is altijd super goed bijgehouden en hij was nog niet zo lang geleden voor groot onderhoud bij een volvo specialist geweest. Er stond ook niks van een aantekening op de vorige APK keuring (heeft in de tussentijd maar weinig gereden). Hij remde verder naar mijn ervaring goed dus heb er verder niet naar gekeken. Achter rem waar de blokken van versleten waren deden het ook nog prima op de rem test bij de APK. Voortaan maar beter in de gaten houden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.