wat voor olie in de Amazon B18

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2008 17:19 #50529 door Ton van Schilt (GAST)
wat voor olie in de Amazon B18 is gemaakt door Ton van Schilt (GAST)
Op dit moment rij ik met deel synthetische olie 15 w 50 en dat gaat prima ik heb echter ook nog minerale olie staan 20 w 50 kan ik bij het verversen wisselen van synth olie naar minerale ?of kleven daar ook bezwaren aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jasper van t Wout (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2008 19:05 #88557 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic wat voor olie in de Amazon B18
<p>Synthetisch in zo`n ouwe motor is niet zo`n goed idee.</p><p>Het kan je pakkingen aantasten.</p><p>Ik gebruik altijd Penrite Classic 20W50</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jasper</p>

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2008 19:35 #88556 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic wat voor olie in de Amazon B18
Jasper,

het is wel een heldere opmerking maar ik kan er niet zo veel mee.

Als jij goed leest zie je dat ik wil overstappen van synt naar mineraal en mijn vraag is of dat kan.
Als je dat niet weet zeg dat dan.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2008 21:33 #88555 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic wat voor olie in de Amazon B18
<p>Je kunt gewoon weer minerale olie gaan gebruiken en zoals Jasper al zei: dat is ook raadzaam. Voor koud weer raadde VOLVO o.a. 10W50 aan, maar of dat veel uitmaakt met onze huidige winters?</p><p>De toon waarop je Jasper antwoordt zou je misschien zelf nog eens goed willen bekijken, want volgens mij is dit niet de manier om van veel andere goedwillende clubmensen een antwoord te krijgen in de toekomst</p><p>.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2008 15:28 #88554 door Ton van Schilt (GAST)
Tom

dank voor je inbreng, die iets toevoegt aan mijn vraag.

En misschien is mijn toon niet de manier om van goedwillende mensen een antwoord te krijgen.
Maar als je het antwoord leest van Jasper dan vind ik dat niet een geslaagde opmerking zijn antwoord luidde " Synthetisch in zo`n ouwe motor is niet zo`n goed idee. "Maar daar heb ik helemaal niet om gevraagd dus zo'n antwoord hoef ik ook niet.Daar ben ik allergisch voor, hoe goed bedoelt dan ook.
Ik wil niemand voor het hoofd stoten echter ik wil wel serieus genomen worden en dat voel ik me niet door zo'n opmerking.Vandaar mijn reactie.

Anderzijds als we niet aan elkaar kunnen aangeven wat we wel en niet willen wat voor soort van leden zijn we dan?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2008 20:16 #88553 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic wat voor olie in de Amazon B18
<p>Hoi Ton!</p><p>Ik vind ook dat je elkaar de waarheid moet kunnen zeggen, en t&oacute;ch.....</p><p>Ik wil nog wel iets toevoegen aan je onderwerp: als de motor nieuw of gereviseerd is en je gooit er vanaf het begin syntetische olie in, dan schijnt er niet zoveel tegen te zijn. Ik heb de verhalen over oplossende keerringen ook gehoord, maar neem ze niet h&eacute;&eacute;l serieus.</p><p>W&eacute;l is het zo, dat als je in een motorblok dat altijd met minerale olie heeft gelopen, synteet gaat gebruiken, er allerlei rommel los kan komen, die de boel verstopt. Dat is ( misschien in mindere mate) ook al het geval met moderne minerale olie&eacute;n door de dopes, die de boel moeten schoonhouden.</p><p>De moraal: in ieder geval altijd originele oliefolters van VOLVO gebruiken, want die hebben buiten de terugslagklep ook een by-pass, zodat als de boel verstopt raakt je t&oacute;ch oliedrik houdt.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2008 21:36 #88552 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic wat voor olie in de Amazon B18
<p>hier nog een aanvulling:</p><p>
op forum worden over olie in Volvo motoren regelmatig vragen gesteld en
antwoorden gegeven. Zoekt men bvb. naar "olie", dan krijgt men zo'n 10
schermen van elk ongeveer 20 topics, in totaal dus een massa documentatie.
Uiteraard gaat slechts een gedeelte van deze over al dan niet gebruik van
synthetische of minerale olie, en van eventuele bezwaren bij overstap van
de ene soort naar de andere. In plaats van vanaf nu nog eens alles te
herhalen of te herkauwen, vind ik het soms zinvoller te verwijzen naar
vroegere discussies. Wat ik daaromtrent ooit zelf bijhield is het onderwerp
"olie" van Lennard Weekers (22-01-2003), en daarop volgende discussies. In
deze vindt men uitgebreide en gefundeerde argumenten over bovengenoemde
problematiek - Jasper's en Tom's antwoorden zijn daarin terug te vinden.
</p>

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2008 22:19 #88551 door Ton van Schilt (GAST)
Willy en Tom,

dank voor jullie reacties.

Ik wil een en ander wel toelichten waarom ik wel een nieuwe vraag stel en waarom ik niet de gekeken heb met de zoekopdracht.
Ik weet wel een en ander van olie alleen mijn informatie is gedateerd en wilde graag een up to date antwoord hebben want de techniek ook in olieland staat niet stil.Ik heb zo,n 20 jaar geleden gecorespondeerd met Paul Klaver toen een schrijver van artikelen in een motor blad "Moto '73". Die corespondentie ging toen wel over temperatuurstijging van olie, maar kwamen dit soort zaken ook aan de orde, maar ja we zijn wel 20 jaar verder. En soms zit de informatie van toen heel ver weg op in mijn geheugen.

Ook heb ik de auto vorig jaar gekocht met syntetish in het blok dus mijn eerste verversing heb ik ook met synthetish gedaan, na 5000 km maar nu zit er al bijna 7000 op met deze olieen komt er weer een verversing aan.

Ik had al Millers Classics in huis maar wilde het zekere voor het onzekere,

vandaar.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2008 23:39 #88550 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic wat voor olie in de Amazon B18
Kijk heel erg uit en gooi er geen te moderne olie in, synth. of mineraal. Ivm aantasting van de katalysator zit er in modernere motorolie, ik geloof vanaf kwalificatie SM, geen ZDDP meer. Dat is een zink additief. Dit moet in de olie van onze oude onderliggende nokkenas motoren zitten om slijtage van de nokkenas en lichters te voorkomen. Zeker met een nwe nokkenas is dit essentieel, anders kan je er na 10.000km weer een nwe nokkenas inhangen. Het beste is dus om het zekere voor het onzekere te nemen en er Millers 20w/50 in te doen daar zit genoeg ZDDP in. Synthetisch kan ook zolang er maar dit additief inzit. De onzin verhalen over aantasting van oliekeringen is een bakerpraatje. Wat synthetische olie wel doet is de vervuiling in het blok veel beter oplossen als minerale olie. Deze aanslag zit ook vaak op de oliekeerringen en houdt deze in feite dicht. daardoor veroorzaakt synthetische olie soms lekkende oliekeerringen als je overstapt van minerale naar synthetische. Het lost het aangekoekte vuil op. Ligt dus niet aan de olie maar aan al versleten keerringen. Irv Gordon, met zijn 4 miljoen km 1800S met B18 motor gebruikt het altijd en zweert erbij, een betere ervarings deskundige is er niet te vinden lijkt me!

• Jasper van t Wout (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2008 11:55 #88549 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic wat voor olie in de Amazon B18
<p>Beste Ton, </p><p>Met mijn antwoord bedoelde ik enkel:</p><p>Ja, wisselen naar minerale olie. Denk eraan ook meteen het filter te vernieuwen.</p><p>5000 km mee rijden en nogmaals olie en filter wisselen. </p><p>Dan zijn alle restanten van de synth wel weg.</p><p>Synthetisch is gewoonweg te grondig reinigend voor deze ouwe bakken.</p><p>met lekkage op vaak onbereikbare pakkingen ten gevolg.</p><p>Vandaar mijn advies Penrite Classic te gebruiken. Millers mag ook.</p><p>Zijn speciaal ontworpen voor oudere motoren.</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jasper</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD