Motor (B21A) slaat niet meer aan

  • Casper de Gaaij (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-03-2021 20:45 #193170 door Casper de Gaaij (GAST)
Motor (B21A) slaat niet meer aan is gemaakt door Casper de Gaaij (GAST)
Goedenavond Volvo-liefhebbers!

Sinds twee weken ben ik ook in het bezit van een klassieke Volvo! Een blauwe 245 uit 1984 met een b21a die zondag 37 jaar geworden is. Helaas wil de auto sindsdien ook niet meer starten. Zondag nog met de auto gereden, maar toen ik maandagochtend dus niet meer starten. Met koude motor starten vereiste tot op heden altijd choke. Voor m'n gevoel krijgt de startmotor genoeg stroom, maar vindt er geen ontbranding plaats in de cilinders. Voor de zekerheid ook proberen te starten met startkabels. Op dat moment had de accu 13,7V, maar ook toen wilde ze niet starten. Een huisgenoot gaf aan dat er zwarte rook uit de uitlaat kwam tijdens de poging. Dit zou kunnen duiden op teveel benzine in de verbrandingskamers heb ik me laten vertellen. Vandaag ook proberen te starten (meerdere pogingen van 15 seconden) zonder gas en zonder choke. Helaas sloeg deze toen ook niet aan. Als je gas geeft hoor je wel dat de motor sneller draait. Ik heb nog twee video's bijgevoegd waar misschien nog uit valt af te leiden. De eerste video is maandag middag gemaakt. Toen de motor proberen te starten met de choke open wat de zwarte rook creeërde (eerste video). Vandaag de motor proberen te starten zonder choke (tweede video).

Nog wat informatie wat misschien een invloed kan hebben:
Ik ben zondagmiddag bezig geweest met het proberen werkend te krijgen van de koplampsproeiers en de koplampruitenwissers. Ik ben alleen bij de rechterkoplamp bezig geweest en de sproeiers werkend gekregen. Echter nog niet gelukt om de oorzaak van de koplampruitenwissers te vinden. Daarbij doen nu de ruitenwissers van de voorruit het niet meer (deden het eerst wel). Dit ligt niet aan de zekering want deze is dezelfde als voor de claxon en de sproeiers die het beide wel doen. Zou dit er op de een of andere manier met het startprobleem te maken kunnen hebben?

Starten zonder choke ging eigenlijk niet, dus heb tot nu toe altijd met choke gestart en deze dan langzaam laten terugzakken als de motor warmer werd. Maar als ik deze helemaal uitzette dan liep hij onregelmatig stationair en schudt het blok veel. Daarom liet ik de choke een klein beetje open waardoor de motor soepeler loopt zo rond de 1000 toeren. Misschien dat hier nog een link zit met het startprobleem?

Een hele lap tekst, maar ben benieuwd of iemand dit probleem herkent of tips heeft wat ik nog kant testen! Alvast bedankt allemaal en een fijne avond toegwenst!

Groeten,
Casper

Video 1

Video 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2021 13:37 #193176 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Heb je gecontroleerd of je een goede vonk hebt op je bougies?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2021 17:45 #193181 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Een elektrisch of een brandstof probleem? Vonk controleren. Bij geen vonk verder zoeken bij ontsteking (punten en verdeelkap) en bobine. Controleren of er brandstof wordt gepompt. Bij slechte vonk kan de motor verzopen zijn. Na een paar uur nog eens proberen kan helpen.
Kijk ook eens naar vocht en en corrosie op de contacten.
Overigens is een toerental van rond de 800 RPM normaal voor stationair draaien.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Casper de Gaaij (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24-03-2021 22:26 #193183 door Casper de Gaaij (GAST)
Beantwoord door Casper de Gaaij (GAST) in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Dank voor jullie reacties !

Ik heb de bougies eruit gedraaid. Deze waren behoorlijk vochtig en ook het bougiegat was behoorlijk nat. Hier een  video . Vervolgens de bougie op het blok gelegd en getest op spark. Dit was er ook. Lijkt me dus ook geen probleem met de bobine, verdelerkap, bougiekabels en bougies zo op het eerste gezicht.

Er is dus ook benzinetoevoer, maar het mengsel in de cilinders zal op dit moment veel te veel benzine bevatten om te ontbranden, maar wat kan de oorzaak zijn dat er zoveel benzine wordt ingespoten? En wat voor vervolgstappen zouden jullie adviseren om de benzine die nu in de cilinders staan eruit te krijgen? Zodat de bougies niet gelijk helemaal nat worden als ik ze terug zet? 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2021 00:36 #193186 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Alle bougies er uit halen, de motor zonder bougies starten zodat alle benziene damp er uit is, bougies schoonmaken en afstand electrodes controleren,bougies opnieuw monteren en starten.
De bougies hadden toch wel een blauwe vonk? Te veel geel duidt op een slechte bobine.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2021 10:38 - 25-03-2021 10:39 #193188 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Een slechte bobine laat zich vaak kennen als haperen, backfire en afslaan bij het rijden. Na afkoeling start de motor weer tot de volgende hapering zich voordoet. Als je benzine ruikt als je de bougies verwijdert, is de verbranding (ontsteking) niet in orde. Vonken kunnen van verschillende kwaliteit zijn. Kun je ook aan de kleur van de bougie-elektroden zien. Daarover is veel informatie op internet.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Casper de Gaaij (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-03-2021 21:55 - 25-03-2021 21:56 #193194 door Casper de Gaaij (GAST)
Beantwoord door Casper de Gaaij (GAST) in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Dank voor jullie reacties en we zijn weer een stap verder!

