Kop van een B18 op een B20?

• Axel van Raath (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2010 22:34 #49264 door Axel van Raath (GAST)
Kop van een B18 op een B20? is gemaakt door Axel van Raath (GAST)
Wie weet in hoeverre je een B18 kop op een B20 onderblok kan plaatsen?Ik heb laatst een B20 blok gekocht om mijn (goed werkende) B18 te vervangen maar er is 1/2 klep(pen) ingebrand. Nu heb ik de kop natuurlijk liggen van mijn B18 , en vroeg me af of dit zou passen?Zo ja , waar moet ik op letten?mvg , Axel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2010 22:58 #94334 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Kop van een B18 op een B20?
De verbrandingskamer is kleiner dus je krijgt iets (hoe veel?) meer compressie, wat voor LPG niet ongunstig is. Ik heb een B18 kop van een B20 afgehaald, de vorige eigenaar had er heel Europa mee doorgereden zonder klachten. Alhoewel, een van de drijfstanglagers was kapot maar dat hoeft niet persé iets met de cilinderkop te maken te hebben. Alles past 1:1, maar de B20 koppen zijn toch nog lang niet uitverkocht?

• Axel van Raath (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2010 23:08 #94333 door Axel van Raath (GAST)
Beantwoord door Axel van Raath (GAST) in topic Kop van een B18 op een B20?
Ze zijn inderdaad nog niet uitverkocht , maar ik heb op dit moment mijn auto echt nodig en als ik een andere kop wil kopen , gaat dat een gereviseerd worden en daar heb ik op dit moment het geld even niet voor.(wintersport etc..)Ik rij op LPG dus die compressie is niet verkeerd...

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2010 00:49 #94332 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Kop van een B18 op een B20?
Past 1 op 1 maar een goed idee lijkt het mij zeker niet. Alles is buiten verhouding. Als tijdelijke oplossing kan het misschien wel, maar optimaal is het zeker niet, integendeel ongunstig. Het gevaar met tijdelijke oplossingen is dat het eenmaal in elkaar steekt en werkt, het er later niet meer van komt om het fatsoenlijk over te doen. Of je er echt de motor mee stuk gaat rijden denk ik niet. Deze man legt wat beter uit waarom je dit beter niet doet.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2010 00:50 #94331 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Kop van een B18 op een B20?
Past 1 op 1 maar een goed idee lijkt het mij zeker niet. Alles is buiten verhouding. Als tijdelijke oplossing kan het misschien wel, maar optimaal is het zeker niet, integendeel ongunstig. Het gevaar met tijdelijke oplossingen is dat het eenmaal in elkaar steekt en werkt, het er later niet meer van komt om het fatsoenlijk over te doen. Of je er echt de motor mee stuk gaat rijden denk ik niet. Deze man legt wat beter uit waarom je dit beter niet doet.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2010 10:45 #94330 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Kop van een B18 op een B20?
<p>Axel,</p><p>Je schrijft dat je een doed werkende B18 motor in je auto hebt, wat zul je nu voor een problemen aanhalen ik begrijp dat niet. Een B18 is een prima motor. </p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2010 12:10 #94329 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Kop van een B18 op een B20?
Ik heb nog een gaskop van een B20 liggen, hij heeft 50 dkm gelopen. Komt van een B20 blok waar alle zuigerveren van kaopt waren. Mail even naar reneminnebo@live.nl voor de prijs. en deze is altijd lager dan bij de gerenomeerde volvo oldtimer handelaren.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 19:09 #94328 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Kop van een B18 op een B20?
Ik geef Kees groot gelijk, met een goede B18 is niks mis. En ga zeker geen B18 kop op een B20 zetten, dan is het resultaat minder als van je originele B18. De verbrandingskamer diameter van een B18 kop is kleiner als de boring van het B20 onderblok, en dat geeft een slechte verbranding en kans op snel doorbranden van de koppakking.

• Axel van Raath (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 20:36 #94327 door Axel van Raath (GAST)
Beantwoord door Axel van Raath (GAST) in topic Kop van een B18 op een B20?
Eerst even wat duidelijk maken , het gaat hier om een tijdelijke voorziening , en niet om een permanente onderneming.Ik heb laatst de B20 al in gebouwd (zo ben ik er ook erachter gekomen dat ik een ingebrande klep heb) Hij loopt nu voor geen meter en heb geen compressie op 1 van de cilinders.Op dit moment niet echt in de situatie om een gereviseerd exemplaar te scoren (of 2dehands).Ik moet de auto even op een laag pitje zetten , maar wil hem wel rijdende hebben( in maart ga ik weer verder , eerst wintersport)Het gaat mij hier puur om ervaringen en niet om wat mensen denken te weten(no-offense) , ik wil gewoon weten wie het eerder gedaan heeft en of het erg is om er 1/2maand(en) mee te rijden.Bedankt voor de adviezen , ik neem toch het advies van Marc nu even van harte , dit wijst er in ieder op dat het te doen is. Ideaal is het zeker niet , maar dat is het nu al helemaal niet met een ingebrande klep.Gr , Axel

• Michiel van de Pas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2010 10:44 #94326 door Michiel van de Pas (GAST)
Beantwoord door Michiel van de Pas (GAST) in topic Kop van een B18 op een B20?
Je krijgt zeker een rookmachine met een B18 kop op een B20 onderblok. B20 heeft namelijk afdichtkousjes langs de kleppen die een B18 wel heeft. Ik heb genoeg ervaring (no-offense) om zelfs Penta blokken om te zetten. Overigens heb ik daar ook nog een kop van liggen (b20). Kun je zo ophalen in Breda. Je zult dan wel een pijpje over moeten zetten van je huidige B20 kop en ook een gat erbij boren voor de waterpomp. Niet veel werk, maar geen materiaal vernietiging van een goede kop- en spruitstukpakking.Penta blok is alleen gebruikt met benzine. Heb dat mooie blokje zelf uit dat bootje gehaald voor die man om er een diesel penta blok voor in de plek te hangen. Goed blok en kop dus. Heb het blok ook een jaar in mijn GT gehangen om de b18b te kunnen reviseren. Laat maar weten dus: 0642167830

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD