Matige remdruk en laag pedaal
- Danny Meeuwessen (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-02-2011 11:09 #100852
door Danny Meeuwessen (GAST)
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Matige remdruk en laag pedaal is gemaakt door Danny Meeuwessen (GAST)
A zolang ik mijn 1800s heb, zijn de remmen niet om over te juichen. Voor de APK waren ze blijkbaar goed genoeg, maar ik weet zeker dat het een stuk beter moet kunnen.
De symptomen:
- sponzig pedaal dat erg diep valt
- ook meerdere malen pompen zorgt nauwelijks voor een harder pedaal
- deksel van het reservoir is continu nat alsof er ergens teveel tegendruk is waardoor de vloeistof door het gaatje naar buiten komt
Wat is er vervangen/gereviseerd:
- hoofdremcilinder gereviseerd
- nieuwe rembekrachtiger (VOD)
- nieuwe klauwen voor
- nieuwe cilinders achter
- overal nieuwe slangen
- nieuwe remleidingen achter incl. t-stuk
- nieuwe remstelnokken
- remlichtschakelaar
Ontluchten, remschoenen achter stellen, het helpt allemaal niet veel. Wat ik nog wil proberen:
- drukvereffeninggaatje in hoofdremcilinder doorprikken
- remdrukbegrenzer plaatsen (hoort er origineel onder)
Iemand nog andere suggesties?
De symptomen:
- sponzig pedaal dat erg diep valt
- ook meerdere malen pompen zorgt nauwelijks voor een harder pedaal
- deksel van het reservoir is continu nat alsof er ergens teveel tegendruk is waardoor de vloeistof door het gaatje naar buiten komt
Wat is er vervangen/gereviseerd:
- hoofdremcilinder gereviseerd
- nieuwe rembekrachtiger (VOD)
- nieuwe klauwen voor
- nieuwe cilinders achter
- overal nieuwe slangen
- nieuwe remleidingen achter incl. t-stuk
- nieuwe remstelnokken
- remlichtschakelaar
Ontluchten, remschoenen achter stellen, het helpt allemaal niet veel. Wat ik nog wil proberen:
- drukvereffeninggaatje in hoofdremcilinder doorprikken
- remdrukbegrenzer plaatsen (hoort er origineel onder)
Iemand nog andere suggesties?
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2162
24-02-2011 11:27 #100854
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Matige remdruk en laag pedaal
Zover ik begrijp dus enkel systeem (dan is het probleem met het verdeelblokje met de waarschuwingsschakelaar niet aanwezig). Bij het reviseren van de hoofdrembekrachtiger de kleine gaatjes (zie werkplaatshandboek) goed schoongemaakt / geopend? (vooral de compensatieboring, maar ook de overstroomopening), verder alles goed gemonteerd? Ik zou het dus vooral in de hoofdremcylinder zoeken. Bij lucht in het systeem komt het pedaal na snel achterelkaar pompen normaal iets hoger te staan. De remdrukbegrenzer veroorzaakt bij niet aanwezig zijn geen problemen (alleen als hij aanwezig is en niet in orde is). Succes! Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-02-2011 11:55 #100857
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Matige remdruk en laag pedaal
Dat lijkt wel erg veel op het probleem wat ik heb gehad met mijn 1800ES.
Ook ik had zo goed als alles nieuw en toch nog een (te) diep pedaal.
Zie Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Bij mij was uiteindelijk de oplossing om het stangetje tussen het rempedaal en de hoofdremcilinder wat langer te stellen.
Ook ik had zo goed als alles nieuw en toch nog een (te) diep pedaal.
Zie Remdruk / hoogte rempedaal gescheiden remsysteem 1800ES
Bij mij was uiteindelijk de oplossing om het stangetje tussen het rempedaal en de hoofdremcilinder wat langer te stellen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2162
24-02-2011 12:06 #100858
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Matige remdruk en laag pedaal
Hallo Lars, had je dan ook een sponzige pedaaldruk en de omhoogspattende remvloeistof?
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-02-2011 12:23 #100860
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Matige remdruk en laag pedaal
Ja, hij bouwde pas helemaal onderin druk op.
zie ook www.oudevolvo.nl/volvo/rijdende_ ... na_27.html
Eenmaal onderin was het pedaal wel hard en volgens de remmenbank was de remdruk ook al gewoon goed.
In eerste instantie spoot er ook remvloeistof door de dop, maar dit was na het plaatsen van een tweede nieuwe hoofdremcilinder zo goed als weg. Toen ik het stangetje nog niet gesteld had, kwam er nog een heel klein drupje door de dop.
zie ook www.oudevolvo.nl/volvo/rijdende_ ... na_27.html
Eenmaal onderin was het pedaal wel hard en volgens de remmenbank was de remdruk ook al gewoon goed.
