- Berichten: 78
Tips voor totaalrestauratie 164
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-03-2014 16:46 #139237
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Tips voor totaalrestauratie 164 is gemaakt door Paul de Beer (GAST)
Enkele weken terug heb ik mijn 164 geschorst en binnengezet om te beginnen met een totaalrestauratie.
Ik hoop dit binnen 3 jaar te realiseren.
Ik heb een garage waar ik mijns inziens (net) genoeg ruimte heb. Ik heb geen brug maar zou (als ik zover ben) een spit(?) aan willen schaffen. Een poetsbrug staat ook op mn verlanglijstje.
Wie heeft er tips over waarmee ik het beste kan beginnen?
Eerst de auto volledig demonteren? Moet ik de assen zolang mogelijk laten zitten? Het blok als laatste reviseren? Interieur als eerste of als laatste? Wanneer de elektra?
Ik heb voor mezelf al wel een plannetje maar hoor graag zoveel mogelijk tips!
Ik wil wel zoveel mogelijk zelf doen, muv spuitwerk natuurlijk...
Ik hoop dit binnen 3 jaar te realiseren.
Ik heb een garage waar ik mijns inziens (net) genoeg ruimte heb. Ik heb geen brug maar zou (als ik zover ben) een spit(?) aan willen schaffen. Een poetsbrug staat ook op mn verlanglijstje.
Wie heeft er tips over waarmee ik het beste kan beginnen?
Eerst de auto volledig demonteren? Moet ik de assen zolang mogelijk laten zitten? Het blok als laatste reviseren? Interieur als eerste of als laatste? Wanneer de elektra?
Ik heb voor mezelf al wel een plannetje maar hoor graag zoveel mogelijk tips!
Ik wil wel zoveel mogelijk zelf doen, muv spuitwerk natuurlijk...
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
31-03-2014 16:52 #139238
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Ik ben hetzelfde aan het doen met mijn Amazon Combi. Hoe heb ik het (met een vriend die ze door en door kent) aangepakt?
- alles strippen
- kas in een spit hangen
- tectiel afkappen met een hamer en bijteltje
- met staalborstel alles spik en span maken aan de bodem.
- lassen
Hoe zou ik het nu doen? Hetzelfde, maar de 2 laatste stappen vervangen door "lassen" en dan 'bodem laten zandstralen en metalliseren'. Je bent uren en uren bezig met de staalborstel en een doek met remmenreiniger maar in de kleinste hoekjes en kantjes raak je toch niet.
Tussendoor ben ik bezig met mijn klein straalkastje om alle delen -die er in passen- te stralen en te schilderen. Voorophanging is nu helemaal af (proper en gelakt) en ben nu bezig met de achterophanging.
- alles strippen
- kas in een spit hangen
- tectiel afkappen met een hamer en bijteltje
- met staalborstel alles spik en span maken aan de bodem.
- lassen
Hoe zou ik het nu doen? Hetzelfde, maar de 2 laatste stappen vervangen door "lassen" en dan 'bodem laten zandstralen en metalliseren'. Je bent uren en uren bezig met de staalborstel en een doek met remmenreiniger maar in de kleinste hoekjes en kantjes raak je toch niet.
Tussendoor ben ik bezig met mijn klein straalkastje om alle delen -die er in passen- te stralen en te schilderen. Voorophanging is nu helemaal af (proper en gelakt) en ben nu bezig met de achterophanging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
02-04-2014 13:01 #139312
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Mijn plan was inderdaad om de auto eerst volledig te strippen maar om de ophanging met de wielen zo lang als mogelijk te laten zitten.
Het lijkt me nl ideaal om een kantelsysteem te gebruiken. Ik weet niet of ik het ga redden in mijn huidige garage met de ruimte om hem te kantelen maar met wat Mc Guyver acties moet ik ver komen
Ook wil ik af en toe (om de paar maanden) mijn garage gebruiken voor onderhoud aan andere auto's en dan moet de 164 even een paar uur buiten staan. Daarom wil ik hem zo lang mogelijk rollend hebben.
Het lijkt me nl ideaal om een kantelsysteem te gebruiken. Ik weet niet of ik het ga redden in mijn huidige garage met de ruimte om hem te kantelen maar met wat Mc Guyver acties moet ik ver komen

Ook wil ik af en toe (om de paar maanden) mijn garage gebruiken voor onderhoud aan andere auto's en dan moet de 164 even een paar uur buiten staan. Daarom wil ik hem zo lang mogelijk rollend hebben.
