B18 in coma.

• 06663-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-12-2008 19:05 #50037 door 06663-dummy
B18 in coma. is gemaakt door 06663-dummy
<p>Mijn altijd vlekkeloos rijdende amazon doet niets meer!</p><p>Het is een B18, na revisie ongeveer 80.000km, Strombergcarb. loopt de laatste 5 jaar alleen op gas.</p><p>Voor zien van retronics elektronische ontsteking met behoud van de kontactpunten</p><p>Tijdes een rit van een 20 km stopt de auto na enige schokken en geeft daarna geen teken van leven meer.</p><p>Er is een vonk,zowel aan de bougies als aan de bobinekabel, er is gas(dat ruik je ook wel) het membraam van de carburateur is goed, de ontsteking met een lampje gecontroleerd en deze is niet verlopen.</p><p>Ook als ik de electronische ontsteking uitschakel vonkt de bougie met de oorspronkelijke puntenontsteking.</p><p>De kleppentrein beweegt gezond met behulp van de startmotor en er zijn geen ongezonde geluiden als ik de krukas met een dopsleutel ronddraai, dus geen gebroken delen en er is compressie!</p><p>Er is dus een vonk en er is gas, maar niet starten!!Ook geen enkele poging daartoe als de startmotor het zaakje rondzwengeld, het blok is echt helemaal dood!</p><p>Wie heeft een idee wat er fout is?, zelf kom ik er niet uit!</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2008 20:39 #90560 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B18 in coma.
<p>Heb je al benzine geprobeerd? Of werkt dat systeem helemaal niet meer?</p><p>Ik wil niet uitsluiten dat je toch een probleem in de ontsteking hebt. Je schrijft dat je een vonk hebt; maar hoe groot is die vonk? Van de bougie kabel rechtstreeks naar het blok moet je een vonk van minimaal 6 a 7mm kunnen trekken; zo niet dan is de vonk te zwak en moet je het probleem in de onstekingsinstallatie zoeken. Mogelijke foutbronnen zijn:</p><p>Bobine</p><p>Rotor</p><p>Verdelerkap</p><p>Condensator</p><p> </p><p>Succes</p>

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-12-2008 21:14 #90559 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic B18 in coma.
<p>Ik heb hetzelfde probleem eens gehad met mijn toendertijd R16 met retronic ontsteking.Deze bleek defekt te zijn.Mijn advies is: haal hem er eens helemaal tussenuit en kijk eens of hij dan wel wil.</p><p>Succes</p><p> </p><p> </p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2008 22:23 #90558 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18 in coma.
zoals Frans, zou ik het ook in een defecte elektr.ontst. zoeken, zie ook
eens bij "Elektronische ontsteking Velleman, vraag en waarschuwing?"
Oplossing van probleem bestond in verwijdering van kapotte elektr.ontst.,
en gewoon terug overschakelen naar oude mechanische ontsteking.

• Frans Lotty
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-12-2008 14:25 #90557 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic B18 in coma.
Als ik jouw verhaal goed lees heb je het ook zonder de electronische ontsteking geprobeerd.
Ik heb pas ook een probleem gehad waarbij ik de auto pas na ca 3 kwartier gestart kreeg.
Bij was toen het probleem de ontstekingsunit, er zat erg veel speling op het asje waar de rotor opzit.
Hierdoor maakte de rotor vooral sluiting (en geen vonk) met de punten in de verdeelkap.
Als je namelijk gas hebt, de carburateur membraan is goed, en je bougies en kabels zijn goed kan het eigenlijk
alleen in de onsteking zitten. Dus als je het hebt, swap dan de onstekingsunit en de bobine.

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-12-2008 17:35 #90556 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic B18 in coma.
<p>Ik heb niet al te lang precies hetzelfde verschijnsel gehad. Uiteindelijk bleek het gasmengstuk dat tussen de luchtfilter en de caburateur zit kapot te zijn. Het bestond uit twee delen waarbij de venturi met een borst/ring tegen de rand van het buitenste stuk hoorde te zitten. Die borst was erg dun en afgebroken waardoor de venturi te ver in de buitenrand was gegaan waardoor de gasinlaat werd geblokkeerd. Heb bij van Orsouw een nieuw gasmengstuk gekocht (dit is uit een geheel) en geplaatst, en de auto liep weer als vanouds.</p><p>Mvr gr, Toon</p>

• 06663-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-12-2008 20:05 #90555 door 06663-dummy
Beantwoord door 06663-dummy in topic B18 in coma.
<p>Hallo Meedenkers, trekt inderdaad een goede vonk en ook op het juiste tijdstip, overigens is de B18helemaal niet zo gevoelig voor een perfecte afstelling, je moet het wel erg bont maken wil die niet een paar klappen geven.</p><p>Bobine is een Bosch, 6 maanden oud, Rotor is ook nieuw, was enige tijd terug "doorgebrand"".</p><p>Ook als ik de retronics uitschakel is er geen verschil in vonk, maar ook zonder resultaat.</p><p>Het asje van de verdeler heeft zo te voelen geen speling, er is ook een vonk!</p><p>Het gasmengstuk gecontroleerd en ziet er goed uit.</p><p>Bij Brezan start-pilote gehaald, dit moet je tijdens het starten in het luchtfilter spuiten waarop de motor dan moet aanslaan, maakt ook niets uit.</p><p>Daaruit kan ik misschien wel concluderen dat het geen brandstofprobleem hoeft te zijn, alle afsluiters vanaf de gastank tot aan de verdamper heb ik gecontroleerd, ze klikken allemaal waaruit ik concludeer dat ze goed functioneren, de choke van de verdamper hoor je goed zijn werk doen.</p><p>Ontsteking??,met zo'n goede vonk?</p><p>Blijven jullie nog even meedenken? </p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2008 20:47 #90554 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic B18 in coma.
Distributietandwielen nog ok ? Als het fiber wiel van de kern los is dan wil het ook niet meer zo lekker... Maar je zegt dat hij op het juiste tijdstip vonkt dus dat kan het ook niet zijn. Misschien dat er toch ergens in de verdeler iets niet goed gaat contactpunten/vacuumvervroeger/condensator?? Kun je het ontstekingstijdstip met een stroboscoop controleren? misschien maakt dat eea duidelijker.
Heeft niet een of andere grapjas een aardappel in je uitlaat gestopt:)
Succes!

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2008 21:04 #90553 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic B18 in coma.
<p>Staat de ontsteking nog wel op tijd?</p><p>Check even of de verdeler nog wel goed vast zit en goed op z'n plek zit en niet met de hand rond te draaien is. </p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2008 22:14 #90552 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic B18 in coma.
Heb je ook gedacht aan de compressie?
Ik weet niet wat de B18 gelopen heeft. Heb zelf eens niet weg kunnen komen met een 240 met een B21 erin. Ook alles in orde. Vonk, benzine, alles ok, leek het. Ook de ANWB kreeg hem niet aan de praat. Bleek nog maar weinig compressie te hebben. Was gewoon versleten.
Ook als de distributie vanwege wat Eugen Wulff schreef, niet meer goed staat zou je in een extreem geval ogenschijnlijk de vonk op het juiste tijdstip kunnen krijgen maar dan klopt bijvoorbeeld het sluiten van de kleppen niet.
Overigens zou ik wel voorzichtig zijn met die startpilote. Dat is in principe gewoon ether dat ook op een moment dat het niet zo gunstig is voor zuiger en krukasstand kan ontploffen. Is ook bedacht voor dieselmotoren die wat robuuster gebouwd zijn.
Ik wens je veel succes met zoeken!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD