Startmotor / Bendix

Lees meer
06-01-2023 14:07 #201593 door roland klinkenberg
Startmotor / Bendix is gemaakt door roland klinkenberg
Hallo,
Startmotor begon raar te klinken, dus voor de zekerheid vervangen voor een tweedehands exemplaar.
Deze "nieuwe" startmotor klinkt als vanouds maar het lijkt er op dat de bendix niet meer hellemaal top is.
Elke ochtend pakt hij bij de eerste keer starten niet aan en hoor je de startmotor "free-wielen", als een naaimachine. Het is zeker geen slijpend geluid dus maak me geen zorgen om het vliegwiel.
Bij de tweede keer starten pakt hij meestal wel en daarna de rest van de dag doet ie het gewoon.
Accu was 6,5 jaar oud, dus ook maar vervangen maar dat maakte geen verschil voor de bendix.
Wat zal ik hier eens mee doen? Ik vind het op zich niet heel storend. Zou wel evt de bendix van de oude startmotor over kunnen zetten. Maar die krengen zitten erg goed vast helaas...en weet verder niet of dit goed te doen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-01-2023 17:29 #201596 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Startmotor / Bendix
Ik zou de startmotor(s) even langsbrengen bij een revisie-bedrijf. Welke regio woon je?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2023 17:32 #201597 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Startmotor / Bendix
Woon in Arnhem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-01-2023 17:55 #201598 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Startmotor / Bendix
Dat is jammer, in de regio Delft had ik 1 of 2 goede adressen geweten. Wellicht heeft Ed nog een suggestie.

De reden dat ik je aanraad er even naar te laten kijken, is dat ik ooit een startmotor aan gort heb gereden toen de bendix in de uitgestoken stand bleef hangen. Sindsdien zou ik altijd het zekere voor het onzekere nemen. Dit lijkt me typisch iets dat ze kunnen bekijken waar je bij staat, en hoeft niet de hoofdprijs te kosten (als ze er al iets voor vragen).

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2023 20:27 #201600 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Startmotor / Bendix
Ik heb een goede ervaring bij M.B. Vermeulen uit Velp. Dat is voor jou om de hoek (ik kom ook uit de regio Arnhem). Het is een meneer op leeftijd dus wel even bellen / vragen of dit kan, maar hij geeft eerlijk advies. 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
06-01-2023 22:21 #201602 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Startmotor / Bendix
k heb iets soortgelijks gehad met de 340. Daar was de motor en de schacht redelijk vervuild. Mogelijk dat bij tweede keer de motor iets warmer was en de vette troep iets vloeibaarder?
Ik heb er een andere opgezet, en de originele schoongemaakt. Toen liep daarna ook al weer stuk soepeler.
Moraal: mogelijk de startmotor even loshalen en kijken hoeveel weerstand er op het uittrekken van die pin is? Revisie is welllicht nog niet echt nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2023 00:37 #201604 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Startmotor / Bendix
Ha Ronald, ik zou er wel iets aan doen, hij houdt er gegarandeerd op een onhandig moment een keertje mee op.. goed schoonmaken en iets invetten kan prima helpen en is goed te doen. . Als je  het startrelais ook even  los soldeert en de contacten goed schoonmaakt hebt je weer een nieuwe..

Je zou kunnen beginnen met de oude, dan weet je hoe het zit en misschien zie je wel wat daar mis mee is?

Groeten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2023 10:10 #201605 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Startmotor / Bendix
Ik heb volgende week tijd en dan ga ik eerst eens proberen om de oude startmotor open te krijgen.
Mss kan ik de bendix overzetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2023 19:18 #201612 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Startmotor / Bendix

Ik heb volgende week tijd en dan ga ik eerst eens proberen om de oude startmotor open te krijgen.
Mss kan ik de bendix overzetten.

Succes!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2023 19:28 - 07-01-2023 19:29 #201613 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic Startmotor / Bendix
Goedenavond,

Weet dat er 2 verschillende typen bendix mogelijkheden zijn bij de startmotoren op de B18 blokken.
Of de draden die er op zitten; zitten op een schuine zijde of deze zitten er recht aan gemonteerd. Het kan wezen dat dit invloed heeft op het ingrijpen van de bendix op het kranswiel,

Maar reviseren van een startmotor geeft je daarna wel de zekerheid dat deze weer jaren (misschien wel 30 jaar) mee kan.

Met vriendelijke groet&
Jan Venema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.