Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?

  • Hans van de Plas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 21:49 #50589 door Hans van de Plas (GAST)
Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor? is gemaakt door Hans van de Plas (GAST)
<p>Mijn huidige b18 motor verbruik veel olie en een cilinder geeft een compresie van 4 aan, nu zit daar een vrij nieuwe cilinderkop op (B18b) met geharde klepzettingen. Nu krijg ik een b20 motor aangeboden zonder geharde klepzettigen.Is het mogelijk om de kop van de b18b motor over te zetten op de b20 motor? Mijn auto rijd op gas. Zo ja wat zijn de gevolgen (wat lager vermogen vind ik geen probleem ).</p><p>Is 600 euro voor een complete nog lopende motor duur (compressie kan ik meten)?</p><p>Hans</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-02-2008 22:06 #88260 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
<p>Ja, dat kan; wel de koppakking van een B20 gebruiken.</p><p>Maar of het een succes is...</p><p>Toen ik mijn auto kocht zat er ook een B18 kop op een B20 onderblok; lekker veel compressie en dus pingelen als een gek op Euro98. Nu heeft LPG van nature een hoger octaangetal dus misschien dat het meevalt.</p><p> </p><p>Persoonlijk zou ik zo'n conversie niet aanraden. Zijn er anderen met ervaring op dit vlak?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2008 09:55 #88259 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
Het probleem is dat de diameter van de verbrandingsruimte en cylinder niet overeenkomen. Dat gaat nooit echt lekker lopen zoals Han al aanhaald. Ook gaat de B20 koppakking niet lang mee door deze pasproblemen. Zou er niet aan beginnen, wordt een teleurstelling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-02-2008 19:38 #88258 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
<p>Zoals Peter al zegt: als je "van binnen naar buiten" kijkt, past het niet. </p><p>Niet aan beginnen!</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-02-2008 11:36 #88257 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
<p>De B18 kop heeft te kleine kleppen en poorten om goed te lopen. Technisch gezien kan het, maar praktisch niet aan te raden.</p><p>Daarnaast klinkt 600,- voor een lopend blok redelijk duur, tenzij hij pas gereviseerd is oid.</p>

tinustuning.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-02-2008 23:07 #88256 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
<p>Ik heb met succes die actie uitgevoerd: Eerst het verschil in volume bepaald tussen een B18 en B20 kop: 8cm&sup3; en dat is bij 90 mm boring 1,2 mm en dan levert een standaard leverbare 2mm dikke koppakking (bedoeld voor laag-octaan) precies de juiste compensatie. Dit werd bevestigt door de compressiemeting: 11 bar per cylinder. Motor lipe goed, alleen stationair niet echt mooi stabiel rondlopend. Na 2000km inrijden een optimale afstelling gedaan op een Dynojet bank met een lamda sensor in de voorpijp. Brandstof mengsel was niet over het hele toerenbereik goed en na wat experimenteren met sproeiers en veren (belangrijk effect!) voor een goede verhouding met de K&N luchtfilters (het gaat om twee SU's) uitekomen op 100 DIN pk en 148Nm bij 5500 rpm. Dat is 10 pk en ca.45 Nm meer dan een standaard B18B en qua vermogen gelijk aan een B20B en zelfs ca.25 Nm meer. Volvo geeft zelf ook meerder waardes voor het koppel afhankelijk van het uitlaatsysteem en ik heb wel een spruitstuk voor een dubbele voorpijp gemonteerd en een vrij sportieve 50 mm uitllaat. Verder een standaard C nokkenas en elektronische ontsteking. Motor liep uitstekend, wel wat last van nadieslen, ook met 98 octaan, maar dat lijkt nu opgelost met een anti run-on valve van een Mini Metro die dat standaard had. Contact uit: klep open en dus extra lucht in het spruitstuk. Het klepje zit op een T-stuk in de slang naar de rembekrachtiger. Enige restpunt: de motor loopt stationair niet mooi rond. Dick Groot Boerle</p><p> </p>

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2008 09:12 #88255 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
dit verhaal kan correct zijn, maar vind ik misleidend omdat het slechts
correspondeert met 1 enkele momentopname reeds na 2 duizend km. Ik vrees
dat na 20 of 100 duizend km het verhaal er helemaal anders zal uitzien,
omwille van redenen opgesomd door anderen. Ik zou het dus ook nooit op deze
wijze doen, is werk voor fabriek en/of voor specialisten. Daarom: wil je
geen problemen (en onvoorziene kosten), plaats dan (harde) B20 kop op B20
blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-02-2008 19:41 #88254 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
Willy, ik vind het leuk dat je reageert. Mijn verhaal is echt wel correct, d.w.z. de meetwaardes waren duidelijk en reproduceerbaar. Als de compressie goed is en de verbranding goed is - de lambda waarde bleek over het hele toeren bereik uitstekend te zijn en de vermogens-toeren kromme mooi vloeiend, wat zou er dan mis kunnen gaan na 20 of 100 duizend kilometer ? groeten, Dick, P1800S-1963

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2008 20:40 #88253 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
<p>Dag Dick,</p><p> </p><p>aan de correctheid van je verhaal twijfelt uiteraard niemand, maar samen met
Peter en Tom vrees ik er een beetje voor dat niet pas zittende koppakking
het niet te lang uithoudt. Ik sluit mij verder aan bij Ben dat het
technisch wel kan (jouw verhaal toont dit dus aan), maar praktisch soms tot
problemen kan leiden, zie verhaal van Han.</p><p> </p><p>Tenslotte hoop ik dat je verder geen problemen ondervindt. Mischien laat je
later nog iets weten , zo leren wij allen bij!</p><p> </p><p>met vr.groeten, Willy</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2008 19:14 #88252 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Kan een b18b cilinderkop op een b20 motor?
Een oplossing van andere aard is misschien. jou kop met geharde zittingen verkopen en dan een goede kop op de B 20 motor kopen of een B20 met juiste kop.
Is op een andere manier wat pas en meet werk, nl bij aan en verkopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD