Dank je Fred!

Lees meer
13-02-2021 14:37 #192539 door Joop Stoeldraijer
vastzittende zuigerveren is gemaakt door Joop Stoeldraijer
Ik heb allerlei teksten gelezen in het forum over vastzittende zuigers en zuigerveren. De zuigers zitten in het moterblok en de zuigers zitten vast. Dat is echter niet het probleem, dat ik heb. Ik heb de zuigers uit het blok gehaald. De olieschraapveren krijg ik los, maar de andere twee zuigerveren zitten muurvast. Ik heb al en hele tijd lopen tikken met een beiteltje, een centerpunt, een bijgeslepen schroevendraaier, maar het lukt niet. Brandertje erop werkt ook niet. Al met al word ik redelijk moedeloos, bovendien beschadig ik door al mijn getimmer de zuigers. Ik hoop maar dat de zuigers nog bruikbaar blijven. Gereedschap om zuigerveren los te maken helpt ook niet. Ze zitten gewoon muurvast. Wie herkent het probleem en heeft er een oplossing. Joop Stoeldraijer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2021 19:45 #192542 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic vastzittende zuigerveren
Joop, dit probleem heb ik zelf niet meegemaakt dus ik heb helaas niet de gouden tip.
Even het probleem vanuit de theoretische kant benaderen:
  • Uitzettingscoëfficiënt van aluminium (zuiger) is 23
  • Uitzettingscoëfficiënt van staal (zuigerveer) is12
Dus een uurtje in de oven op 250 graden (of nog hoger als dat lukt) zou toch effect moeten hebben. De zuiger zet harder uit dan de zuigerveren dus ik verwacht dat het spul zich toch een beetje los gaat drukken.
Alternatieve methode; in principe is de binnendiameter van de zuigerveer groter dan die van de groef in de zuiger. Dus als je de vuigerveer in de bankschroef zet en flink aandraait, dan krijg je er misschien ook wel beweging in.
Ook hier geldt; maak gebruik van de verschillen in uitzettingscoefficient dus een uurtje in de diepvries zo bij deze methode mogelijk ook behulpzaam zijn.

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2021 19:45 #192543 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic vastzittende zuigerveren
coca cola? Schijnt een heel goede kruipolie te zijn.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2021 00:24 #192546 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic vastzittende zuigerveren
Geen eBay APP ID en/of Cert ID gedefinieerd in Kunena-configuratieBeste Joop, prbeer dit eens
Ik moet zelf het verhaaltje rond dit spul nog schrijven maar het schijnt te werken, ik moet het nog even een paar maanden aanzien voor het resultaat.
Han had bij mij gelijk dat ik waarschijnlijk vastzittende zuigerveren had/heb.

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2021 00:26 #192547 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic vastzittende zuigerveren
Sorry je kunt geen Ebay adres in je tekst verwerken maar je moet eens zoeken Sea Foam Motor Treatment.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2021 12:11 #192551 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic vastzittende zuigerveren
Dag Joop.

Met schoonmaakazijn heb ik goede ervaring , ook met Volvo zuigers. De afgebeelde rotors zijn van mijn Norton wankelmotor die ik een keer ontkoold heb.

Groeten Albert.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-02-2021 09:55 - 22-02-2021 09:58 #192629 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic vastzittende zuigerveren
Niet op de zuigers slaan! Zuiger zet dan uit en gaat nog vaster zitten. Hoe dan wel, passende bus draaien met de diameter van de zuiger zodat je de kracht op het hemd zet en niet op het dak van de zuiger.

Wat ik ooit heb gedaan met een zeldzame Panhard motor die vast zat (zeer zeldzaam en cilinder en kop zijn 1...) ; bougie verbouwen zodat je er perslucht op kan zetten, dan verse remolie in de cilinders, max perslucht opzetten en dan dagen wachten. Op de krukaspolie een ringsleutel zetten en dan wrikken.
uiteraard de tuimelaaar brug loshalen zodat alle kleppen in elke stand dicht staan en zodat e ze in ieder geval niet door de klepveerdruk hoeft te drukken.

Als je de zuigers al los en de veren zitten nog vast; gewoon weken in Schoonmaak azijn, remolie, citroen zuur oid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2021 10:43 #192630 door Joop Stoeldraijer
Beantwoord door Joop Stoeldraijer in topic vastzittende zuigerveren
Dank iedereen voor het meedenken over de vastzittende zuigerveren. De zuigers waren al uit het blok verwijderd en ik kon de zuigerveren niet van de zuigers afkrijgen, dat was het probleem. Al mijn gefrunnik aan de veren leverde niks op. Vandaar de vraag. Ik heb een zuiger in de pottenbakkersoven gehad en hem in een uur naar 250 graden gestookt. Dat leverde niks op. Ik heb tegen het advies in om coca cola te gebruiken, pepsi cola gebruikt. Helaas geen resultaat. Toen heb ik van oude schroevendraaiers beiteltjes geslepen die passen in de gleuf van de zuiger. De zuiger heb ik in de lengte in de bankschroef geklemd en de veren los getikt. Met resultaat.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Bij het onderdelendepot zuigerveren besteld en deze week plaats ik de zuigers terug in het blok, met hulp van iemand die verstand heeft van het reviseren van motors.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-02-2021 10:57 #192633 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic vastzittende zuigerveren
Tip: breek de oude veren zodat je een passende schraapbeitel hebt om de veergroeven schoon te krabben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2021 14:35 - 22-02-2021 16:05 #192640 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic vastzittende zuigerveren
Beste Joop,Heirbij nog een paar tips:Om de zuiger veer groeven te reinigen Heeft HBM en aardig setje gereedschap (misschien geen top kwaliteit.Tevens zit er in de set: een zuigerveertang en drie verschillende Montage bussen. Set kost € 39,50 Set heeft nr:2514.Maar zodra je 1 zuiger ontdaan hebt van aanslag/en koolstof Adviseer ik om de axiale speling van zuigerveer versus ,veergroef te checken. (max 0,025mm!) Tevens de zuiger diam. Meet ook met micrometer de cyl. (inwendig) op ovaliteit.Als de cylinderdiam.Iets boven het midden een groter diameter heeft dan, meer dan 4/100 mm. Dan is het zonde van eentijd en geld, om alleen zuigerveren te vernieuwen"Check Haynes"Succes Fred

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.