Tips voor totaalrestauratie 164

  • Paul de Beer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-03-2014 16:46 #139237 door Paul de Beer (GAST)
Tips voor totaalrestauratie 164 is gemaakt door Paul de Beer (GAST)
Enkele weken terug heb ik mijn 164 geschorst en binnengezet om te beginnen met een totaalrestauratie.
Ik hoop dit binnen 3 jaar te realiseren.

Ik heb een garage waar ik mijns inziens (net) genoeg ruimte heb. Ik heb geen brug maar zou (als ik zover ben) een spit(?) aan willen schaffen. Een poetsbrug staat ook op mn verlanglijstje.

Wie heeft er tips over waarmee ik het beste kan beginnen?
Eerst de auto volledig demonteren? Moet ik de assen zolang mogelijk laten zitten? Het blok als laatste reviseren? Interieur als eerste of als laatste? Wanneer de elektra?

Ik heb voor mezelf al wel een plannetje maar hoor graag zoveel mogelijk tips!

Ik wil wel zoveel mogelijk zelf doen, muv spuitwerk natuurlijk...

164 - daily driver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2014 16:52 #139238 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Ik ben hetzelfde aan het doen met mijn Amazon Combi. Hoe heb ik het (met een vriend die ze door en door kent) aangepakt?

- alles strippen
- kas in een spit hangen
- tectiel afkappen met een hamer en bijteltje
- met staalborstel alles spik en span maken aan de bodem.
- lassen

Hoe zou ik het nu doen? Hetzelfde, maar de 2 laatste stappen vervangen door "lassen" en dan 'bodem laten zandstralen en metalliseren'. Je bent uren en uren bezig met de staalborstel en een doek met remmenreiniger maar in de kleinste hoekjes en kantjes raak je toch niet.

Tussendoor ben ik bezig met mijn klein straalkastje om alle delen -die er in passen- te stralen en te schilderen. Voorophanging is nu helemaal af (proper en gelakt) en ben nu bezig met de achterophanging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Paul de Beer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-04-2014 13:01 #139312 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Mijn plan was inderdaad om de auto eerst volledig te strippen maar om de ophanging met de wielen zo lang als mogelijk te laten zitten.
Het lijkt me nl ideaal om een kantelsysteem te gebruiken. Ik weet niet of ik het ga redden in mijn huidige garage met de ruimte om hem te kantelen maar met wat Mc Guyver acties moet ik ver komen ;)

Ook wil ik af en toe (om de paar maanden) mijn garage gebruiken voor onderhoud aan andere auto's en dan moet de 164 even een paar uur buiten staan. Daarom wil ik hem zo lang mogelijk rollend hebben.

164 - daily driver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2014 15:00 #139317 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Wellicht is dit spit wat aan geboden wordt op marktplaats dan interessant
link.marktplaats.nl/m794636581

Het lijkt erop alsof het geheel verrijdbaar is als de auto erin hangt (al zou ik dan wel de spit poten met elkaar verbinden met een kruis).

Voor een Autovip kantelbrug heb je meer rol-ruimte nodig en is het geheel niet verrijdbaar.
Voordeel daarvan is dat een auto niet kaal / leeg hoeft te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2014 16:00 #139322 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Als het in onze garage lukt

dan lukt het toch in elke garage :lol:

En op zich lijkt mij dat je op 2 weken de bodem van je auto wel proper en gelast moet kunnen hebben. Dan kan hij naar de zandstraler. Terug thuis nog een weekje om hem een paar lagen verf te geven en terug op zijn poten. Moet toch te doen zijn? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Paul de Beer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2014 11:31 #139350 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Een autovip kantel systeem lijkt me idealer omdat ik dan het motorblok nog kan laten zitten. Nadeel is dan inderdaad dat ik rolruimte moet creëren maar dat gaat me wel lukken op een of andere manier. Ook kun je dan nog niet overal goed bijomdat er nog onderdelen gemonteerd zitten aan de auto.
Omdat ik het stralen zelf wil gaan doen (met een straalketel met afzuiging) kan ik dan weer wel kleinere plekken later aanpakken.
Ook wil ik het blok zelf volledig demonteren en reviseren zover ik het zelf kan. Dit wil ik als allerlaatste doen zodat ik de ruimte niet met meerdere klussen tegelijk bezet.
Of juist weer als eerste? Wat zou slimmer zijn...

Leuk om een plan te maken maar leuker is nog om te beginnen met strippen!

164 - daily driver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2014 12:26 #139352 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Als motor en aandrijflijn eruit zijn, kun je overal bij.....bovendien kun je meteen onder de motorkap alles meenemen..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2014 13:23 #139353 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Heb je ooit al zelf gestraald?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Paul de Beer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2014 21:47 #139367 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Tips voor totaalrestauratie 164

"Pieter Jansens" schreef:
Heb je ooit al zelf gestraald?

Ja maar wel lang geleden. Samen met mijn broer ooit eens een Ford Fiesta omgebouwd. Het stralen gebeurde toen nog gewoon op de parkeerplaats aan het einde van de straat. Gewoon buiten met de gebruikelijke problemen van roestpitjes van het vocht de volgende dag en hier en daar een gaatje in het dunne plaatwerk :oops: Jaren 80 waren leuk....

164 - daily driver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2014 16:41 #139589 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Ter informatie... De onderkant van mijn Combi stralen zou rond de 250,- euro kosten INCLUSIEF metalliseren. Daarvoor zou ik niet zelf willen beginnen rommelen en tijd spenderen (en ga ik dus ook niet doen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.