Fluid film over oude tectyl?

Lees meer
17-11-2022 22:40 #200921 door WJ
Fluid film over oude tectyl? is gemaakt door WJ
Jaren geleden auto laten tectyleren en nu ben ik de hele auto aan het aanpakken. Wiel voor wiel  vervangen alle rubbers, ontroesten onderdelen, etc. Nu wil ik ook de wielkasten,  bodem en holle ruimtes behandelen. Ik lees dat je fluid film over de oude tectyl kan spuiten of is dit een fabeltje en moet je eerst alles kaal krabben? Iemand hier ervaring mee. Op sommige plekken is de tectyl aan het knappen en komt er toch echt roest te voorschijn.  Niets ernstigs maar wil het graag behandelen. 

Gr willem-Jan 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2022 22:50 #200922 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Fluid film over oude tectyl?
Op sommige plaatsen zal het roesten misschien een klein beetje afgeremd worden, maar onder oude bitumen of m.a.w. onder het doodskleedje zal het altijd blijven verder roesten.
Oude bitumen kan je maar beter weghalen met een electrische verfbrander en spatel. Vuil werk, maar het moet wel wil je nog heel lang plezier van de auto hebben.
Ik gebruik Mike Sanders vet voor de onderkant. Is veel harder dan fluid film, en kan eenvoudig met hete lucht en een doek weggehaald worden.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2022 22:58 - 17-11-2022 23:45 #200923 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Fluid film over oude tectyl?
Fluid Film laat zich makkelijk verwerken. Kruipt overal tussen en onder.
Oude tectyl wordt weer zacht.
Losse en hard geworden tectyl steek ik los, wat goed vast zit laat ik zitten.
Elke twee jaar spuit ik er weer een dun laagje overheen,  ik ben prima tevreden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2022 23:23 #200924 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Fluid film over oude tectyl?
Na 30 - 40 jaar is de tectyl laag vaak uitgedroogd en ontstaan er scheuren en barstjes, daardoor laat het water toe en kan ongezien veel roestvorming op treden. Ik zie vaak dat er veel te veel tectyl wordt gebruikt en bij restauraties haal ik vrijwel altijd de tectyl eraf, schrik dan vaak van de roestvorming die al plaats heeft gevonden. Om de tectyl te verwijderen laat ik CO2 ijs koud stralen hiermee kun je dit zonder beschadigingen en/of veel rotzooi op je vloer doen, kan gewoon binnen en de tectyl valt als droge deeltjes op de grond en kun je opvegen en weg gooien.
Terug naar je vraag, als de tectyl laag dun is kan je fluid film gebruiken om de tectyl wat zachter te maken, wel losse delen verwijderen, maar ik ben bang dat je dan vocht op gaat sluiten. Bij mijn combi heb ik RX5 gebruikt, van Caprotech, dit dringt goed in de tectyl en bindt zich aan roest en maakt dat ik de tectyl laag er niet gelijk af hoef te halen.
Uiteindelijk ga ik dit wel doen ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2022 23:23 #200925 door WJ
Beantwoord door WJ in topic Fluid film over oude tectyl?
Dank voor de reacties, oude dus beter zoveel mogelijk verwijderen. Ga ik morgen eens mee beginnen. Mike sanders vet zal ik ook nog eens induiken, al wel veel goede dingen gelezen over fluid film.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2022 23:46 #200926 door WJ
Beantwoord door WJ in topic Fluid film over oude tectyl?
Dank je Ed voor je reactie. Is thuis koud ijs stralen een optie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
18-11-2022 08:36 - 18-11-2022 09:14 #200927 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Fluid film over oude tectyl?
Iets meer info over droogijs-stralen zag ik laatst in dit filmpje van de ANWB , vanaf ongeveer minuut 6:00.
Ziet er uit alsof het  (thuis) op locatie kan, maar dat het geen echte DHZ optie is.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2022 13:33 #200929 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Fluid film over oude tectyl?
Ik heb het 2x in mijn loods laten doen, hang wel een groot zeil op, na afloop kun je het zwarte reststof gewoon opvegen. Het is belangrijk dat de compressor sterk genoeg is en dat is de vraag als je de apparatuur huurt. Mijn advies is een bedrijf vragen dit te doen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2022 23:39 #200932 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Fluid film over oude tectyl?
Ik heb die van mij ook helemaal kaal gemaakt en toen twee lagen Oatrol CIP owatrol-international.com/en/all-our-pro...934-owatrol-cip.html toen twee lagen Nikkel groom primer en toen een laag coating.
Bij gebruik van Nikkel grome als je het te pakken kan krijgen moet je wel goed ventieleren doe het het liefst buiten met een windje
Holle delen heb ik met cavatywax van 3M gedaan is zoiets als fluid film.
Holle delen doe ik elke twee jaar opniew.
Zie tot nu geen rara dingen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2022 21:02 #200939 door WJ
Beantwoord door WJ in topic Fluid film over oude tectyl?
Bedankt voor de info. Heb een afspraak gemaakt met een droogijs straler die binnenkort op locatie in zn vrije uurtjjes de wielkasten en bodem gaat schoonmaken. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.