olieverbruik revisiemotor

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-11-2007 12:22 #50731 door Hendrik Postma (GAST)
olieverbruik revisiemotor is gemaakt door Hendrik Postma (GAST)
Eerder dit jaar heb ik een revisieblok (b18A onderblok) laten inbouwen in mijn amazon. Daarbij is mijn 1 jaar oude kop ook lichtelijk gereviseerd dus zou alles weer in orde moeten zijn. Nu na 15.000 km verbruikt hij nog steeds olie, ongeveer 1:1700. Ik verwachte geen olieverbuik met een revisiemotor. Wat is een acceptabel verbuik met een revisieblok normaal gesproken? En wanneer is het teveel en kan je herstel eisen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-11-2007 12:42 #87575 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic olieverbruik revisiemotor
<p>Je spreekt over een revisie blok, kan je aangeven wat daar allemaal aan gereviseerd is? Ook spreek je van een Lichtelijk gereviseerde Oude bestaande Kop, wat is daar dan aan lichterlijk gereviseerd. Als je dat iets nader kan toelichten wordt het misschien iets duidelijker waar het misschien aan kan liggen.</p><p>Ter info: Zelf heb ik twee jaar geleden zelf een blok gereviseerd, honen en dergelijke uitbesteed, maar blok zelf opgebouwd met nieuwe lagers, zuigers nokkenas(K-type), en daar een Oude volledige gereviseerde kop, dus nieuwe klepgeleiders , kleppen, cupjes en dergelijke met harde zittingen op gemonteerd. Auto gebruikt geen druppel olie, althans is niet te meten tussen de olie wissel intervallen.</p><p> </p>

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-11-2007 13:13 #87574 door Hendrik Postma (GAST)
Beantwoord door Hendrik Postma (GAST) in topic olieverbruik revisiemotor
Het blok komt gewoon van een externe leverancier, mijn oude blok is weggegaan. Ik kan je niet veel meer vertellen dan dat. Er is wel een K-nokkenas ingezet. De kop was een jaar daarvoor al vervangen voor een geharde kop. Vanwege het olieverbuik van het oude blok was hij niet 100% meer en hebben ze deze nog wat aangepakt. Maar kan niet veel geweest zijn gezien de lage kosten. Hierdoor zouden het nieuwe onderblok en de kop weer "als nieuw" zijn. Helaas kan ik je niet veel meer info geven.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2007 13:20 #87573 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic olieverbruik revisiemotor
In jouw geval zou ik zeker herstel eisen. Enig verbruik is normaal tijdens de inrij periode, maar daarna moet het verbruik toch nihil zijn.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2007 15:18 #87572 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic olieverbruik revisiemotor
Dit is te veel.Het kan aan de klepgeleiders liggen.Als de auto een half uurtje heeft gestaan en je start dan,komt er dan olierook uit de uitlaat?

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2007 22:19 #87571 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic olieverbruik revisiemotor
Meet de compressie eens dan heb je wat om te beginnen met zoeken naar de oorzaak.

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-12-2007 08:58 #87570 door Hendrik Postma (GAST)
Bij het starten rookt hij zowiso veel vind ik. Ik ben dus al bij de garage geweest, olie is daar op peil gebracht. Daarna 2 weken gereden waarbij een verbruik van 0,5 liter op 850km werd vastgesteld. Nu ben ik bezig met de 2e periode van 2 weken om te kijken of dat weer zo is. Daarna gaat de garage contact opnemen met de leverancier van het revisieblok om te kijken of dit acceptabel is of niet en kijken of de oorzaak gevonden kan worden.

Alleen houden ze bij de garage een flinke slag om de arm. 1 op 1700 vonden ze niet vreemd en tot 1 op 1000 acceptabel. Als ik dat hoor denk ik aan een gebruikte motor en kijken of ie aan vervanging toe is en niet aan waardes die bij een revisieblok horen.

Daarom ben ik op zoek naar richtlijnen die normaal zijn voor een revisieblok om herstel te kunnen eisen.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-12-2007 15:08 #87569 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic olieverbruik revisiemotor
<p>Beste Hendrik,</p><p>Ik heb toevallig net in een andere topic aangegeven wat mijn revisiemotor met +- 55.000 km erop verbruikt.</p><p>Ik schenk er twee &agrave; drie keer "een scheutje" olie in per 10.000 km, waarbij een scheutje 0.5 tot 1.0 liter is (heb ik laatst bewust eens op gelet). Alles bij elkaar dus rond de 1.5 liter per 10.000 km-beurt. Daarmee vul ik hem dan tot MAX. Meestal zit ie dan nog een klein stukje boven MIN. </p><p>Ik merkte wel dat vaak lange snelwegritten (zonder overdrive) soms iets meer olie vergden. Dus dan wel 3x per 10.000 km = maximaal 2.0 liter, nooit meer.</p><p>Ik gebruik 15/ 40 motorolie van ik meen BP (komt uit een groot vat). Eerst kocht ik 20/ 50 van Millers, maar dit gaat even zo goed, ik merk geen enkel verschil. Behalve dan dat ik meer van die andere olie heb en voor een vijfde van de prijs!</p><p>Wellicht heb je hier wat aan ter vergelijking. Ik heb ook geen vaste richtlijn op papier zie ik, maar toch even een reactie.</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2008 10:52 #87568 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic olieverbruik revisiemotor
Hoi hendrik,

we zijn bijna een maand verder en ik ben benieuwd naar het verbruik van je motor en hoe de garage daarop heeft gereageerd.

Wat het gebruik van mijn B18 a betreft (niet gereviseerd) die heeft zo zijn eigen peil. En dat is ongeveer in het midden van de peilstok.
Gooi ik er meer olie in dan is dat binnen een paar honderd km weer gedaald tot dat peil. Daarna moet ik er na 1500 km - 2000 km weer eens een halve liter bij gooien. Ik kan er een liter bij doen maar hij gooit die eerste halve liter er toch weer uit.

Datzelfde heb ik bij mijn BMW motorfiets met boxer motor die heeft ook zo zijn eigen peil,
ik ga hier een apart topic van maken. Kijken of meerdere mensen dit herkennen.

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-01-2008 17:00 #87567 door Hendrik Postma (GAST)
Na de 2e periode kwam het verbruik op 1 : 1500. Vandaag is de auto bij de garage geweest voor een onderzoekje. Hierbij bleken de rubbers van de kleppen niet goed af te dichten. Dit is onder de noemer garantie gerepareerd. Hoewel de kop al 1,5 jaar oud is zijn er wel herstelwerkzaamheden verricht bij het plaatsen van het nieuwe onderblok eerder dit jaar. Het is dus ook een stukje goodwil van de garage want het had niet gehoeven, beetje grijs gebied. Nu weer 2 weekjes rijden en kijken of het olieverbruik minder is geworden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD