OPGELOST: V164 start niet na installeren 123 IGN

  • Rens Veenstra (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-05-2023 13:27 #203108 door Rens Veenstra (GAST)
V164 start niet na installeren 123 IGN is gemaakt door Rens Veenstra (GAST)
Goedemiddag,

Na het installeren van een 123 ontsteking op mijn Volvo 164 1970 wil deze niet aanslaan. Maakt wel vonk en motor heeft compressie maar start niet.
Voor de duidelijkheid: De auto start en loopt alleen op LPG, benzine is geen mogelijkheid!
Het probleem ligt, vermoed ik, aan de brandstof zijde. Bij op contact zetten vd auto spuit het systeem gas in. Ik denk dat, zodra ik de sleutel omhaal en de startmotor aanzet, de gasafsluiter inslaat en het gas afsluit.

Wie zou mij hierbij een goede kant op kunnen helpen? Ikzelf ben technisch tot een bepaald niveau, elektra gaat mij net te ver :D 
Waar moet ik doormeten en waar zet ik de pennen op?

Met vriendelijke groet,
Rens Veenstra 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2023 14:58 #203109 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Wellicht krijgt je LPG veiligheidsrelais geen spanning of heen vonk puls en besluit daardoor dat het geen goed idee is om gas door te laten.
Maar z’n choke functie zou wel iets gas moeten doorlaten in het begin. Zo niet, dan krijgt hij misschien geen 12v.
Hoor je pppssst klik als je het contact aanzet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Veenstra (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-05-2023 15:02 #203110 door Rens Veenstra (GAST)
Beantwoord door Rens Veenstra (GAST) in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Bij aanzetten contact hoor ik inderdaad vanuit de kofferbak en onder de motorkap een relais klikken en vervolgens onder de kap het gas stromen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2023 18:49 #203119 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Is je Ontstekings volgorde nog wel goed. Misschien een paar tanden verzet of misschien 180graden verdraaid. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Veenstra (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-05-2023 18:58 - 10-05-2023 19:00 #203121 door Rens Veenstra (GAST)
Beantwoord door Rens Veenstra (GAST) in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Ontsteking staat met het puntje vd rotor richting cilinder #1, zoals omschreven in verschillende forum posts. Ook staat de motor op 10 graden statische voorontsteking.Daarmee is 180 graden verkeerd van de baan.
Ook kan de ontsteking niet 'een paar tanden' verkeerd staan, deze kan maar op 1 manier in het blok. Zie link hieronder, de ontstekingspunten onderin zitten niet in het midden waardoor deze altijd goed zit.

Afbeelding: Gear with axle Oil pump

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2023 21:30 #203135 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Volgens mij kan die as er op twee manieren / momenten in.
Dat is volgens mij ook precies wat Ronald bedoelt met "180 graden verkeerd".
Per cyclus van de zuiger komt die as namelijk twee keer in die positie.
Een keer vlak voor de vonk komt en een keer met de uitlaatslag.
Mijn vermoeden is dan ook dat hij 180 graden verkeerd staat.
De andere parameters lijken goed.

Zelf vind ik dit een geweldig artikel om je ontsteking goed te krijgen  sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2023 21:34 #203136 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Als de auto gelopen heeft en er iets aan de ontsteking veranderd is, ligt dit toch het meeste voor de hand. 
Waarom zou er ineens een brandstof probleem optreden? 

Het asje wat je laat zien kun je 180 graden gedraaid in het motorblok monteren, dus het zou zo kunnen zijn dat de ontsteking toch 180 graden verkeerd staat. 

Je kan door de olievuldop controleren of je 1e cylinder op tuimelen staat, dan controleren naar welke contact op de verdeelkap de rotor wijst en vanaf daar de bougiekabels in de juiste volgorde monteren. 

En ben je er zeker van dat er 10 gr voorontsteking is en geen "naontsteking" 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2023 22:05 #203138 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Bij de 123 die ik eens gemonteerd heb op een B20 was de onderste nok 180 graden verkeerd gemonteerd, dus moest na plaatsing de bougiekabels 180 graden verplaatsen.
Het eerste gas doorlaten en de klik gebeuren trouwens zonder controle van het veiligheidsrelais, dus zonder puls van de ontsteking. Als het kabeltje daarvan niet meer goed gemonteerd zit (gewikkeld om bobinekabel naar verdeelkap of aangesloten op contact bobine) na het plaatsen van de 123 loopt de motor ook niet ofschoon men het eerste gas en de klik heeft.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Veenstra (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-05-2023 10:28 #203169 door Rens Veenstra (GAST)
Beantwoord door Rens Veenstra (GAST) in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Heb de ontsteking 180° verdraaid waarbij cilinder 1 inderdaad toen pas op tuimelen kwam. Bougiekabels in de goede volgorde gemonteerd (Volgorde is volgens t boekje, 1-5-3-6-2-4 tegen de klok in). Behuizing vd ontsteking met t ledje op tijd gezet en… helemaal niks :’( 

Ik sta open voor een sleutelsessie waarbij we naar dit probleem kijken. Auto staat in Winsum frl. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2023 12:58 - 13-05-2023 13:01 #203170 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Ik weet niet wat je precies allemaal gedaan hebt, eventueel heb je op twee plekken gewisseld en daardoor weer eenzelfde toestand.
A als een cylinder op het bovenste dode punt is en WEL op tuimelen is moet hij GEEN vonk krijgen
B als een cylinder op het bovenste dode punt is en NIET op tuimelen is moet hij WEL een vonk krijgen
C pas als cylinder 1 op toestand zoals beschreven bij B is het ledje op tijd zetten
D dan de rotor op het asje van de verdeler zetten en kijken naar welk punt die wijst, dat kan anders zijn dan in de boeken
E daarna de verdeelkap op de ontsteking zetten en de bougiekabel cylinder 1 op die plek zetten waar de rotor heen wees
F aansluitend de andere bougiekabels in de juiste volgorde plaatsen, de volgorde is steeds hetzelfde, de plaats kan verschillen zie D
Als hij dan nog niet loopt zou ik het eerst het "inductiekabeltje" voor het veiligheidsrelais controleren (cq zou ik het eerst controleren).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.