B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit

  • Chris Fletterman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
09-12-2022 18:01 #201193 door Chris Fletterman (GAST)
B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit is gemaakt door Chris Fletterman (GAST)
Goedenavond allemaal,

Ik heb een Volvo 122s met een B18B motor, die een Weber 32/36 dgav carburateur heeft. De motor kan op zowel LPG als benzine lopen. De motor start met de choke op benzine erg goed, maar deze valt na vijftien seconden ook weer uit. Ik moet dan ook even wachten met starten voordat de motor weer aanslaat. Als ie eenmaal loopt schiet de toerenteller de eerste paar seconden tussen de 2000 en 3000 toeren heel snel heen en weer, waarna die wel stabiliseert op het juiste toerental. Ik heb de accuspanning gemeten, die staat netjes op 12.45 volt met de motor uit en op 13.7 in de korte tijd dat ie loopt. Het brandstofmengsel was in eerste instantie te rijk, maar dat heb ik bijgesteld via de stationairsproeiers en het vlotter niveau was niet goed. Tegelijkertijd heb ik er nieuwe bougies in gedaan van NGK; de oude waren helemaal zwart. De nieuwe ben ik blijven checken, maar die zijn tot zover nog niet zwart of wit geworden. Verder heb ik de kleppen opnieuw gesteld, is de onsteking opnieuw afgesteld en gecontroleerd, de contactpuntjes zijn vervangen en heb ik een aantal massapunten schoongemaakt, maar heb probleem blijft zich voordoen.

Heeft iemand ideeën waardoor dit veroorzaakt zou kunnen worden?
​​​​​​Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Chris Fletterman 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2022 23:43 #201196 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Ik ben bang dat het iets in je carburator is.
Maar om het e.e.a. uit t sluiten zou je de vauumvervroeger eena af kunnen koppellen en gaatje op spruitstuk af dichten en dit ook zo met de rembkrachtiger.
Karterontluchting afkoppollen, alles wat maar aan het inlaatspruitsuk zit afkoppellen.en afblinden
En dan nog eens proberen.

Is het nog hetzlfde dan weet je zeker dat het de carburator is.

m.vr.gr.

Johan Geers
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Chris Fletterman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-12-2022 17:27 #201210 door Chris Fletterman (GAST)
Beantwoord door Chris Fletterman (GAST) in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Bedankt voor de reactie Johan! Ik ga het morgen gelijk even proberen. Ik kwam er zojuist ook achter dat de slangen van de carterventilatie van zowel het eitje als die van de olievuldop op mijn inlaatspruitstuk zijn aangesloten. Kan dit dergelijke problemen veroorzaken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2022 23:58 #201214 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Zeg nooit niet nooit, fouten zitten soms op de raarste plekken.
Maar zowel de dop als het eitje samen op het inlaat spruitstuk neen dat werkt niet.
Het beste system vind ik en dat is persoonlijk een filter op de dop en het eitje op het inlaatspruitstuk.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2022 11:08 #201216 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Ik ben een voorstander van olievuldop zonder pijpje met slang en carterdampen via eitje naar de straat. Dus eigenlijk het originele systeem op de oudere B18 motoren.
groet Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2022 11:11 #201223 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Chris, loopt hij wel goed op lpg? Als dat zo is kun je een aantal dingen uitsluiten en zit het in je carburateur. Het zou ook de vlotter kunnen zijn die blijft hangen/ de naald die niet afdicht? Ik heb eens zoiets gehad met een Stromberg die gewoon verzoop. Na even wachten startte hij weer. 
ik weet niet of een Weber daar ook last van kan hebben...
Succes, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Chris Fletterman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-12-2022 12:31 #201226 door Chris Fletterman (GAST)
Beantwoord door Chris Fletterman (GAST) in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Beste Hans,
Hij heeft het probleem inderdaad ook op LPG, hoewel ik het niet meer kan testen, omdat het starten op LPG niet lukt in deze kou. Ik vermoed ook niet dat het probleem in de afstelling van de carburateur zit. Ik ben er wel nu ook achter gekomen dat mijn accu overleden is, deze ga ik nu ook vervangen en kijken of mijn dynamo en spanningsregelaar nog wel naar behoren functioneren. Ik heb door de overleden accu ook nog niet kunnen testen of de auto wel goed loopt met een ontkoppelde carterventilatie. 

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Chris Fletterman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
17-12-2022 16:55 - 17-12-2022 16:56 #201292 door Chris Fletterman (GAST)
Beantwoord door Chris Fletterman (GAST) in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Goedenavond allemaal, ik heb onderhand een nieuwe accu in de auto gelegd; de oude was dood. Echter heb k nu een kortsluitprobleem van onder het dashboard. Ongeveer ter hoogte van de versnellingspook kwam tijdens het starten een rookpluimpje zetten. Ik vermoed dat dat ook de oorzaak is dat de auto nu ook niet meer start. Iemand enig idee of dat kan en of er bekende onderdelen zijn die sneller kortsluiting veroorzaken?

Met vriendelijke groet,

Chris Fletterman 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2022 23:16 #201299 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Ik denk dat je met de hand van een electriesch schema en een multimeter er achter moet zien te komen van wat je mist.
Dit kan van alles zijn.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
19-12-2022 12:00 - 19-12-2022 12:41 #201331 door Hessel Berends
Beantwoord door Hessel Berends in topic B18B slaat aan, maar valt na 15 seconden uit
Enige wat ik me kan bedenken dat daar in de buurt zit is ruitenwisser motor. Deze heeft het bij bij ook opgegeven destijds met eenzelfde soort rookpluim. Andere optie wat ook nog wel eens voorkomt (Sommige auto's hun bekabeling is over de jaren heen een ratten nest geworden, spreek helaas uit ervaring) is dat ze "in-line" zekeringen er op hebben gezet (Zie foto). Er zit voor de rest niet veel wat door kan branden in de regio van de pook lijkt mij.
Is er iets op de auto wat niet meer werkt (kwa electra natuurlijk, starten doet hij niet zoals je vertelde) sinds het rookpluimpje? Zo ja, weet je waar je moet kijken. Anders wordt het wordt het een voor een de onderdelen langs om met een multimeter te kijken. Sommige hobbisten koppelen van alles aan elkaar onder het dashboard. (Zie bijlage foto)

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.