Gezocht: handige klusser voor het opknappen B200F/FB of een B230F/FB blok

Lees meer
16-12-2021 16:50 - 16-12-2021 21:25 #196970 door Jos Baltus (GAST)
Goedendag,

Ik ben sinds medio 2021 in het bezit van een oude speedboot met een Volvo B20  B200F/FB of een B230F/FB blok en bijpassend Volvo Penta staartstuk.
Mijn bedoeling was om het blok zelf op te knappen maar de tijd en kennis hiervoor ontbreekt me helaas. Ik ben dus op zoek naar een handige klusser (pensionado?) welke ervaring heeft met het opknappen van een B20 B200F/FB of een B230F/FB blok of vergelijkbaar motorblok.

Het blok is me als 'compleet' verkocht (door een Volvo- enthousiast zonder tijd) maar staat al jaren stil. Het blok en toebehoren staat momenteel op een pallet in de garage. Opknappen uiteraard tegen een redelijke vergoeding. Het staartstuk wil ik zelf onder handen nemen. Ik wil van het voorjaar het opgeknapte blok in de boot monteren om deze voor de zomer  van 2022 vaarklaar te hebben. 

Ik beschik over een bestelbus dan kan het blok eventueel zelf (binnen Nederland) komen brengen.

Met vriendelijke groet,
J. Baltus

Heerhugowaard



 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2021 18:29 #196971 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Gezocht: handige klusser voor het opknappen van een B20 motor
Hallo Jos,
het zou een heel handige klusser zijn die van deze motor een B20 maakt, want het is een heel ander, nieuwer, type motor.
Hopelijk heb je je vergist in het "B20" en niet in de aankoop van deze motor.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2021 18:48 #196972 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Gezocht: handige klusser voor het opknappen van een B20 motor
Het is inderdaad geen B20.
Het is een B200F/FB of een B230F/FB uit een late volvo 240.
Zeker niet uit een boot zo te zien.
De benzine leidingen zijn gewoon doorgesneden.
Verder zie ik wel een uitlaatspruitstuk voor een inboard motor.
En bij deze motor horen ook verschillende relais en computers met draaiboom. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2021 20:45 #196980 door Jos Baltus (GAST)
Beantwoord door Jos Baltus (GAST) in topic Gezocht: handige klusser voor het opknappen van een B20 motor
Beste Rudi,

Kan je nagaan hoeveel verstand ik van motoren heb :-)
Bedankt voor je reactie!

Groet, Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2021 20:47 #196981 door Jos Baltus (GAST)
Beantwoord door Jos Baltus (GAST) in topic Gezocht: handige klusser voor het opknappen van een B20 motor
Beste Wytze,

Dank je voor de info! Wellicht is er iemand op dit forum die er wel raadt mee weet :-)
Bedankt voor je reactie!

Groet, Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2021 23:10 #196983 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Gezocht: handige klusser voor het opknappen van een B20 motor
Ik zou eerst eens kijken of het staartstuk en de motor wel op elkaar passen. 
Straks heb je beide voor elkaar gebokst en dan past het niet op elkaar.
Zou ook zelf echt ALLEREERST de juiste documentatie er bij zoeken zodat je weet waar je naartoe gaat werken.
Heb je foto’s van de motorruimte van de speedboot toen ie nieuw werd geleverd? Dan weet je visueel waar je naar toe gaat werken.
Van welk jaar is de boot? Deze motoren zijn pas in de 70’er jaren door Penta gebruikt. Met meestal twee dubbele carburateurs.
Vorig jaar twee van deze penta motoren na deelrevisie voor de booteigenaar afgesteld. Waren dacht ik 2,5 liters. En dat is deze motor 100% zeker niet.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2021 11:15 #196989 door Jos Baltus (GAST)
Beantwoord door Jos Baltus (GAST) in topic Gezocht: handige klusser voor het opknappen van een B20 motor
Wytze,

Wederom bedankt voor je reactie. 

Origineel zat er een andere Volvo motor in de boot, op het registratiebwijs staat VOLVO AQ 130/170. De motor die er nu bijzit en opgeknapt dient te worden betreft een AQ140 (B21) met een 280 staartstuk. 
Ik heb een foto bijgesloten van dit type motor, na complete revisie (van internet geplukt).

De boot (1974)  is indertijd gekocht door een medewerker van een Volvo garage uit Heerhugowaard, met het doel deze op te knappen. Ik heb de boot in mei van dit jaar van hem overgenomen.
Hij heeft alle passende onderdelen bij elkaar gezocht en mij verzekerd dat het compleet is. Daar twijfel ik verder ook niet over. Ik heb ook alle documentatie van de motor en het staarstuk (dit ligt bij de motor in de opslag, dus mijn veronderstelling dat het om een B20 motor zou gaan was een verkeerde veronderstelling). Het betreft inderdaad een type motor met dubbele carburateurs :-) 2,2 liter volgens mij?

Ik heb enkele foto's bijgevoegd van de boot. Daar is ook het (ruime) motorcompartiment te zien en de doorvoer in de spiegel. 

Ter aanvulling: Ik heb de boot optisch al (bijna) volledig opgeknapt, voorzien van nieuwe laklaag, RVS beslag etc. Ook een nieuwe spiegel gemaakt van 3x18mm watervast Multiplex. Alles is voorzien van een watervaste coating. De boot staat op een trailer en kan dus makkelijk verplaatst worden, handig voor het inbouwen van het straks opgeknapte blok.

Groet, Jos Baltus

Heerhugowaard

PS Handige klusser? Lijkt je dit een mooi winterproject? Neem dan s.v.p. contact met me op! 

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2021 13:53 #196990 door Ronald Zwerus
Wanneer foto 3 van de boot is dan zit er een b20 motor in . In 1974 waren er nog geen b21 motoren. Wanneer je de motor die je wilt reviseren erin wil plaatsen dan past deze niet op het belhouse. “

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2021 21:13 #196996 door Wytze Broerze
Zou het kunnen zijn dat je verkoper de 2,5 Penta motor voor eigen inzet in een ander project heeft gebruikt, ze zijn erg gewild en zeldzaam, en jouw de eerder door mij genoemde niet penta motor uit een late (1990-1993) 240 heeft meegegeven?
Eerst maar eens de passing motor op staartstuk controleren. En kijken of de dozen met spullen inderdaad de spullen bevatten die in de documentatie nodig blijken voor opbouw.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2021 21:48 #196998 door Ronald Zwerus
Deze motor moet het zijn die er inzat
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.