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-04-2014 15:00 #139317
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Wellicht is dit spit wat aan geboden wordt op marktplaats dan interessant
link.marktplaats.nl/m794636581
Het lijkt erop alsof het geheel verrijdbaar is als de auto erin hangt (al zou ik dan wel de spit poten met elkaar verbinden met een kruis).
Voor een Autovip kantelbrug heb je meer rol-ruimte nodig en is het geheel niet verrijdbaar.
Voordeel daarvan is dat een auto niet kaal / leeg hoeft te zijn.
link.marktplaats.nl/m794636581
Het lijkt erop alsof het geheel verrijdbaar is als de auto erin hangt (al zou ik dan wel de spit poten met elkaar verbinden met een kruis).
Voor een Autovip kantelbrug heb je meer rol-ruimte nodig en is het geheel niet verrijdbaar.
Voordeel daarvan is dat een auto niet kaal / leeg hoeft te zijn.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
02-04-2014 16:00 #139322
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Als het in onze garage lukt
dan lukt het toch in elke garage :lol:
En op zich lijkt mij dat je op 2 weken de bodem van je auto wel proper en gelast moet kunnen hebben. Dan kan hij naar de zandstraler. Terug thuis nog een weekje om hem een paar lagen verf te geven en terug op zijn poten. Moet toch te doen zijn?
dan lukt het toch in elke garage :lol:
En op zich lijkt mij dat je op 2 weken de bodem van je auto wel proper en gelast moet kunnen hebben. Dan kan hij naar de zandstraler. Terug thuis nog een weekje om hem een paar lagen verf te geven en terug op zijn poten. Moet toch te doen zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
03-04-2014 11:31 #139350
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Een autovip kantel systeem lijkt me idealer omdat ik dan het motorblok nog kan laten zitten. Nadeel is dan inderdaad dat ik rolruimte moet creëren maar dat gaat me wel lukken op een of andere manier. Ook kun je dan nog niet overal goed bijomdat er nog onderdelen gemonteerd zitten aan de auto.
Omdat ik het stralen zelf wil gaan doen (met een straalketel met afzuiging) kan ik dan weer wel kleinere plekken later aanpakken.
Ook wil ik het blok zelf volledig demonteren en reviseren zover ik het zelf kan. Dit wil ik als allerlaatste doen zodat ik de ruimte niet met meerdere klussen tegelijk bezet.
Of juist weer als eerste? Wat zou slimmer zijn...
Leuk om een plan te maken maar leuker is nog om te beginnen met strippen!
Omdat ik het stralen zelf wil gaan doen (met een straalketel met afzuiging) kan ik dan weer wel kleinere plekken later aanpakken.
Ook wil ik het blok zelf volledig demonteren en reviseren zover ik het zelf kan. Dit wil ik als allerlaatste doen zodat ik de ruimte niet met meerdere klussen tegelijk bezet.
Of juist weer als eerste? Wat zou slimmer zijn...
Leuk om een plan te maken maar leuker is nog om te beginnen met strippen!
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-04-2014 12:26 #139352
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Als motor en aandrijflijn eruit zijn, kun je overal bij.....bovendien kun je meteen onder de motorkap alles meenemen..
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
03-04-2014 13:23 #139353
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Heb je ooit al zelf gestraald?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
03-04-2014 21:47 #139367
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Ja maar wel lang geleden. Samen met mijn broer ooit eens een Ford Fiesta omgebouwd. Het stralen gebeurde toen nog gewoon op de parkeerplaats aan het einde van de straat. Gewoon buiten met de gebruikelijke problemen van roestpitjes van het vocht de volgende dag en hier en daar een gaatje in het dunne plaatwerk :oops: Jaren 80 waren leuk...."Pieter Jansens" schreef:
Heb je ooit al zelf gestraald?
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
10-04-2014 16:41 #139589
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tips voor totaalrestauratie 164
Ter informatie... De onderkant van mijn Combi stralen zou rond de 250,- euro kosten INCLUSIEF metalliseren. Daarvoor zou ik niet zelf willen beginnen rommelen en tijd spenderen (en ga ik dus ook niet doen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.