- Berichten: 489
een vonk, benzine maar niet starten
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-01-2009 17:08 #49915
door Eugen Wulff
een vonk, benzine maar niet starten is gemaakt door Eugen Wulff
Mijn combi b20 wil niet meer starten zaterdag .rijdend weggezet. Ik heb het membraam al gecontroleerd., de benzineslang losgehader komt gewoon benzine uit gulpen als de startmotor draait .Ook is er een vonk. Accu is OK Ik snap niet waarom hij niet aan wil slaan Ik heb hem even aan de praat gehad maar hij bleef alleen op vol gas heel beroerd lopen nu doet hij dat zelfs niet meer. <span style="font-style: italic;">Ik snap er niks van...</span>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 235
22-01-2009 18:01 #91099
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic een vonk, benzine maar niet starten
Zit er voldoende afstand tussen de contactpuntjes? = 0,4 mm . Geen gat in het membraam van de carburateur?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 489
22-01-2009 18:54 #91098
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic een vonk, benzine maar niet starten
Ik heb er 1bougie uitgehad die was wat zwart, maar zag er verder goed uit... Ik zal de bougies eens schoonmaken en afstellen en het membraam nog eens heel goed nakijken .Ik bedacht me net dat het misschien ook een vacuumlek zou kunnen zijn ga ik ook controleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 266
22-01-2009 20:03 #91097
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic een vonk, benzine maar niet starten
Is de vonk groot genoeg?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-01-2009 21:05 #91096
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic een vonk, benzine maar niet starten
<p>Hoe zijn je contactpuntjes?</p><p>Ik heb een vergelijkbaar iets gehad. Van het ene op het andere moment beroerd lopen. Toen waren m'n puntjes ingebrand. Iets opschuren en hij liep weer en nieuwe erin en sindsdien geen problemen meer gehad.</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 489
22-01-2009 21:52 #91095
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic een vonk, benzine maar niet starten
Lars er zit een 123ontsteking in...De vonk lijkt groot genoeg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-01-2009 22:17 #91094
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic een vonk, benzine maar niet starten
<p>Tja, je zou zeggen dat je met een 123 ontsteking niet veel kan gebeuren. Puntjes kunnen dan zeker niet de oorzaak zijn
.</p><p>En als je een beetje start-pilot in het luchtfilter spuit of een beetje thinner in de carburateur?</p><p>Misschien zit er een vuiltje in je vlotterkamer of blijft je vlotternaald hangen. Dan is er weliswaar bezinedruk, maar komt het toch de motor niet in.</p>

Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
22-01-2009 22:35 #91093
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic een vonk, benzine maar niet starten
<p>Zoiets heb ik net gehad met een Volvo 66, heel af en toe wou die aanslaan maar dan alleen volgas. Als ik het gas zachtjes los liet sloeg-ie reutelend af. Dit ontwikkelde zich in een week, van gewoon starten naar hopeloos.</p><p>Na voor de tweede keer de bobine te hebben vervangen (en meerdere keren de carburateur, benzinepomp, vlotter, bougies, puntjes etc te hebben losgehaald) startte hij ineens als altijd. Ik had wel vonken gezien, blauw, netjes op tijd, maar die waren gewoon te zwak. Een echt goeie vonk kan je horen, "tik". Ik zou er eens een andere bobine aanhangen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 271
22-01-2009 22:38 #91092
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic een vonk, benzine maar niet starten
Met die 123 onsteking en zeker na rijdend wegzetten zal er met de ontsteking niet veel aan de hand zijn. Maar dat de bougie een beetje zwart zag, geeft te denken. Heb je de compressie al kunnen nakijken? Wat heeft de B20 gelopen? Geeft hij niet één of twee klappen? Is de bougie niet nat? Als je een paar keer met choke hebt gestart, en de motor heeft niets verbrand, zou er benzineop de bougie neergeslagen moeten zijn en dat moet je kunnen zien.
Ik heb geloof ik het verhaal al eens verteld hier, maar ik heb ook eens hetzelfde gehad met een B21 met dik 300.000 km. die niet wilde starten ineens. Bleek gewoon te weinig compressie over te hebben om met kouder weer te kunnen starten. Omdat je bougie wat donker leek, dacht ik aan verbrande olie, die door versleten zuigerveren niet weggeschraapt wordt. Versleten zuigerveren = slechte compressie. Met startpilote of thinner moet het dan meestal toch wel lukken en als de motor eenmaal een paar klappen heeft gegeven loopt 'ie wel weer. En zolang 'ie niet te koud wordt, start 'ie ook wel weer. Maar een koude start zal altijd problematisch blijven als je er niets aan doet.
Maar doe voorzichtig aan met die startpilote; het is in feite gewoon ether en dat ontploft in je cilinders op het moment dat door het samendrukken een bepaalde temperatuur bereikt wordt, en meestal is dat niet als de vonk komt maar ervóór. En dat kan schade opleveren.
Ik heb geloof ik het verhaal al eens verteld hier, maar ik heb ook eens hetzelfde gehad met een B21 met dik 300.000 km. die niet wilde starten ineens. Bleek gewoon te weinig compressie over te hebben om met kouder weer te kunnen starten. Omdat je bougie wat donker leek, dacht ik aan verbrande olie, die door versleten zuigerveren niet weggeschraapt wordt. Versleten zuigerveren = slechte compressie. Met startpilote of thinner moet het dan meestal toch wel lukken en als de motor eenmaal een paar klappen heeft gegeven loopt 'ie wel weer. En zolang 'ie niet te koud wordt, start 'ie ook wel weer. Maar een koude start zal altijd problematisch blijven als je er niets aan doet.
Maar doe voorzichtig aan met die startpilote; het is in feite gewoon ether en dat ontploft in je cilinders op het moment dat door het samendrukken een bepaalde temperatuur bereikt wordt, en meestal is dat niet als de vonk komt maar ervóór. En dat kan schade opleveren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cander van der Veer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 46
23-01-2009 10:08 #91091
door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic een vonk, benzine maar niet starten
<p>Eugen,</p><p>Ook ik heb in mij Amazon een 123 ontsteking. Van meet af aan had ik problemen met mijn bobine. 2x gewisseld voor een 2e hands exemplaar. Kunnen natuurlijk ook half gaar zijn geweest. Niet getest, zou niet weten hoe dat moet. Uiteindelijk een nieuwe gekocht, die een wat sterkere vonk afgeeft. Tinus Techniek biedt ze voor een redelijke prijs aan. Dries of Scandcar heeft ze vast ook wel. Daarna was het probleem opgelost. De bobine was van het merk/type flame thrower oid. Klinkt dus sowieso goed. Dit grapje kostte geloof ik EUR 70,-</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.