volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto

• Ronald Grootjen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 23:05 #49236 door Ronald Grootjen (GAST)
volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto is gemaakt door Ronald Grootjen (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Voor mijn volvo heb ik een B18 volvo penta (uit een boot) gekocht, een aantal zaken moet ik ombouwen om hem passend in mijn auto te kunnen plaatsen, waaronder carterpan,inlaat uitlaatspruitstuk, distributie deksel, motorsteunen.</p><p>Is er iemand met tips of aanvullingen waar ik misschien nog meer aandacht aan moet geven om niet voor onaangename verassingen te komen staan. Of misschien is er iemand die hetzefde gedaan heeft en mij nog tips kan geven.</p><p>De distributie deksel is voorzien van pasgaten/pennen, dat heeft mijn vorige B18 en B20 motor niet, waardoor ik de deksel niet zonder meer kan overzetten. paspennen uit het blok halen? of andere oplossing?</p><p> </p><p>Groetjes Ronald uit Meppel</p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2010 07:56 #94531 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto
Kan je een foto laten zien van dat dekel? De meesten van ons zien niet vaak een Pentablok...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Bezoeker
  • Bezoeker
08-02-2010 09:43 #94530 door
<p>Bij een penta b18 zit er een waterpomp aan het distributie tandwiel vast, aan de buitenkant van het blok.</p><p>Die paspennen zitten erin omdat het gat voor de waterpomp precies uit moet lijnen met het distributie tandwiel. Als dit niet goed is uitgelijnd gaat daar olie lekken.</p><p>Omdat een normaal b18 blok geen gat in het distributie deksel heeft is het niet nodig om deze precies op de juiste plek te hebben. De paspennen kunnen het blok dus wel uit. </p><p>Volgens mij zijn er verder nog wat problemen met het koelsysteem, daar zou ik nog eens goed naar kijken. De volvo penta versie van de b18 wordt de aq130 genoemd. daar zou je mischien nog wat informatie over kunnen vinden.</p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2010 10:19 #94529 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto
Ik heb wel eens gehoord,dat de nokkenas niet geschikt zou zijn voor weggebruik

• Michiel van de Pas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2010 10:34 #94528 door Michiel van de Pas (GAST)
Beantwoord door Michiel van de Pas (GAST) in topic volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto
<p>Zoals je waarschijnlijk zelf op uiterlijkheden al kunt zien is er wel het e.a. anders qua koeling e.d.</p><p>Qua nokkenas is deze ook prima voor weg gebruik. Echter zul je met een ingelopen motor uit moeten kijken voor je schraapveertjes.</p><p>nou de verschillen: </p><p>- de ditributiedeksel is voorzien van impellorpomp voor je water. Deze heb je niet bij een auto. hiervoor moet je dus de distributiedeksel omwisselen en de moer waar het grote distributie tandwiel mee vast zit. Anders past de deksel niet.</p><p>- om er dan een waterpomp van een auto op te kunnen zetten moet je twee gaten boren voor de doorvoeren van de waterpomp. Ook zul je een buisje moeten maken voor de thermostaat van een auto ipv messing huis waar de koperen buisjes van de penta lopen. om nog een verwarming te hebben zul je ook aan de achterzijde van de kop dat 90graden buisje moeten maken. Sneller is dus een andere autokop op de penta onderblok</p><p> </p><p> </p>

• Ronald Grootjen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2010 20:59 #94527 door Ronald Grootjen (GAST)
Beantwoord door Ronald Grootjen (GAST) in topic volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto
<p>Bedankt voor de reacties tot nu toe. ik heb nog een goede B18 kop , ik begrijp dat ik deze er beter op kan zetten, zodat ik niet de aanpassingen voor het koelwater aan de kop behoef te doen.</p><p>Zou zo'n pas pen (voor de ditributie deksel) gewoon met een klem passing in het blok zitten, of met schroefdraad o.i.d.??</p><p>Michiel, waar moet ik opletten bij de schraap veertjes?? daar kan ik toch alleen wat van zeggen als je de zuigers demonteerd.? (dat was ik eigenlijk niet van plan los te halen )</p>

• Jan Nouwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 23:46 #112917 door Jan Nouwens
Beantwoord door Jan Nouwens in topic volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto
Ik overweeg op dit moment precies het omgekeerde, van auto naar boot.

