Remmen blijven hangen.

  • Ate de Greef (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-12-2006 21:25 #51623 door Ate de Greef (GAST)
Remmen blijven hangen. is gemaakt door Ate de Greef (GAST)
Hoi,

Ik heb een paar dagen mijn eerste auto/klassieker gekocht. Ik ben zelf namelijk nog maar 20 jaar. Het is een Volvo 131 Amazon uit 1966 met een b20 motor uit 1969. De weg die ik moest afleggen om m op te halen bij de dealer heeft geen problemen opgeleverd, ook al was dat zo'n 145 kilometer. Vandaag heb ik m echter in een andere plaats dan mijn woonplaats moeten achterlaten omdat de remmen zo vast zaten dat ik de 50km/ per uur nog niet eens haalde. Ik heb zo wel een stuk moeten doorrijden om hem veilig op een parkeer plek te krijgen. Alle velgen waren warm en de voorste rechter velg was echt heet, uit die wielkas kwam ook rook van de remblokken/remschijf. Hoe ik m daar weer weg krijg is geen probleem.
Ik heb wel enig technisch inzicht (autoschadehersteller van beroep) maar ik heb geen kaas gegeten van het oltimer gebeuren.

Kan iemand mij enig advies geven wat ik moet controleren aan de remmen en wat mischien de oorzaak kan zijn??

Alvast bedankt!
Ate de Greef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2006 21:57 #83456 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Remmen blijven hangen.
Als ik dit zo hoor dan denk ik dat je een rembekrachtiger hebt die kapot is. Als dit zo is dan je het beste de rembekrachtiger uitschakelen door de leiding rechtstreeks aan de hoofdremcylinder te koppelen. Als bovenstaande niet zo is dan zou er een remslang verteerd kunnen zijn. Dat zie je aan de buitenkant niet, maar binnenin verstop de boel doordat het rubber oplost op den duur. Nieuwe remslang monteren rechtsvoor. Succes en laat horen wat het was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mike Willems (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2006 21:58 #83455 door Mike Willems (GAST)
Beantwoord door Mike Willems (GAST) in topic Remmen blijven hangen.
<p>Dag Ate,</p><p>Altijd goed om een nieuwe en jonge volvo enthousiasteling te begroeten. Hopenlijk ben je nog steeds enthousiast ondanks de (kleine) tegenslag. Weet je of de auto lang heeft stil gestaan? Is er nog iets te regelen met de dealer (hangt natuurlijk af van de prijs en de staat waarvoor de dealer de ama aan je (zei) te verkopen. Wat betreft het probleem denk ik dat je eerst moet kijken naar de remcilinders (hulp en hoofdremcilinder). Vermoedelijk iets met de hoofdremcilinder omdat alle wielen, zoals je omschrijft, blokkeren. Kortom er zit volgens mij niets anders op om het remsysteem helemaal na te lopen. Ik zou beginnen met het wiel wat het meeste aanliep om te controleren wat daar wel of juist niet gebeurt bij het intrappen van de rem en zo de rest ook nalopen. Eventuele reparaties en vervangingen van remonderdelen zijn voor iemand met technisch inzicht relatief eenvoudig. Er zijn ook garagisten en leveranciers in volvo onderdelen die je de mogelijkheid bieden om bij hun te sleutelen waarbij je dankbaar gebruik kunt maken van de expertise die daar voorhanden is. In barneveld zit bijvoorbeeld volvoklassiekers(.nl). Verder is er vast nog wel iemand op dit forum die een dergelijk probleem ook al eens heeft gehad.</p><p>Toch zou ik als eerste nog even proberen of de dealer je nog tegemoet kan komen in de oplossing . </p><p>Succes,</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2006 22:00 #83454 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Remmen blijven hangen.
<p>Ate, als alle remmen blijven hangen lijkt het op een probleem in de hoofdremcilinder.</p><p>Heeft de auto lang stilgestaan? Dan is het remsysteem van binnen vervuild en moet alle remvloeistof vervangen worden. Moet zowiezo elke twee jaar gebeuren!</p><p>Ook kan het zijn dat er veel corrosie op de remzuiger zit waardoor deze zwaar gaat. Kun je controleren door even de stofhoes op te tillen.</p><p>Wat ook wel eens voorkomt is dat de remslangen van binnen uit opzwellen. Vervangen is dan de enige remedie. Dit is te controleren door een wiel op te cricken en een helper even te laten remmen. Als de rem wordt losgelaten moet het wiel onmiddelijk weer vrij komen. Als dit langer dan een halve seconde duurt is de remslang verdacht.</p><p>Succes</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2006 22:54 #83453 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Remmen blijven hangen.
Hoi Ate;
allereerst welkom op het forum! Wat er hiervoor is geschreven over het remmenprobleem kan ik onderschrijven. Wat ik wel zou doen is het wiellagervet vervangen van de wielen die heet geweest zijn. Door de hitte blijft ervan het vet weinig over en van de lagers ook als je ermee door blijft rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ate de Greef (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-12-2006 23:23 #83452 door Ate de Greef (GAST)
Beantwoord door Ate de Greef (GAST) in topic Remmen blijven hangen.
Het rempedaal was inderdaad nouwelijks in te drukken. Kan iemand mij vertellen waar de hoofdremcilinder ergens zit? En dat van de wiellagers is inderdaad een goed advies. Dank je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mike Willems (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2006 08:31 #83451 door Mike Willems (GAST)
Beantwoord door Mike Willems (GAST) in topic Remmen blijven hangen.
De hoofdremcilinder zit min of meer direct naast de plek waar de stuurstang het motorcompartiment binnenkomt. HEt is dat ding met een vloeistif reservoirtje. Als je de hoofdremcilinder eruit wilt halen moet je eerst het rempedaal loskoppelen. Dit doe je door het pedaal van binnenuit naar boven te volgen en daar de borging van het pedaal aan de hoofdremcilinder te verwijderen. Daarna kun je vanuit het motor compartiment de remcilinder losmaken en eruit halen. Je zult dan de remcilinder uit elkaar moeten halen en moeten reviseren (rubers en veertjes vervangen, revisie sets zijn goed te verkrijgen en de wanden van de cilinder licht uithonen). Op zich niet al te veel werk maar je moet wel goed opletten hoe rubbers en veertjes geplaatst moeten worden. Het verkeerd om plaatsen van rubbers levert lekkage en drukverlies op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ate de Greef (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-12-2006 18:20 #83450 door Ate de Greef (GAST)
Beantwoord door Ate de Greef (GAST) in topic Remmen blijven hangen.
Wat ik vergeten was te melden: Voor de apk is er een remleiding vervangen linksvoor. Zou t kunnen dat ze de ouwde remvloeistof hebben terug gedaan of het systeem niet juist hebben ontlucht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2006 11:28 #83449 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Remmen blijven hangen.
<p>Welkom op het forum. Wellicht is het een goed idee de remolie te verversen. Je moet dan alles ook goed ontluchten. Daar is op dit forum al het een en ander over geschreven. Dan merk je meteen of de hoofdermcylinder niet blijft hangen/ goed werkt/ en de slangen en leidingen goed doorstromen. Besef wel dat je met remmen bezig bent. In geval van twijfel een deskundige inschakelen.</p><p>success</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ate de Greef (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
28-12-2006 18:22 #83448 door Ate de Greef (GAST)
Beantwoord door Ate de Greef (GAST) in topic Remmen blijven hangen.
Ok, iedereen bedankt. Dinsdag 2 Januari ga ik aan de slag en uitzoeken wat het probleem is. Als ik t weet laat ik het jullie weten!

Ate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.