Ik heb de bougies nogmaals getest en de vonk lijkt me goed als ik dit vergelijk met wat ik op internet zie. Ik heb meerdere keren op de startmotor laten starten en daarna de bougies weer gemonteerd. Toen weer proberen te starten en dit klonk al een stuk beter dan gister! Wat nu het geval is is het volgende: Op het moment dat ik de sleutel omdraai in de start positie en ik begin wat gas bij te geven dan hoor je dat hij steeds beter aan slaat. Op een gegeven moment beginnen de toeren te klimmen en draait de motor voor m'n gevoel zo'n 2000 toeren. Op dat moment laat ik normaal de sleutel terugveren in de contact positie en houd ik wat toeren zodat hij niet afslaat. Maar op dit moment slaat de auto gelijk af op het moment dat ik de contactsleutel loslaat ook al draait de motor op dat moment niet meer op de startmotor maar op de verbranding. Ook als ik tijdens het loslaten van de sleutel gas blijf houden slaat de motor alsnog direct af. Omdat de motor wel gewoon toeren maakt vermoed ik dat het probleem nu niet meer ligt bij de spark, timing en brandstofmengsel maar eerder bij een of ander elektrisch probleem die ervoor zorgt dat er vermoedelijk geen spark meer komt bij het loslaten van de sleutel. Dit andere probleem heeft er maandag en dinsdag voor gezorgd dat ik de motor heb laten 'verzuipen' waardoor het daadwerkelijk probleem nog moeilijker te vinden was.

Dus even samenvattend: sleutel los van de startpositie is direct motor uit ook als deze wel draaide op verbranding. Het lijkt me een elektronisch probleem dat er op de een of andere manier geen signaal meer komt voor spark of dat er geen brandstof meer wordt ingespoten (dit tweede lijkt me onwaarschijnlijker). Klopt mijn redenatie een beetje en wat voor stappen zou ik kunnen nemen om het probleem te achterhalen?

Omdat een video veel meer zegt dan 1000 woorden:  Startpogingen

En ook nog een video van de bedrading en de motorruimte, wellicht dat een van jullie experts hier visueel het probleem al kunnen zien.  Video motorruimte Het rode draadje is verbind een potje dat een luchtkanaal in het spruitstuk open zet met de bobine. Deze was niet verbonden op het moment dat ik er voor het eerst achter kwam dat de motor niet startte. Nu met de plus van de bobine verbonden, maar helaas nog zonder resultaat.

Fijne avond!

Groeten,
Casper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2021 23:52 #193204 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Leg als test een draad  van de plus van de bobine naar de plus van de accu, heb je er niets meer tussen zitten en start dan nog eens een keer.
Wel op voorhand checken of dat het een 12volt bobine is.
Sommige auto's, hebben een 6volt bobine met een voorschakelweerstand die kortgesloten wordt tijdens het starten en ik weet niet of dat bij een 240 ook is .

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2021 10:33 #193211 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Als de motor blijft lopen met de sleutel in de startstand, maar stopt zodra je de sleutel loslaat, zou dat kunnen duiden op een defect in het contactslot.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Casper de Gaaij (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-03-2021 22:01 - 26-03-2021 22:03 #193232 door Casper de Gaaij (GAST)
Beantwoord door Casper de Gaaij (GAST) in topic Motor (B21A) slaat niet meer aan
Joop en Johan, hartelijk dank voor het meedenken en de tips! De Volvo loopt weer! 

Ik heb toen de bobine zoals je aanraadde direct aangesloten op de accu en toen stond er 11.4V over de bobine terwijl de accu nog 12.2V had. Vervolgens weer proberen te starten en dat werkte! Moest toch een beetje choke erbij gebruiken anders sloeg hij af, maar hij startte weer precies zoals vorige week!

Toen zag ik in mijn ooghoek helemaal aan de rechterkant van de auto achter het motorkap scharnier een weerstand waar een contact van loshing. Deze vastgemaakt en nogmaals de spanning van de bobine in de contactstand met de motor uit gemeten en nu geeft deze 9.7V aan! Dit zou dan de voorschakelaarsweerstand moeten zijn geweest toch? Hij zag er anders uit dan hoe ik ze op internet zie bij dit model, maar waarschijnlijk al een keer professorisch vervangen. Best komisch dat ik in het filmpje van de motorruimte op 16 seconden zelfs heb ingezoemd op deze weerstand met een losse connector en toch op de een of andere manier niet heb doorgehad dat deze loszat. Best wel heel knullig eigenlijk.

Maar eind goed al goed! Hij loopt weer! Nogmaals dank voor het meedenken! Nu verder met oliewissel, koelvloeistof flush, afstellen, schoonmaken en wat kleine zaken repareren!

Hier nog even een filmpje van de start en de spanning over de bobine in verschillende situaties en een foto van de connector die los zat. Ook als de motor liep en ik deze connector loshaalde als test stopte de motor er gelijk mee. Hiermee weet ik zeker dat dit de oorzaak was!

Ik wens jullie een fijn weekend toe!

Groeten, 
Casper

Video start

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.