In eerste instantie spoot er ook remvloeistof door de dop, maar dit was na het plaatsen van een tweede nieuwe hoofdremcilinder zo goed als weg. Toen ik het stangetje nog niet gesteld had, kwam er nog een heel klein drupje door de dop.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-02-2011 12:37 #100862
door Danny Meeuwessen (GAST)
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Matige remdruk en laag pedaal
Het gaat inderdaad om een enkel systeem. Het voelt ook in het pedaal alsof je de vloeistof uit het deksel drukt, een soort haak in de slag zeg maar. Inderdaad had ik wel de rubbers e.d. vervangen in de hoofdremcilinder, maar niet de gaten doorgeprikt. Er ligt trouwens behoorlijk veel vloeistof op het deksel.
Ik zal ook nog eens kijken of ik de gaffel verder uit kan draaien. Zo ver al erg bedankt voor de suggesties.
Ik zal ook nog eens kijken of ik de gaffel verder uit kan draaien. Zo ver al erg bedankt voor de suggesties.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-08-2011 10:23 #105565
door Danny Meeuwessen (GAST)
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Matige remdruk en laag pedaal
Even een update. Vorige week is mijn 1800s afgekeurd voor de APK: de remmen bleven hangen. Inmiddels heb ik het probleem getraceerd naar de nieuwe rembekrachtiger. Het probleem zit hem in het ontluchtingsplunjertje zoals wel vaker voorkomt (zie ook diverse berichten op dit forum). Ik heb de vacuumslang nu maar helemaal losgegooid omdat anders de remmen niet meer loskomen. Hopelijk krijg ik hem geruild bij het VKO aangezien Nordicar de revisiesetjes niet meer in het assortiment lijkt te hebben. Een snelle zoektocht op het grote boze web leert overigens dat de Powertune/Lockheed rembekrachtiger helaas van matige kwaliteit is en vrij regelmatig bovenvernoemd probleem vertoont.
Ik heb het idee dat dit minstens een deel van de symptomen heeft veroorzaakt van het vreemde remgedrag.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Ik heb het idee dat dit minstens een deel van de symptomen heeft veroorzaakt van het vreemde remgedrag.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 534
21-08-2011 10:46 #105566
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Matige remdruk en laag pedaal
Is die powertune/lockheed de bekende lockheed bekrachtiger die bij de meeste zaken verkocht wordt (voor rond de 250 euro) of een andere goedkope imitatie?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-08-2011 11:01 #105567
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Matige remdruk en laag pedaal
Onlangs heb ik weer een adresje gevonden voor zo'n revisie setje.
Zie cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0685816892
Hij heeft nu geen actieve advertentie, maar verwacht dat hij hem nog wel heeft.
M'n vader had overigens met zijn Duett ook dat de remmen bleven hangen/drukken.
Alles was nieuw, van remcilinders, tot rembekrachtiger en klauwen, etc.
Dit bleek uiteindelijk te komen doordat de plunjer in de hoofdremcilinder te diep werd ingedrukt.
Hierdoor kwam hij niet meer goed terug en werd er bij het remmen telkens meer druk opgebouwd zonder dat dit echt effect had. Wellicht helpt jou dit ook verder (ondanks dat je symptomen iets anders klinken).
Zie cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0685816892
Hij heeft nu geen actieve advertentie, maar verwacht dat hij hem nog wel heeft.
M'n vader had overigens met zijn Duett ook dat de remmen bleven hangen/drukken.
Alles was nieuw, van remcilinders, tot rembekrachtiger en klauwen, etc.
Dit bleek uiteindelijk te komen doordat de plunjer in de hoofdremcilinder te diep werd ingedrukt.
Hierdoor kwam hij niet meer goed terug en werd er bij het remmen telkens meer druk opgebouwd zonder dat dit echt effect had. Wellicht helpt jou dit ook verder (ondanks dat je symptomen iets anders klinken).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-08-2011 11:13 #105568
door Danny Meeuwessen (GAST)
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Matige remdruk en laag pedaal
Een nieuwe hoofdremcilinder had ik al besteld, maar die is helaas niet meer voor het weekend binnengekomen. Daar had ik een revisiesetje ingezet, maar vanwege de aanhoudende problemen met de remmen vervang ik die dus ook maar door een nieuwe. Ook zonder rembekrachtiger vind ik de druk op het pedaal maar langzaam terugkomen dus wellicht is daar ook iets dergelijks aan de hand als bij jouw vader.
Verder heb ik gisteren de remleidingen van en naar het verdeelblokje vervangen. Die waren allemaal geknikt, vermoedelijk doordat het blokje verdraaid is (om de remschakelaar te vervangen waarschijnlijk).
De rembekrachtiger heb ik bij het onderdelendepot gekocht, maar dat is waarschijnlijk dezelfde als je overal ziet. Doe maar eens een zoekrondje op "powertune brake servo" en lees de horrorverhalen ( www.nsra.org.uk/newforum/showthread.php?t=40635 ).
Verder heb ik gisteren de remleidingen van en naar het verdeelblokje vervangen. Die waren allemaal geknikt, vermoedelijk doordat het blokje verdraaid is (om de remschakelaar te vervangen waarschijnlijk).
De rembekrachtiger heb ik bij het onderdelendepot gekocht, maar dat is waarschijnlijk dezelfde als je overal ziet. Doe maar eens een zoekrondje op "powertune brake servo" en lees de horrorverhalen ( www.nsra.org.uk/newforum/showthread.php?t=40635 ).
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.