Alle marine specifieke onderdelen zijn reeds gedemonteerd en kunnen geinstalleerd worden op een neiuwe B18/B20 (distributie deksel, waterpomp, uitlaatspruitstuk en koelwater leidingen, en de smeerolie koeler). De enige open vraag is de olie koeler, deze is bij de Penta direkt op het blok gemonteerd, met daarop weer het smeerolie filter. Hoe zit dit bij de standaard B18? Is er een dergelijke constructie voor de auto versie?

Hartelijk dank, Jan.

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-04-2012 04:01 #112918 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto

Ik overweeg op dit moment precies het omgekeerde, van auto naar boot.

Misschien kunnen jullie beter ruilen van motor :lol:

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-04-2012 17:58 #112945 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto
Heb altijd begrepen dat er ook het een en ander aangepast is / zou moeten worden aan de ontsteking (kan je bijvoorbeeld ook zien op de site van 123ignition waar ze aparte instellingen hebben voor een Penta blok, zie: www.123ignition.nl/pdf/123B18B20.pdf ). Daarnaast altijd gehoord / gelezen dat er bij een motorblok van een boot een andere vacuumcurve hoort dan bij een auto. Zie oa. de volgende website: forums.iboats.com/showthread.php?t=519225 , waar ik dit citaat vandaan heb gehaald. "In essence a marine motor is under high loads all the time up and down up and down and crusie at say 3000 rpm using max touqure all the time... a bit like towing a boat in town under heavy accleration stop light to stop light...In marine injection your fuel maps are running rich at low rpm to prevent detonation and cool the engine.. I look at how i boat and think of a nascar engine endless running around at about 3500 to 4000 rpm all day long or just idleing along doing little. Cars are programmed completely different there needs are different..Running up hill in first gear yes i can see that if you do 30 mile river runs that would be a good anaolgy and a good tuner could build a tune to do such a thing...that is lean it out at 3000-4000 rpm for just such a need. Fuel injection was meant to control emissoins in cars on a large scale not to practical in everyday boating....But that is just a opinion".

Vraag mij dan toch wel weer af hoe ze dan bij 123 ignition kunnen zeggen (onderaan het PDF bestand) dat ze uitgaan van de oorspronkelijke vacuumcurve van de distributie. Zou het zo kunnen zijn dat je dan voor de installatie van een boot je vacuum niet moet aansluiten (omdat je toch nauwelijks ported vacuum hebt wanneer je gasklep 3/4 of verder open staat)??

Ook interessant is de link waar naartoe verwezen wordt op deze pagina: newboatbuilders.com/pages/fuel-2.html . Daar redeneren ze precies andersom: een motorblok van een auto naar een boot, en welke uitdagingen je daarbij tegen komt....

• Victor Angelier
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2013 18:59 #130563 door Victor Angelier
Beantwoord door Victor Angelier in topic volvo penta B18 marine ombouwen tot B18 auto
He Hallo allen hier,

Ik heb vorige week een boot gekocht met een Volvo Penta B18 (Auto uitvoering). Nu zit ik met het probleem dat de motor stationair veel te hard moet draaien wil die aanblijven. Ook het luchtfilter ontbreekt. Naast deze zaken heb ik ook al een aantal andere zaken veranderd/vernieuwd. Waaronder de 'rotor'....

Ja ik ben GEEN technische man maar begin nu een beetje te snappen waar alles voor dient. + mijn brommer knutsel werk van vroeger helpt me hier nog iets bij. Maar goed, ik ben op zoek naar een luchtfilter. Complete set dus die direct op de carborateur moet. Zo heet dat toch?

Ook ben ik op zoek naar iemand die me kan helpen die motor op een normaal tempo te laten draaien zonder dat hij afslaat? Ik heb ook gezien dat die vacuumslang niet helemaal lekker is. Heeft iemand die toevallig nog ergens liggen?

Als iemand me kan helpen aan beide onderdeeltje zouden jullie me echt een groot plezier doen. Ik durf nu namelijk niet te varen want die motor loopt voor mij daar niet constant genoeg voor.

Mail me je prijs: vangelier@hotmail.com of bel: +46 70 250 698

Groeten en bedankt! Victor

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD