motor start niet
- Rutger Baan (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 11:19 #157823
door Rutger Baan (GAST)
motor start niet is gemaakt door Rutger Baan (GAST)
Zo' n drie weken geleden wilde mijn amazon uit 66 slecht starten. De accu liep leeg. Eerst dacht ik dat de accu stuk was en heb een nieuwe geplaatst. (Het bleek later dat ik het lampje van de klok verkeerd had aan gesloten waardoor de accu leeg liep :mrgreen: )
Omdat ik die problemen had meette ik elke dag de accu spanning voordat ik ging rijden en ook achteraf. Naarmate het meer ging vriezen zakte de accu spanning iets in tot een minimum van 11.8 Volt (dit is gemeten na het rijden).
Twee zaterdagen geleden wilde de motor (B20a) helemaal niet meer starten. De verlichting en alles doet het wel. Ik heb van alles in de afgelopen twee weken geprobeerd, maar ik krijg dr motor niet aan de praat.
Als ik de motor wil starten, dan probeert hij wel rond te gaan, maar hij slaat niet aan. Je ziet de ventilator een stuk draaien dan wat langzamer gaan en weer een stuk draaien en het volgende stukje weer heel traag enz.. (zie: )
Ik heb al gekeken of ik een probleem met de massa had, maar dit is niet het geval. Wat kan dit probleem veroorzaken? Een slechte dynamo? Bobine? Spanningsregelaar?
Ik hoop dat jullie iets meer weten.
Al vast bedankt.
Rutger
P.s. ik heb een tijdje geleden een nieuw rotortje en kapje op de stroomverdeler gezet. Ook zijn de bougie kabels vervangen.
Omdat ik die problemen had meette ik elke dag de accu spanning voordat ik ging rijden en ook achteraf. Naarmate het meer ging vriezen zakte de accu spanning iets in tot een minimum van 11.8 Volt (dit is gemeten na het rijden).
Twee zaterdagen geleden wilde de motor (B20a) helemaal niet meer starten. De verlichting en alles doet het wel. Ik heb van alles in de afgelopen twee weken geprobeerd, maar ik krijg dr motor niet aan de praat.
Als ik de motor wil starten, dan probeert hij wel rond te gaan, maar hij slaat niet aan. Je ziet de ventilator een stuk draaien dan wat langzamer gaan en weer een stuk draaien en het volgende stukje weer heel traag enz.. (zie: )
Ik heb al gekeken of ik een probleem met de massa had, maar dit is niet het geval. Wat kan dit probleem veroorzaken? Een slechte dynamo? Bobine? Spanningsregelaar?
Ik hoop dat jullie iets meer weten.
Al vast bedankt.
Rutger
P.s. ik heb een tijdje geleden een nieuw rotortje en kapje op de stroomverdeler gezet. Ook zijn de bougie kabels vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 12021-dummy
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 11:30 #157825
door 12021-dummy
PV444 - 1955
Beantwoord door 12021-dummy in topic motor start niet
Beste Rutger,
Je zegt dat de ontsteking goed is en je een nieuwe accu hebt geplaatst. Dan lijkt het erop dat de dynamo niet bijlaadt. Dat kan nog diverse oorzaken hebben. De dynamo kan natuurlijk stuk zijn, maar bijvoorbeeld ook de spanningsregelaar.
Ik zou nu beginnen met de accu helemaal op te laden (losgekoppeld van de accupolen). Daarna moet de accu wel weer power genoeg geven om de auto te starten. Als daarna blijkt dat de accu weer steeds zwakker wordt, dan blijkt daaruit dat deze niet voldoende wordt opgeladen.
Je zegt dat de ontsteking goed is en je een nieuwe accu hebt geplaatst. Dan lijkt het erop dat de dynamo niet bijlaadt. Dat kan nog diverse oorzaken hebben. De dynamo kan natuurlijk stuk zijn, maar bijvoorbeeld ook de spanningsregelaar.
Ik zou nu beginnen met de accu helemaal op te laden (losgekoppeld van de accupolen). Daarna moet de accu wel weer power genoeg geven om de auto te starten. Als daarna blijkt dat de accu weer steeds zwakker wordt, dan blijkt daaruit dat deze niet voldoende wordt opgeladen.
PV444 - 1955
- Rutger Baan (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 12:00 #157828
door Rutger Baan (GAST)
Beantwoord door Rutger Baan (GAST) in topic motor start niet
Oké ik ga hem meteen aan de lader zetten.
Ik heb zojuist de stroomverdeler vanbinnen bekeken. Het blijkt dat het rotortje elke keer op een andere positie staat na het starten van de motor. Is dat oké? Ik heb altijd gedacht dat deze na dat de motor stopt op de zelfde positie gaat staan.... (maar misschien heb ik dat dan verkeerd)
Ik heb zojuist de stroomverdeler vanbinnen bekeken. Het blijkt dat het rotortje elke keer op een andere positie staat na het starten van de motor. Is dat oké? Ik heb altijd gedacht dat deze na dat de motor stopt op de zelfde positie gaat staan.... (maar misschien heb ik dat dan verkeerd)
30-01-2016 12:26 #157830
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic motor start niet
Probeer bij een probleem niet meerdere oplossingen tegelijk toe te passen. Dan weet je achteraf niet wat nu uiteindelijk het probleem zou zijn geweest. Dit duidt op de dynamo, lijkt me.
Motor aan de praat krijgen en dan meten of en hoeveel de dynamo afgeeft.
Motor aan de praat krijgen en dan meten of en hoeveel de dynamo afgeeft.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 12:34 #157831
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic motor start niet
Als een motor stopt dan stopt ie en dat is niet altijd in dezelfde stand dus de rotor staat ook niet altijd in dezelfde stand.
Het is ook interessant om de accuspanning te meten tijdens het starten. In dit geval op het Youtube filmpje had je dan gezien dat de accuspanning enorm gedaald was, dan is ie dus bijna leeg. Een volle accu met goeie (massa) verbindingen zal maar weinig zakken in spanning tijdens het starten, of de startmotor moet aan het einde van zijn latijn zijn dat kan ook nog maar dan doet ie het met een volle accu ook niet.
Gegroet, Fred
Het is ook interessant om de accuspanning te meten tijdens het starten. In dit geval op het Youtube filmpje had je dan gezien dat de accuspanning enorm gedaald was, dan is ie dus bijna leeg. Een volle accu met goeie (massa) verbindingen zal maar weinig zakken in spanning tijdens het starten, of de startmotor moet aan het einde van zijn latijn zijn dat kan ook nog maar dan doet ie het met een volle accu ook niet.
Gegroet, Fred
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 12:46 #157832
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic motor start niet
Hallo Rutger,
Ik ben het eens met Hans, eerst de accu opladen en dan nog eens gaan meten. Als ik het goed begrijp is de spanning waar je het over hebt, de 11,8 volt, gemeten op de accu als de motor stil staan. Om te kijken of de accu inderdaad laadt moet je op de accu meten met een draaiende motor. Je zult dan zeker een 13 tot 13.5 volt moeten zien, als dit dan nog steeds rond de 11 - 12 volt ligt dan laadt je accu helaas niet.
Het rotortje zul je inderdaad steeds op een andere stand terug vinden, het ligt er gewoon aan welke van de vier zuigers op dat moment toevallig is de ontsteekslag staan.
Laat ons even weten wat je meet met een draaiende motor als je accu weer vol is
Groeten, Rob
Ik ben het eens met Hans, eerst de accu opladen en dan nog eens gaan meten. Als ik het goed begrijp is de spanning waar je het over hebt, de 11,8 volt, gemeten op de accu als de motor stil staan. Om te kijken of de accu inderdaad laadt moet je op de accu meten met een draaiende motor. Je zult dan zeker een 13 tot 13.5 volt moeten zien, als dit dan nog steeds rond de 11 - 12 volt ligt dan laadt je accu helaas niet.
Het rotortje zul je inderdaad steeds op een andere stand terug vinden, het ligt er gewoon aan welke van de vier zuigers op dat moment toevallig is de ontsteekslag staan.
Laat ons even weten wat je meet met een draaiende motor als je accu weer vol is
Groeten, Rob
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 13:01 #157833
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic motor start niet
In de tijd dat ik aan het schrijven was waren er al weer twee reacties, een deel was daarom al beantwoord 
Ik heb het zelf al eens gehad dat de accu leeg liep door een lekstroom over de solenoid van de start motor. Je zou straks eens kunnen proberen om de masse gewoon aan te sluiten en tussen de + pool en de rode kabel die je los neemt van de accu een ampere meter te houden. Zorg dat je binnen verlichting uit is en dan zou je eigenlijk geen stroom moeten meten.
Succes weer
GRoeten, Rob

Ik heb het zelf al eens gehad dat de accu leeg liep door een lekstroom over de solenoid van de start motor. Je zou straks eens kunnen proberen om de masse gewoon aan te sluiten en tussen de + pool en de rode kabel die je los neemt van de accu een ampere meter te houden. Zorg dat je binnen verlichting uit is en dan zou je eigenlijk geen stroom moeten meten.
Succes weer
GRoeten, Rob
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 14:05 #157836
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic motor start niet
Ter aanvulling op het antwoord van Rob , je kan ook een H4 (kop) lamp nemen , gaat ie branden/ gloeien dan heb je een lekstroom.
De meeste universeel eters hebben wel een amperestand/bereik maar dat is op z'n zachts gezegt onderbemeten voor de meeste stromen die er in auto 's lopen.
Stroom iets te hoog voor metertje en je ampere gedeelte doet t niet meer.
Maar dit lijkt op een slechte spanningsregelaar/ dynamo .
Vlak na een rit moet je zeker 12.8V meten (bij stilstand)
met draaiende motor zou de spanning rond de 13.8v moeten zitten.
De meeste universeel eters hebben wel een amperestand/bereik maar dat is op z'n zachts gezegt onderbemeten voor de meeste stromen die er in auto 's lopen.
Stroom iets te hoog voor metertje en je ampere gedeelte doet t niet meer.
Maar dit lijkt op een slechte spanningsregelaar/ dynamo .
Vlak na een rit moet je zeker 12.8V meten (bij stilstand)
met draaiende motor zou de spanning rond de 13.8v moeten zitten.
- Rutger Baan (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 15:03 #157839
door Rutger Baan (GAST)
Beantwoord door Rutger Baan (GAST) in topic motor start niet
Ik heb de accu opgeladen en de motor starte vrijwel meteen. Tijden stationair lopen kwam de accu spanning niet verder dan 12.4 en met veel toeren niet verder dan 12.48. Nadat de motor een tijdje stil heeft gestaan is de accu spanning verder gezakt naar 12.25. Daar blijft het tot nu toe staan.
Laadt de dynamo niet genoeg bij of is het meer een gevolg van de regelaar?
Allemaal erg bedankt voor de hulp tot zo ver!
Laadt de dynamo niet genoeg bij of is het meer een gevolg van de regelaar?
Allemaal erg bedankt voor de hulp tot zo ver!
30-01-2016 15:44 #157841
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor start niet
Het kan beide zijn, maar meestal is de dynamo de schuldige. Hij hoort (als het geen gelijkstroom dynamo is maar een alternator) gelijk zo'n 13,4 tot 13,8 volt te geven. Kun je terwijl de motor draait meten tussen de accupolen...
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl