Kleppen stellen en ontsteking (afstellen en bougies)

• Ben Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
10-06-2025 20:38 #1477528 door Ben Meijer (GAST)
Nog ruimte om kleppen te stellen? is gemaakt door Ben Meijer (GAST)
Beste allen,

Zoals te merken vraag ik het een en ander op het forum, aangezien ik sinds kort een Volvo 142 uit 1973 heb. Een mooie auto! Nu wil ik de ontsteking gaan controleren en onderhouden. Ik denk dat kleppen stellen een goede zaak is. Echter vraag ik mij af of ik die ruimte nog heb. Het schroefdraad is (bijna) niet meer zichtbaar boven het moertje. De auto rijd trouwens op benzine, er zit geen LPG installatie in. Het uitlaatspruitstuk lekt wat (maar dat is wel te zien, het onderste boutje het dichtst bij cylinder in was afgebroken. De boel is aardig verroest, dus ik durf er ook niet aan te gaan zitten draaien. Het geluid klinkt wel aardig. Bij optrekken klinkt het net als een VW Kever. (Geen pingelen hoor ik!?!) 

ik heb een foto bijgevoegd. 

Groet, Ben 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-06-2025 23:54 #1477530 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Nog ruimte om kleppen te stellen?
Hallo Ben,
hoe minder schroefdraad er boven te zien is, hoe beter (en zeker als het bij ze allemaal vrijwel hetzelfde is).
Als de kleppen in de klepzitting inslaan komen ze dieper in de kop te liggen, dus steken de stelen ervan boven meer uit, om dan nog speling te hebben moet de tuimelaar steeds meer naar "achteren" (naar de stoterstang) kiepen, en daarvoor moet instelschroef steeds meer naar boven uitsteken.
Kleppen stellen is zeker geen overbodige luxe, dat moet men regelmatig doen, bij LPG vaker, maar natuurlijk veel minder bij harde klepzittingen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ben Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
11-06-2025 09:12 #1477533 door Ben Meijer (GAST)
Beantwoord door Ben Meijer (GAST) in topic Kleppen stellen en ontsteking (afstellen en bougies)
Hoi Rudi
Hartelijk bedankt voor de (uitgebreide) uitleg! Het is mij duidelijk nu, ik zat verkeerd om te denken  . Ik heb geen idee wanneer de kleppen ooit gesteld zijn, dus dat ga ik vanmiddag maar eens doen! 

Ik heb nog enkele andere waarnemingen gedaan, aangezien ik geen nieuwe topics wil starten, heb ik de naam van deze maar aangepast. 

ik heb de bougies eens losgedraaid, het viel mij op dat de bougies van cilinder 2, 3 & 4 nogal wat donkere afzetting hebben en die van cilinder 1 niet, (zie foto’s).  De km stand is trouwens 141.000km. Als ik de bougies wil vastzetten, staat op de verpakking 20nm en volgens het instructieboekje en de vraagbaak: 34-40nm. Ik heb ze nu op 30 staan, maar wat is het veiligst om aan te houden? Als ik de bougies voor de tweede keert vast zet, moet ik ze dan gewoon erin draaien en even een stukje na trekken? Dus minder dan 45 graden? Of luistert het niet zo nauw?

Ik wil de ontsteking nog eens nalopen en ook het toerental goed afstellen, nu loopt de motor wel, maar iets wat onregelmatig als de choke helemaal in is. In het instructieboekje staat afstellen tegen de 21 graden bij 1500 rpm en in de vraagbaak 14 graden bij 700 rpm. Wat is eigenlijk het gewenste toerental bij het stationair draaien van een warme motor? Ik heb geen toerenteller, dus ik gebruik een inductieve toerenteller (op zo’n stroboscoop lamp), om de schroef op de carburateur af te stellen (die voor het gas dan, niet de mengsel schroef).

kan ik dan met een krijtje bijv. 14 graden markeren op de poelie en dan met de lamp kijken en draaien totdat het streepje van het krijt goed zichtbaar is? De markeringen zijn wat moeilijk te zien. 

Het zijn nogal wat vragen, maar het zijn de details waar ik tijdens het lezen in de vraagbaak etc, niet 100% duidelijkheid (voor mij dan) uit kan halen.

Groet, Ben 

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-06-2025 14:23 #1477548 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Nog ruimte om kleppen te stellen?
Korte uitleg:
- bougies afzettingen: waarschijnlijk klepsteelafdichtingen te vervangen, dat kan met een alternatieve methode ook zonder de kop te demonteren, met pech zuigerveren of cylinders versleten en dan meer werk.
- bougies vastzetten: heb ik altijd gewoon met "vast is vast" gedaan, maar met een momentsleutel is natuurlijk beter, en blijkbaar is er tolerantie.
- ontstekingsgraden: opletten dat men de juiste waardes kijkt, B20A anders dan B20B cq. andere nokkenas = andere afstelling, en originele Volvo gegevens (zie dokumentatie) vertrouw ik meer dan later samengestelde waarbij eventueel een fout gemaakt werd.
- stationair toerental zal waarschijnlijk ergens staan, maar de ene motor loopt al rustig en stabiel met 800 toeren en de andere moet wat toeren meer hebben.
- merktekens duidelijker maken mag natuurlijk zodat men de poelie tov van de markering op het deksel goed kan zien.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Johan Geers (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-06-2025 00:43 #1477552 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Nog ruimte om kleppen te stellen?
Beste Ben, zwarte kleur bougie, je zou ook het mengsel wat armer kunnen zetten en onstekings punt 8 gr voor BDP statiesch werkt ook goed.

succes

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD