een gescheiden rem-systeem?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-04-2003 23:04 #55974 door
een gescheiden rem-systeem? is gemaakt door
Beste Volvo-vrienden,Kan iemand mij vertellen hoe het gescheiden remsysteem van de latere amazon's en de 140-serie werkt? Dit om mij nog trotser op mijn amazon uit 1969 te maken... Ik heb het idee dat het te maken heeft met het blijven functioneren van enkele van de 4 remmen bij uitval van 1 van de 4. Klopt dit?Wie leert mij wat bij? Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2003 09:33 #63807 door
Beantwoord door in topic een gescheiden rem-systeem?
De meeste autofabrikanten in die tijd hadden een (gescheiden) remsysteem waarbij de circuits gekoppeld waren in bv linksvoor en rechtsachter. Je kan je voorstellen dat de druk die opgebouwd word in de remcylinder doorgegeven word in de remleidingen en dat het op eenvoudige manier mogelijk is om twee aparte circuits aan te sturen. Volvo heeft vanaf 1966 in het model 140 een systeem gemonteerd waarbij de circuits gescheiden werden in 2x voorwiel en een achterwiel. Dit werd mogelijk door de remklauwen op de vooras aan te laten sturen door beide circuits onafhankelijk van elkaar.Het resultaat was een rest remvermogen van 80% bij uitval van een circuit, waarbij er ook nog een remdrukbegrenzer gemonteerd was om blokkeren van de achterrem onder een te hoge remdruk te voorkomen. Net als met de veiligheidsgordel, tweepunts vanaf 1956 en driepunts vanaf 1958, is Volvo koploper geweest in deze voorzieningen; vergeet in dezen ook de hoofdsteun niet, weliswaar geen novum maar in 1965 wel uitzonderlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2003 11:43 #63806 door
Beantwoord door in topic een gescheiden rem-systeem?
Nee, niet bij uitval van de remmen, wèl bij drukverlies in één der systemen. Als bij een enkel systeem een lek ontstaat kun je geen druk meer opbouwen om de remmen te laten werken. Je hebt dan enkel nog de handrem/remmen op de motor/blikrem (blikrem is carrosserie tegen bijv. vangrail, niet plezierig). De handrem is niet erg effectief, probeer dat maar eens uit. Remmen op de motor is natuurlijk ook beperkt effectief. Bij een dubbel systeem heb je bij uitval van één systeem beide voorremmen en één achterrem tot je beschikking. Ga dat maar eens na in Haynes. Je ziet dat de remklauwen elk twee slangen hebben (één van elk systeem) en dat er ook twee leidingen naar de achteras gaan (één rem voor een systeem). Daardoor heb je nog altijd zo'n 80% remkracht over bij drukverlies in één systeem (dat kan omdat de achterremmen voor maar zo'n 30% bijdrage leveren aan een auto met schijfremmen vóór). Een late Amazon heeft trouwens wel meer voordelen die een 140 ook heeft, bijv. gescheiden stuurkolom die bij een frontale botsing de bestuurder niet op de kolom spiest (in die jaren was dat een belangrijke doodsoorzaak bij frontale botsingen). Of wat te denken van grodels op de achterbank, hoofdsteunen op de voorstoelen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2003 22:50 #63805 door
Beantwoord door in topic een gescheiden rem-systeem?
Mannen, bedankt voor n reactie. Nog 1 vraag: als bij een dubbel system bij uitval van 1 systeem het andere nog werkt, betekent dat dan ook dat de druk, die je met je voet op het rempedaal moet geven, afneemt wanneer er 1 systeem met een lek komt te zitten? Met andere woorden: hoe merk je dat er een systeem uitvalt (die 20% verlies van remkracht is volgens mij nauwelijks merkbaar) ? En een andere vraag: zijn de twee systemen ook gekoppeld qua remvloeistof - dus als je in 1 systeem een lek hebt, loopt uiteindelijk dan al de remvloeistof weg? Bij voorbaat dank voor een reactie. Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2003 10:01 #63804 door
Beantwoord door in topic een gescheiden rem-systeem?
Het rode verklikkerlampje voor je handrem dat links op het dashboard zit is tevens signaallampje voor het uitvallen van 1 van de remsystemen. eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2003 11:40 #63803 door
Beantwoord door in topic een gescheiden rem-systeem?
Het drukverschil zul je waarschijnlijk niet of nauwelijks voelen. Tussen de 2 systemen zit een 'buisje' met een plunjer, die bij drukverschil t.g.v. uitvallen van één van de twee systemen naar links of rechts beweegt en de stroom schakelt voor je controlelampje.En de remvloeistof raak je niet direct kwijt, anders zou een gescheiden systeem geen zin hebben. In het reservoir zit een schot waaroverheen de remvloeistof stroomt bij het bijvullen tot 'max', zodat beide reservoirs apart gevuld worden. Als er eentje leegloopt, blijft het ander vol vanwege het tussenschot.En wat misschien niet uit voorgaande reacties bleek: de voorremklauw heeft bij de gescheiden uitvoering aan beide kanten van de schijf twee aparte zuigers die op één remblok werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2003 17:23 #63802 door
Beantwoord door in topic een gescheiden rem-systeem?
Het is om die reden dat een niet functionerende verklikkerlamp leidt tot APK-afkeur (mits geconstateerd). Zelf testen is simpel: neem vlaksteker los van het 'blok' op het linker spatscherm en houd het tegen een stuk kaal metaal (massa). Met de auto op contact moet het lampje aan gaan. Tip: draai bij verversen/ontluchten van het dubbel remsysteem altijd de schakelaar uit het blok om te voorkomen dat de plunjer achter de schakelaar blijft hangen. Je gaat nl. tijdens het ontluchten effectief één systeem "lek" maken door de onluchtnippel los te draaien. De plunjer schiet dan als je op het rempedaal trapt één kant op zodat de schakelpin in het blok valt (waardoor het lampje gaat branden) en de plunjer zou daarachter kunnen blijven haken. Dit zou je na ontluchten abusievelijk kunnen aanzien voor een lek. Naderhand niet vergeten terug te plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.