remmen specialist??

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2004 18:41 #55097 door
remmen specialist?? is gemaakt door
Mijn amazon '61 is ooit voorzien van schijfremmen, bekrachtiger etc. Remt voor normaal gebruik niet slecht, maar voor stevig rallywerk vind ik de remprestaties onvoldoende. Ik zoek iemand (of een bedrijf) die is gespecialiseerd in remmen en mijn amazon perfect kan laten remmen. Graag suggesties!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2004 21:25 #67086 door
Beantwoord door in topic remmen specialist??
ik hou me ook aanbevolen om exact dezelfde reden. Nordrive misschien? Laatst heb ik deelgenomen aan een dagje voertuigbeheersing en remmen op met name nat wegdek. Het vergelijkingsmateriaal was oa een BMW M3, X5, Mercedes CLK, nieuwste Renault Espace. Alles uiteraard met ABS en minstens 215 brede banden. Voor de begin jaren 60 waren de remmen van de Amazon goed te noemen, maar in de huidige strijd om een snelwegplekje moet je dubbel secuur anticiperen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2004 08:50 #67085 door
Beantwoord door in topic remmen specialist??
Om even te reageren op het bericht van Siang:<br>Tweeënhalf jaar terug heb ik met mijn '67 Amazon combi (ik had hem toen net) via de zaak meegedaan aan een rijvaardigheidstraining, met al mijn collega's in lease-auto's (overwegend VW en audi met de hele mikmak aan ABS, ESP en noodstopassistentie).<br>Bij de noodstop op nat wegdek stond ik net zo snel stil als de gemiddelde ABS bak; beter remmen dan met 4 stilstaande wielen kan (haast) niet (gaat niet helemaal op aangezien bij hogere snelheden en blokkeren het rubber smelt en zo een glijlaagje vormt, maar dat geldt bij nat wegdek weer veel minder).<br>Mijn conclusie is dat onze wagens ongeveer net zo goed remmen als moderne auto's (enige voordeel van ABS is dat je niet rechtdoor glijdt maar nog kunt sturen; we zijn wel 'geschrokken' van het feit dat ABS je dus niet helpt om echt eerder stil te staan - stiekem denk je toch van wel).<br>Natuurlijk moet je oppassen dat de remkracht goed verdeeld wordt en dat bij hard remmen indien van toepassing eerst de voorwielen (gelijktijdig) gaan blokkeren, en dan pas de achterwielen (anders sta je zomaar achterstevoren of ondersteboven).<br>Dat dubbel secuur anticiperen doe ik sowieso, maar niet omdat ik een klassieke auto rijd. Dat doe ik in een moderne auto ook, want het is wel heel jammer als je met je smetteloos glimmende auto met ABS, ESP, plofzakken en wat al niet meer, toch te laat tot stilstand komt (om maar te zwijgen over de inzittenden).<br>Ik raad trouwens zo'n training aan iedereen aan! Niet om een vals gevoel van veiligheid te krijgen, maar om je auto en je eigen -beperkte- grenzen te leren kennen!<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2004 10:35 #67084 door
Beantwoord door in topic remmen specialist??
Zelf heb ik een amazon met schijven aan de voorkant en een losse aftermarket vacuumbediende rembekrachtiger waarbij de remdrukregelaar van de achteras verwijderd is. Dit alles door de vorige eigenaar aangepast. Het remt niet slecht, maar ik heb ook geen referentiemateriaal, dit is m'n eerste amazon. Op ebay.com ben ik vorige week een advertentie tegengekomen van iemand die een conversie voor schijfremmen aan de vooras voor de vroege amazons aanbood. Verder in zijn advertentie staat dat hij op het moment een conversiestuk aan het testen is om (geloof ik) 240 schijfremmen achter te monteren. Volgens mij zijn schijfremmen achter een kleine verbetering, maar waar ik zeker eerst naar zou kijken zijn de breedte van de voorbanden, het soort remschoenen en de conditie van de schijven. Gegroefde schijven zijn leuk op het circuit omdat er minder last van wegvallende remdruk optreedt(fading), maar voor het dagelijkse gebruik zul je vaak zien dat de groeven zorgen voor te koele schijven, wat ook weer niet ideaal is. Wellicht dat het voor rallygebruik voordelen biedt. Maar de grootste beperkende factor is volgens mij het contactoppervlak, met name dus de voorbanden. Er moet gereden worden met een optimaal profiel, bandenspanning en -afmeting. Standaard bandjes zijn daar niet voor gemaakt.Overigens Marko, van dat glijlaagje heb ik nog nooit gehoord maar beter remmen dan met 4 stilstaande wielen is wel degelijk mogelijk. De dynamische frictiecoëfficient van een glijdend wiel (of welk voorwerp dan ook) is stukken lager dan de statische. Vergelijk het met een zware kast duwen: je hebt eerst een grote kracht nodig om de kast in beweging te krijgen, maar als dat ding eenmaal glijdt, heb je veel minder kracht nodig. Vandaar dat je racewagens vaak tot het randje van blokkeren ziet remmen, maar niet verder. Dus wat dat betreft heeft abs wel degelijk zin, maar misschien waren die leasewagens wel een stukje zwaarder dan je amazon of remde je zelf op een betere manier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2004 09:54 #67083 door
Beantwoord door in topic remmen specialist??
Hoi Robby,<br>Van die statische en dynamische frictiecoefficient heb je gelijk, maar bij rubber heb je natuurlijk wel een extreem goede statische frcitie (een kast met rubber onderkant op een asfalt vloer krijg ik niet geduwd, en als het met 10 man toch zou lukken zou hij daarna weer erg snel stil staan). ABS scheelt gewoon bedroevend weinig in de remweg! Je zou dat dan eigenlijk moeten testen bij 1 auto die je eerst met ABS en dan zonder (zekering eruit ofzo) een noodstop zou laten maken. Het voordeel zit voor 95% in het bestuurbaar blijven van de auto.<br>Onze Amazons zijn trouwens bijna net zo degelijk zwaar als de huidige leasewagens. Mijn combi met LPG weegt volgens het kentekenbewijs 1218kg, laat een golfje daar hooguit 200 kg overheen zitten (met al zijn luxe uitrustingen erbij).<br>Hoe dan ook, voorzichtig blijven rijden! :-)<br><i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2004 12:43 #67082 door
Beantwoord door in topic remmen specialist??
leuke discussie. ik héb dat dus op die wijze aan den lijve mogen testen bij de slipschool van R.Slotenmaker: eerst remmen zonder ABS en later met ingeschakelde ABS. Met een beetje oefening en het goede gevoel, lukte het wel degelijk om eerder, en met de mogelijkheid om te blijven sturen, tot stilstand te komen, dan mét gebruik van ABS. Een auto remt het best vlak voordat de wielen blokkeren en lukt het dit punt te doseren, dan kan ABS daar niet tegen op. Op de slipschool, was uiteraard wel sprake van zeer gelijkmatige omstandigeheden en uiterst geconcentreerd remgedrag, i.t.t. de situatie in de praktijk waar als het er op aan komt, meestal geen tijd is om de ultime remvertraging 'af te tasten' en daarin schuilt juist het grote voordeel van ABS dat daar wel zo goed als de techniek dat toestaat, zorg voor draagt onder acute omstandigheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.