schade door verkeersdrempels ?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-09-2002 15:53 #56509 door
Ik heb de onderhoudsrekeningen van mijn wagenpark de laatste jaren fors zien toenemen m.n. schokbrekers, rubbers en hoor veel krakende geluiden die volgens mij komen door alle verkeersluwe obstakels....M.i. wordt door de verkeersdrempels een forse aanslag gepleegd op fusees, rubbers en schokbrekers en dientengevolge slijten ze meer en eerder, of ervaren jullie andere oorzaken ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-09-2002 20:52 #61900 door
Beantwoord door in topic schade door verkeersdrempels ?
Op de beurs heb ik enkele Moskou-gangers gesproken die na de rit veel moesten vervangen aan het onderstel vanwege de slechte wegen in Rusland. Dus is het wel aannemelijk dat drempels ook een grote aanslag plegen op de levensduur van de ophanging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 00:05 #61899 door
Beantwoord door in topic schade door verkeersdrempels ?
Hier moest ik toch even goed over nadenken: je moet wel heel erg lang in een auto rijden om een verandering in het schokbrekerverbruik te signaleren! Besef nu pas dat ik nog nooit een schokbreker heb vervangen. Rij met moderne auto's toch gauw 50.000 per jaar en met klassiekers zo'n 10.000. Zou het soms aan Volvo liggen? Heb nu voor 't eerst een Volvo (Amazon) en inderdaad, 't is geen stille auto....Heb veel ervaring met 50 jaar oude Amerikanen, ontzie ze echt niet, maar slijten en kraken? Nog weinig van gemerkt.Zijn de verhalen dat de Volvo's zo stevig zijn dan een fabeltje? Ik hoop 't niet...Kan het niet zijn Ed, dat je gevoelsmatig denkt dat de kosten stijgen? Je moet overigens niet de kosten vergelijken maar wel het verbruik van de onderdelen in aantallen.Kan het ook niet zijn dat we kritischer worden? Reden we vroeger niet langer door met een matige schokbreker? Zijn we niet ruwer en harder gaan rijden? Gaan we niet sneller vervangen? Zijn de (imitatie)onderdelen die we kopen wel even goed als "vroeger"?Enne....stel dat we kunnen aantonen dat het verbruik van slijtageonderdelen oploopt, wat wil je dan met die wetenschap gaan doen?Bewijzen dat dat aan de verkeersdrempels ligt? Zonde van je energie! Het zou me zelfs niet verbazen als de omstandigheden waaronder je auto nu rijdt verreweg beter zijn dan een jaar of vijfentwintig geleden. Veel kinderkopjes, klinkers, kuilen en betonplaatwegen zijn vervangen door glad asfalt, de verkeersdrempels (die je ook rustig kan nemen) ten spijt. Tel daarentegen als troost ook je zegeningen: T.o.v. de originele diagonaaltjes zijn je banden -zelfs vergeleken met de huidige prijs- per kilometer goekoper geworden (en veiliger). Bougies gaan een veelvoud langer mee, olie en smeermiddeelen zijn beter en houden het langer uit, idem filters. Remmateriaal is verbeterd, conservering is revolutionair veranderd etc. En wegenbelasting betalen we ook al niet meer...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 08:12 #61898 door
Beantwoord door in topic schade door verkeersdrempels ?
Ik heb de Moskou tour in een V70 gereden en inderdaad veel kuilen, relatief veel voortrein problemen.Ik moet toegeven dat we onze klassiekers te weinig rijden om het verschil te merken, echter zowel onze 480 als de V90 hebben in het laatste jaar hoge reparatiekosten gekend voor het onderstel.Je kent de weg door Oosterbeek, ca. 5 drempels heen & terug en dat dag in dag uit.De nivomat schokbrekers van de station zijn fors prijzig en ik heb, zover ik mij herinner, nooit eerder schokbrekers hoeven te vervangen bij de 740/940 stations die ik heb gehad.Ook bereiken mij verhalen via USA/Can sites dat XC70's al onder de 110K km problemen krijgen met het onderstel.Voor de duidelijkheid ik merk het aan de moderne Volvo's of zijn deze niet zo sterk ??Ed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.