ongelijk remmen help!

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2003 18:17 #55866 door
ongelijk remmen help! is gemaakt door
Ik blijf in het duister tasten omtrent de oorzaak van het feit dat mijn linkerachterrem 40% minder hard remt dan de rechterachterrem.)volvo 142 ´68 schijven rondom met dubbel circuit.Remcilinders zijn gewoon goed , geen lucht in het systeem, en slangen zijn zeer recent. Daarom de volgende vragen, tips zeer welkom!1. Kan het zo zijn dat de rechterachterrem gewoon te hard remt doordat de remdruk begrenzen niet goed staat afgesteld. wie heeft ervaring=2. Tijdens het onluchten schijnt een waarschuwingsschakelaar te moeten worden uitgeschakeld (volgens vraagbaak olyslager). Ik heb dit niet gedaan gaat er dan iets fout? bijvoorbeeld dat er eenklep verkeerd staat die invloed heeft op de remdrukverdeling? kan dit?3. kan het te maken hebben met de remdrukverdelers )zijn die er eigenlijk wel met een gescheiden circuit?Ikhoop dat iemand me meer weet, bednakt en groet Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2003 19:06 #64177 door
Beantwoord door in topic ongelijk remmen help!
Over de waarschuwingsschakelaar kan ik melden dat niet alleen Olyslagers maar ook Haynes voorschrijft de schakelaar uit het blokje te draaien voordat je gaat ontluchten. In het blokje zit een plunjer die aan beide zeiden de druk van beide systemen voelt. Als beide systemen druk hebben blijft de plunjer dus mooi in het midden staan. Verliest één systeem druk, dan schiet de plunjer onder invloed van de druk van het andere systeem een stukje opzij. De plunjer heeft in het midden een verdikking die een plastic pinnetje van de waarschuwwingsschakelaar ingedrukt houdt. Schiet de plunjer opzij, dan komt het pinntje boven het dunnere deel en kan dus een stukje zakken. Daardoor maakt de schakelaar contact en gaat je waarschuwingslampje (die als dubbelfunctie handrem-waarschuwingslampje heeft) branden. Mocht je bij het ontluchten de schakelaar vergeten uit het blokje te draaien (dat op de binnenzijde van het linker spatbord zit), dan kan het gebeuren dat de plunjer opzij schiet. De verdikking op de plunjer heeft een rechte rand (volgens de tekening in Haynes) en het kan dus zijn dat de plunjer niet terug naar het midden kan gaan omdat het pinnetje van de schakelaar achter die rand blijft hangen. Maar dat zou je dus moeten kunnen zien aan het brandende waarschuwingslampje (mits de draad correct is eengesloten en het lampje werkt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2003 22:53 #64176 door
Beantwoord door in topic ongelijk remmen help!
joost,ad 3 Ook bij een gescheiden remsysteem heb je remdrukbegrenzers. Ja achterremmen vragen nou eenmaal minder remdruk, omdat het remmen voornamelijk gebeurt bij een voorwaartse beweging van de auto, waardoor de auto de neiging heeft te scharnieren over de vooras (net zoals je over de kop kan gaan met een fiets). De grootste remkrachten worden dus geleverd door de remmen aan de voorwielen. Met een gescheiden remsysteem en schijfremmen rondom heb je waarschijnlijk zelfs 2 begrenzers. Het zou mij niets verbazen dat die gesynchroniseerd moeten worden. Slim truukje is natuurlijke deze 2 om te wisselen. Remt rechts dan 40% minder dan links, dan weet je dat hierin het probleem zit. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.